نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی: کره شمالی توافق هسته‌ای مشابه توافق ایران می‌خواهد

«ترنت فرنکس» مدعی شد افزایش تحرکات پیونگ‌یانگ نشان می‌دهد کره شمالی خواستار امضای توافقی مانند توافق هسته‌ای ایران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  نشریه هیل؛ «ترنت فرنکس»، نماینده جمهوری خواه ایالت آریزونا در مجلس نمایندگان آمریکا، مدعی شد: کره شمالی در حال افزایش تحرکات خود است، به امید آنکه بتواند با دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، توافقی همانند آنچه ایران در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» به آن دست یافت، امضا کند.

فرنکس در مصاحبه با برنامه «نیو دی» در شبکه سی ان ان، گفت: این نظر من است، در شرایط کنونی کره شمالی قصد درگیر شدن با آمریکا را ندارد. واقعیت این است که کره شمالی متوجه این موضوع شده است. پیونگ یانگ «پاداش باورنکردنی» که در پی توافق هسته ای به ایران اعطا شده را مشاهده کرده و حالا در تلاش است توافقی مشابه آن را به دست آورد.

فرنکس در ادامه به توافق های تسلیحاتی که پیش از این در زمان ریاست جمهوری «بیل کلینتون» و «باراک اوباما» با کره شمالی امضا شد، اشاره کرد و افزود: پیونگ یانگ به توافق هسته ای ایران نگاه می کند. در این توافق امتیازات باورنکردنی به تهران داده شده است، بنابراین کره شمالی هم مایل است با بزرگنمایی درباره مسیری که برای دستیابی به بمب اتمی طی می کنند، امتیازاتی به مراتب بیشتر از ایران، دریافت کنند.

فرنکس که یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا است، مدعی شد: توافق هسته ای با ایران، الزاما این کشور را از برنامه ساخت سلاح های هسته ای دور نمی کند.

باوجود اینکه ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها تاکید کرده بود برجام بدترین توافق تاریخ این کشور بوده است، او در ماه ژوئیه پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرد. اظهارات فرنکس پس از آن مطرح شد که کره شمالی به تازگی یک نوع جدید از موشک های بالستیک، بین قاره ای و حتی بمبی هیدروژنی را آزمایش کرد و برنامه هسته ای خود را توسعه بیشتری بخشید.

آزمایش موشکی اخیر کره شمالی که از آسمان ژاپن نیز عبور کرد، مقامات واشنگتن را بر آن داشت تا به دنبال یافتن راهبرد جدیدی برای کاهش تنش ها باشند.

ترامپ در توییتی که صبح یکشنبه منتشر کرد، «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، را «مرد موشکی» خطاب قرار داد و نوشت: شب گذشته با «مون جائه این»، رئیس‌ جمهور کره‌ جنوبی، صحبت کردم. از او پرسیدم حال مرد موشکی چطور است؟ صف طولانی مردم برای دریافت سوخت در کره شمالی شکل گرفته! این وضع خیلی بد است. نه؟

منظور ترامپ از صف طولانی سوخت، تحریم های هفته گذشته شورای امنیت علیه کره شمالی است که صادرات نفت به این کشور را متوقف می کند.

انتهای پیام/

اظهارات نماینده آمریکایی درباره تلاش کره شمالی برای دستیابی به توافقی مانند برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
کلاهبرداری برجام به دهانشان مزه کرده است . کره شمالی فریب نیرنگ بازی های آمریکائی ها نمی خورد .
آخرین اخبار