دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری‌ معاونت علمی و فناوری خبر داد؛

برگزاری نمایشگاه زیست فناوری از 27 شهریور/ زنجیره‌ تجاری‌سازی هدف نمایشگاه

قانعی گفت: در راستای تجاری‌سازی در حوزه زیست فناوری با کشورهای‌ خارجی‌ تعا‌ملاتی را برقرار کرده‌ایم.

برگزاری نمایشگاه زیست فناوری از 27 الی 29 شهریور در مصلی‌ تهران/ زنجیره‌ تجاری‌سازی مهمترین‌ هدف نمایشگاهبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی قانعی‌ دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری چهارمین دوره از نمایشگاه زیست فناوری ایران که امروز در معاونت علمی و فناوری برگزار شد با اشاره به این موضوع که اگر بخواهیم مشکل اقتصاد مقاومتی، نبود اشتغال و مسائل روز کشور را حل کنیم باید به حوزه زیست فناوری اهمیت بسیاری دهیم، اظهار کرد: اهمیت زیست فناوری در این است که می‌تواند‌ باعث افزایش اشتغال و رفع مشکلات زیست محیطی کشور شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، ضمن اشاره به این موضوع که نمایشگاه زیست فناوری هر دو سال یک بار برگزار می‌شود گفت: این نمایشگاه امسال از 27 الی 29 شهریور در مصلی‌ تهران برگزار می‌شود. از سال 89 این نمایشگاه تأسیس شده است که در ابتدا تنها 160 شرکت در آن حضور داشتند اما امروزه‌ تعداد آن 63 درصد رشد کرده است و ما چشم‌انداز بسیار خوبی را نیز در آینده در این حوزه خواهیم داشت‌.

 وی تأکید کرد: در حال حاضر‌ 76 شرکت ما تجهیزات زیست فناوری تولید می‌کنند که اگر به لیست‌ تحریمی‌های آمریکا نگاه کنید‌ متوجه می‌شوید که تولیدات این شرکت‌ها همه اقلامی است که آمریکا آنها را در لیست تحریم‌های خود نسبت به ایران قرار داده است و ما با ساخت این تجهیزات‌ به استقلال رسیده‌ایم.

 قانعی تصریح کرد: این نمایشگاه دارای چندین بخش است که از جمله آن می‌توانم بگویم 1- نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، 2- نمایشگاه‌ و نمایش‌ دستاوردهای‌ شرکت‌ها، 3- بخش دانش‌آموزی، 4- زنجیره تجاری‌سازی محصولات زیست فناوری‌، 5- ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران‌، 6- اعطای جایزه زیست ایران.

 وی در خصوص اینکه این جایزه در چند بخش است، اظهار کرد: جوایز زیست ایران به 7 شرکت‌، 3 شرکت فناوری، 3 پژوهشگر و یک مرکز رشد برتر‌ اعطا خواهد شد.

 دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، ضمن خاطرنشان کردن این موضوع که ما در حوزه زیست فناوری در جهان رتبه بسیار خوبی داریم و در منطقه نیز در رتبه اول قرار داریم، گفت: ما پس از سالها‌ کار مداوم و تجربیات بسیار‌ توانستیم‌ پیشرفت‌ کنیم و زنجیره تجاری سازی را برای شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری تشکیل دهیم. شعا‌ری که ما داریم این است که « زیست فناوری بالاترین سود را دارد» .

وی ادامه داد: بخش ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیست فناوری به منظور برقراری ارتباط بین سرمایه‌گذاران‌ و سرمایه‌ پذ‌یران و صندوق‌ها و نهادهای‌ مالی در این نمایشگاه طراحی شده است که پیش‌بینی شده است بیش از 20 طرح آماده سرمایه‌گذاری‌ ارائه شود.

 قانعی‌ در خصوص جوایز پیشنهادی‌، تصریح کرد: 4 و نیم میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های برتر تعلق می‌گیرد که این باعث ایجاد رقابت‌ بین شرکت‌ها و تحول‌ مثبت‌ در حوزه زیست‌ فناوری می‌شود همچنین‌ 500 میلیون تومان‌ گرنت‌ پژوهشی‌ برای رشد پژوهش در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، گفت: تا امروز 20 سرمایه‌گذار برای 30 طرح سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند‌.

قانعی‌ با اشاره به این موضوع که ما برای اینکه بتوانیم مشکلات را حل کنیم و باعث پیشرفت شویم باید چالش‌ها و موانع را شناسایی می‌کردیم، اظهار کرد: برای اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم‌ و باعث ایجاد چرخه سرمایه‌گذاری شویم‌ چالش‌ها و موانع روبرو را شناسایی کردیم‌ تا زنجیره تجاری‌سازی به خوبی انجام شود و زنجیره‌ تجاری‌سازی کامل نمی‌شود مگر اینکه فناوری و مالکیت فکری باشد.

وی تصریح کرد: ما در گذشته حتی یک سانتریفیوژ‌ هم خودمان نمی‌توانستیم تولید کنیم اما امروزه با توجه به تعا‌ملاتی که با وزارت صنعت داریم توانسته‌ایم نه تنها به خودکفایی‌ برسیم بلکه‌ به کمک وزارت امور خارجه توانسته‌ایم با کشورهایی که هیچ سطح فناوری ندارند ارتباط برقرار کنیم و هم محصولات زیست فناوری‌ با کیفیت‌ و قیمت مناسب‌ به آنها بدهیم‌ و هم باعث این شویم که در پایان دوره همکاریمان‌ آن کشورها به فناوری کامل برسند‌.

قانعی با اشاره به اینکه ما در بخش دانش‌آموزی زیست فناوری به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌ایم، اظهار کرد: اگر از بخش دانش‌آموزی بگذریم در بخش دانشجویی ما به کمک‌ وزارت بهداشت باید کاری کنیم که دانشجویان ما در زمینه زیست فناوری‌ موفقیت‌ کسب کنند و بتوانند به بازار کار وارد شوند زیرا اساسی‌ترین چالش‌ و مشکلی که ما با آن مواجه هستیم‌ نبود شغل است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری‌ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در پاسخ به این سؤال که چند طرح زیست فناوری‌ تا به امروز عملیاتی شده‌‌اند و یا در دست اقدام هستند تصریح کرد: در سال های گذشته‌ طرح‌هایی در حوزه تثبیت‌ شن‌های روان و شورزاها ما داشته‌ایم که همه آنها با موفقیت عملیاتی شده‌اند اما طرح‌هایی که امروزه در دست اقدام داریم‌ بیشتر طرح‌هایی است که مربوط به چالش‌های زیست محیطی‌ می‌باشد که کشور را دچار مشکل کرده‌ است مثل ریز چلبک‌ها.

وی ادامه داد: هیچ کدام از این طرح‌ها ایده نیستند بلکه مو‌اردی هستند که می‌توانند تبدیل به صنعت شوند و بلافاصله‌ به حوزه تجاری‌سازی تبدیل شوند. حدوداً 370 شرکت دانش بنیان‌ زیستی داریم که 261 از آنها در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و در حوزه زیست فناوری تا به امروز 500 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و در پایان سال جاری این نوید را می‌دهیم‌ که ا20 داروی اختصاصی زیست فناوری به 40 عدد می‌رسد.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری زنجیره زیست فناوری از 14 حلقه و خدمت تشکیل شده و مشاوران مختلف در این زمینه به ارائه خدمت به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان خواهند پرداخت.

 انتهای پیام/

به دنبال زنجیره‌ تجاری‌سازی در نمایشگاه زیست فناوری هستیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار