مناطق امن چهارگانه؛ گامی راهبردی در پیروزی ارتش سوریه و مقاومت بر تروریسم تکفیری + نقشه و جزئیات

واشنگتن ضمن ناراحتی از توافق سه جانبه ایران-روسیه و ترکیه، به دنبال خدشه‌دار کردن طرح مناطق امن در سوریه است.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ارتش سوریه و مقاومت همزمان با پیروزی‌های میدانی، مذاکرات راهبردی را جهت تثبیت پیروزی‌های خود پیگیری می‌کنند و در این زمینه توافقاتی به دست آمده است.

در ماه می سال جاری مذاکراتی آغاز شد که هدف اصلی آن ایجاد چهار منطقه کاهش تنش بود که بر اساس آن کشورها بر عدم درگیری بر این مناطق و تحویل فوری کمک‌ها در قالب یک بیانیه تأکید می‌کردند.

مناطق امن چهارگانه؛ گامی راهبردی در پیروزی ارتش سوریه و مقاومت بر تروریسم تکفیری + نقشه و جزئیات


جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، به عنوان ضامنان نظارت بر آتش بس در جمهوری عربی سوریه، باید در چارچوب پروتکل‌های زیر حرکت کنند:

• بر اساس مقررات مقرر در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل (2015)
• با تایید مجدد بر تعهد راسخ خویش نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه

و با اعلام اهتمام خویش جهت کاهش سطح تنش های نظامی و تامین امنیت شهروندان در جمهوری عربی سوریه در موارد ذیل به توافق رسیدند:
- نواحی کاهش تنش ذیل، با هدف پایان سریع خشونت، بهبود وضعیت انسانی و ایجاد شرایط مساعد جهت پیشبرد حل و فصل سیاسی منازعه، در جمهوری عربی سوریه تشکیل خواهند یافت.

• استان ادلب و برخی از قسمت های استان های همجوار آن (لاذقیه، حما و حلب)
• برخی از قسمت های شمال استان حمص
• غوطه شرقی
• برخی از قسمت های جنوب سوریه (درعا و القنیطریه)

ایجاد نواحی کاهش تنش و نوارهای امنیتی اقدامی موقت و مدت زمان آن در ابتدا 6 ماه بوده و با اجماع کشورهای ضامن به طور خودکار تمدید شده بود.

بر اساس تفاهمنامه مشترک ایران، روسیه و ترکیه کشورهای ضامن باید در چارچوب پروتکل زیر، مناسبات خود را تنظیم کنند:

-تمامی اقدامات لازم جهت تضمین اجرای رژیم آتش بس از سوی طرف های درگیر اتخاذ شود.

-تمامی اقدامات لازم جهت ادامه مبارزه علیه داعش، جبهه النصره و دیگر اشخاص، گروه‌ها، نهادها و سازمان‌های وابسته به القاعده و داعش به نحوی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده است، در داخل و خارج از نواحی کاهش تنش اتخاذ شود.

-گروه‌های مسلح غیر پایبند به آتش بس در این چارچوب جهت ثبات آتش بس و کاهش تنش وارد شوند.

-در محدوده مناطق مذکور، استفاده از هر گونه سلاح ممنوع؛ دسترسی سریع و ایمن برای ارایه کمک‌های بشر دوستانه و پزشکی به ساکنان محلی و برطرف کردن نیازهای اولیه مردم غیر نظامی، اقداماتی برای بازسازی زیرساخت‌های اصلی و بازگشت امن پناهندگان فراهم می شود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این زمینه می‌گوید: اکنون مساله حیاتی این است که این توافق بتواند به طور واقعی زندگی سوری‌ها را بهبود بخشد. گزارش منابع میدانی نشان می‌دهد که آمریکا از توافق سه جانبه ایران-روسیه و ترکیه ناخشنود است و تلاش می‌کند تا به نحوی آن را خدشه‌دار کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در این زمینه می‌گوید: هیچ اختلاف نظری درباره روند کاهش تنش مشترک که در استان ادلب سوریه در جریان است، بر روابط آنکارا و مسکو تأثیر نگذاشته است و مسائل مربوط به ادلب پیشرفت مثبتی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر، روند (کاهش تنش) در ادلب همانگونه که با روسیه توافق کرده‌ایم در حال اجراست. اختلاف نظری در این‌باره با روسیه وجود ندارد. هیچ مشاجره‌ای نیز در جلسه ما با ایران به وجود نیامد. من باور دارم گفتگوهای سالم پس از نشست آستانه ادامه خواهد یافت. این روند به طور مثبت در حال پیشرفت است.

اگر به نقشه تحولات میدانی نگاهی بیندازیم می‌بینیم که نقشه کاهش تنش می تواند زمینه نبرد ارتش سوریه و مقاومت را با تکفیری ها تسریع ببخشد؛ چرا که این دستورالعمل می تواند منجر به پیشروی های سریعتر ارتش سوریه در شرق این کشور شود.

همچنین ارتش سوریه و مقاومت می توانند از طریق استفاده از مناطق کاهش تنش تروریست های داعش را در شرق سوریه منزوی کرده و سپس نابود کنند. این اتفاق می تواند به زودی در مناطق مرزی سوریه و عراق رخ دهد.

البته برخی نقاط چالش ساز نیز در توافقنامه کاهش تنش سه جانبه بین روسیه-ایران و ترکیه وجود دارد. تحلیلگران سیاسی معتقدند که حدود و جزئیات منطقه کاهش تنش و اینکه چه کسانی قرار است بر این آتش بس نظارت کنند، تعیین نقاط امن تردد شهروندان سوری که در این مناطق ساکن هستند، تکلیف گروه‌های تروریستی اعم از داعش و جبهه النصره که در آن منطقه حضور دارند و اینکه چه نیرو هایی در این معابر قرار است جایگزین شوند همه در پرده ابهام ماند و این طرح ها هنوز کاملا عملیاتی نشده است.

مناطق امن چهارگانه؛ گامی راهبردی در پیروزی ارتش سوریه و مقاومت بر تروریسم تکفیری + نقشه و جزئیات


محمد علی مهتدی پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا در این زمینه می‌گوید: هدف از برگزاری کنفرانس آستانه تبدیل شدن پیروزی‌های جبهه مقاومت به یک دستاورد سیاسی برای حل مسائل سوریه است. کنفرانس اخیر آستانه در جهت حل مسائل سوریه با توجه به حفظ تمامیت ارضی و نظام این کشور از طریق راه حل سیاسی است.

مهتدی تصریح کرد: نشانه‌هایی از تغییر مواضع ترکیه نسبت به مسائل سوریه به چشم می خورد، چراکه ترکیه در گروه‌بندی گذشته شکست خورده و به هیچ کدام از اهداف خود دست نیافته است. پس از شکست محاصره دیرالزور، پیشروری ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، مسئله آزادسازی استان ادلب در غرب سوریه مطرح است.

پژوهشگر ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هدف نشست اخیر آستانه جلوگیری از جنگ در استان ادلب است، اظهار کرد: نقش ترکیه در منطقه ادلب برجسته است، چراکه اکثر تروریست‌های تکفیری به کمک استانبول در این منطقه مستقر شدند.

البته باید به طور کامل منتظر نتایج مذاکرات سه کشور در حوزه سوریه باشیم چرا که نتایج طرح مناطق کاهش تنش در ماه‌های آتی در میادین نبرد مشخص می‌شود.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار