واردات کالای چین از طریق راه‌آهن به افغانستان متوقف شد

عتیق الله نصرت گفت : که از سه ماه گذشته تاکنون روند واردات کالاها از طریق راه آهن چین به افغانستان، قطع شده است.

واردات کالای چین از طریق راه‌آهن به افغانستان متوقف شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که از سه ماه گذشته تا کنون روند واردات کالاها از طریق راه آهن چین به افغانستان، قطع شده است و علت توقف این روند را نبود زیربناهای لازم بارگیری واگن‎ها در بندر حیرتان می‎دانند.

«عتیق الله نصرت» رییس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع  گفت: بیشتر از سه ماه می شود که ما واردات نداریم و دلیل عمده آن در کنار  مشکلات ترانزیتی و نبود امکانات زیربنایی برای تخلیه و بارگیری، در نظر نگرفتن حمایت  برای شرکت حمل و نقل چینایی است.

نبود تواف‎نامه ترانزیتی و بازرگانی میان افغانستان و ازبکستان، از علت‎های دیگر توقف حمل و نقل کالاها از این راه بوده است.

  مسئولان وزارت تجارت و صنایع می‎گویند: به زودی برای حمل و نقل کالاهای بازرگانی میان افغانستان و چین با به کارگیری از راه آهن این کشور، توافقنامه ترانزیتی و بازرگانی بین افغانستان و ازبکستان امضا خواهد شد.

«مسافر قوقندی» سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان  اظهار داشت: کار روی برنامه مورد نظر از طرف افغانستان تکمیل شده و به ازبکستان فرستاده شده است که در آینده‎های نه چندان دور با سفر رییس جمهور به ازبکستان و یا مقام های عالی رتبه  ازبکستان به افغانستان، امضاء خواهد شد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید: حمل و نقل کالاها ار چین، دو ماه را دربر می‎گیرد، در حالی که با بهره برداری از راه آهن چین، در مدت دوازده روز کالاهای بازرگانی چین به افغانستان می‌رسید.

آوا نوشت: مسؤولان این اتاق، از دولت افغانستان می‎خواهند که زمینه‎های از سرگیری حمل و نقل کالاها را از راه آهن چین به کشور فراهم سازد.

/انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار