گلکار مطرح کرد؛

ارزان‌ترین روش استحصال آب، بارورکردن ابرهاست

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: استحصال هزار متر مکعب آب از طریق باروری ابرها فقط نیاز به 15 دلار سرمایه گذاری دارد.

ارزان ترین روش استحصال آب، بارورکردن ابرهاستبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،فرید گلکار رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در سمپوزیوم آشنایی با آخرین دستاوردهای تعدیل وضع هوا که با رویکرد باروری ابرها برگزار شد، گفت: تکنولوژی باروری ابرها دارای سابقه طولانی در حدود 20 سال است اما این فناوری مورد حمایت قرار نگرفته است.

وی افزود: همه ساله بروزپدیده بارش تگرگ در جهان و ایران خسارات بسیاری را به محصولات کشاورزی ،ساختمان‌ها و خودروها وارد می‌کند.

گلکار با بیان اینکه موسسه تحقیقات آب درصدد همکاری با شرکت FKA آلمان است، گفت: افزایش بارش در کشوردر مورد تگرگ زدایی نیز از بروز خسارات جدی به محصولات کشاورزی، جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در نیمه خرداد امسال بارش تگرگ در استان خراسان رضوی باعث نابودی کل محصولات کشاورزی منطقه شد، گفت: بارش تگرگ امسال در خراسان رضوی، بیش از 100 میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی وارد کرد، در حالی که با استفاده از این فناوری و هزینه بسیار کم آن می‌توانستیم از بروز این خسارت جلوگیری کنیم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه کشورهای اروپایی از فناوری باروری ابرها استفاده می‌کنند، گفت: با توجه به مسئله خشکسالی و محدودیت منابع آبی، شایسته نیست که همه ساله ابرهایی با مقادیر زیاد آب از فراز کشور ما عبور کنند و نتوانیم از آب موجود در آنها بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه میزان سرانه آب تجدید شونده کشور از 6 هزارو 850 مترمکعب در سال 1335 هم اکنون به 1100 متر مکعب رسیده ، افزود: منابع آب جوی جزو منابع آب مغفول مانده و لازم است از این منابع با قیمت ارزان استفاده بهینه شود.

گلکار با اشاره به روش‌های باروری ابرها اظهار کرد: با استفاده از دانش داخلی، رادارهای هواشناسی مستهلک روسی را از رده خارج کرده و در حال ساخت رادارهایی در داخل هستیم که بخش سخت افزاری آن 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آماده شدن بخش نرم افزاری و پردازشگر آن می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی را برای کشور داشته باشد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در مقایسه اقتصادی بین راهکارهای طبیعی برای استحصال آب و استحصال از طریق باروری ابرها گفت: شیرین کردن 1000 متر مکعب آب شور حدود 2 هزار دلار، انتقال بین حوضه ای 1000 متر مکعب آب حدود 400 دلار، تغذیه مصنوعی 1000 متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی حدود 230 دلار و تصفیه هراز متر مکعب فاضلاب حدود 220 دلار هزینه در بر دارد؛ در حالیکه برای استحصال هزار متر مکعب آب از طریق باروری ابرها فقط نیاز به 15 دلار سرمایه گذاری است.

انتهای پیام/

همکاری ایران و آلمان در زمینه بارور کردن ابرها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار