مدیرکل دامپزشکی استان قم:

95 درصد دام‌های وارد شده بدون مجوز و تاییدیه بهداشتی /تردد و جابجایی دام عامل اصلی ورود بیماری تب برفکی در استان

رفیعی گفت:در مجتمع دامشهر و بخش جعفریه 64 درصد افزایش ورود دام داشته‌ایم که اکثر آن‌ها بدون مجوز و مستندات بهداشتی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛محمد مهدی رفیعی ،مدیرکل دامپزشکی استان قم ، گفت:در تیرماه و مردادماه دامداران درگیر بیماری تب برفکی بودند، در مجتمع دامشهر قم و بخش جعفریه به دلیل جابجایی زیاد و تراکم دام در این مناطق بیماری تب برفکی به صورت گسترده‌تری درحال شیوع بود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی گفت: در بیماری تب برفکی 72 درصد تلفات دام داشتیم که 22 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم مطرح کرد: 80 درصد گله‌هایی که با بیماری تب برفکی درگیر شدند سابقه واکسیناسیون داشتند و به طور منظم این طرح را پیگیری می‌کردند، شدت این بیماری به حدی بود که دام‌ها توانایی مقابله با آن را نداشتند و منشا این بیماری از شمال غرب، شمال شرق و جنوب شرق کشور بوده است.

رفیعی افزود: با شیوع بیماری واکسیناسیون دوباره انجام شد ولی تاثیری نداشت و به دلیل اینکه دام‌ها دچار شوک می‌شدند و به دامدارها خسارت وارد می‌شد اجازه انجام واکسیناسیون برای سومین بار داده نشد.

رفیعی یادآورشد:با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت میزان بیماری در دامداری‌ها پایین بوده است، در تیرماه این بیماری افزایش پیدا کرد و واکسیناسیون نیز تاثیری نداشت تا اینکه در مردادماه از واکسن وارداتی فرانسوی استفاده کردیم که موجب شد بیماری تب برفکی در شهریورماه کاهش یابد.

وی ادامه داد:تردد و جابجایی دام عامل اصلی ورود این بیماری به استان قم است، در منطقه قنوات به دلیل اینکه دام‌ها شیری هستند و جابجایی ندارند هیچ‌گونه بیماری وجود نداشت و بیشترین درگیری در روستاهای باقرآباد و جعفرآباد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم اضافه کرد: در بیماری تب برفکی 72 درصد تلفات دام داشتیم که 22 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است و اکنون نیز استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران و البرز با این بیماری درگیر شده‌اند.

وی تصریح کرد: از تیرماه طرح واکسیناسیون 141 هزار نسل گاو انجام شده است، حدود 400 هزار متر مربع پاکسازی شده است و طی یک جلسه هماهنگی با نیروی انتظامی و پلیس راهور انجام شد در نظر گرفته شد تا بر تردد دام‌ها نظارت بیشتری انجام شود.

رفیعی ادامه داد: تک موردهایی که اکنون درگیر بیماری می‌شوند دامداری‌هایی هستند که بدون مجوز عمل می‌کنند و به هشدارهای دامپزشکی توجه نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تراکم دامداری‌ها در استان قم حدود دو برابر افزایش یافته است،  باید با مشارکت بخشداری‌ها طرح ساماندهی مجتمع‌های پرورش دام انجام شود و علاوه بر تعیین ظرفیت دامداری در هر روستا، میزان تردد دام، دفن کود و دفن تلفات دامداری‌ها نیز کنترل شود.

انتهای پیام/ح

خسارت 22 میلیارد تومانی تب برفکی به دامداران استان قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.