مسئول امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ایران:

سند راهبردی احیای تالاب هامون میان ایران و افغانستان تدوین می‌شود

اشرفی‌زاده گفت: احیای تالاب هامون یکی از موضوعاتی است که از طریق کمیته آب مشترک دنبال می‌شود.

سند راهبردی احیای تالاب هامون میان ایران و افغانستان تدوین می‌شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «آرزو اشرفی‌زاده» مسئول امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ایران، گفت: بعد از پیگیری‌های صورت گرفته از ابتدای دولت یازدهم و توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در مورد لزوم احیای تالاب هامون در دیدار با مقامات عالیرتبه دولت افعانستان و در پی آخرین سفر وزیر امور خارجه ایران به افغانستان و رایزنی با مقامات این کشور در اواخر اردیبهشت/ ثور امسال مقررشد سند راهبردی همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان تدوین شود.

وی افزود: در پی این تصمیم در دو کشور ایران و افغانستان کمیته‌های مشترکی به منظور احصای زمینه‌های همکاری‌ و مشارکت دو کشور ایجاد شده است. کمیته‌های پنج‌گانه شامل کمیته‌های آب، علمی- آموزشی، اقتصادی، کشاورزی و امنیتی می‌شود.

مسئول امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در کمیته‌های آب، کشاورزی و علمی-آموزشی عضویت دارد. کمیته‌ای هم که بحث احیای تالاب هامون را پیگیری می کند کمیته آب است. تاکنون جلسات متعددی داخل کشور و یک نشست مشترک با نمایندگان دولت افغانستان در تهران به منظور پیگیری اهداف کمیته‌ها تشکیل شده است.

اشرفی‌زاده تاکید کرد: احیای تالاب هامون بدون همکاری دو کشور محقق نخواهد شد. خوشبختانه کشور افغانستان اعلام کرده که موافق احیای هامون است و در جلسات کارشناسی به اهمیت این تالاب اذعان کرده است و امیدواریم نهایت همکاری را برای بازگشت حیات تالاب هامون و به تبع آن حیات منطقه در دو سوی مرز داشته باشد و این موضوع به یکی از اصلی‌ترین محورهای همکاری دو کشور تبدیل شود.

/انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.