کارگاه آموزشی مجموعه مداخلات بیماری‌های غیر واگیر

کارگاه آموزشی مجموعه مداخلات اساسی بیماری‌های غیر واگیر در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران (ایراپن) در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ کارگاه آموزشی مجموعه مداخلات اساسی بیماری‌های غیر واگیر در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران (ایراپن) با حضور ۶۰ پزشک و کارشناس بهداشتی در شهرکرد برگزار شد.

شرکت کنندگان در این کارگاه با آخرین دستورالعمل‌های پیشگیری، غربالگری و درمان بیماری‌های غیر واگیر و خدمات نوین سلامت ویژه دو گروه سنی سالمندان و میانسالان در مناطق شهری و روستایی آشنا شدند.

عبدالمجید فدایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ارزیابی خطر ۱۰ ساله سکته‌های قلبی و مغزی کشنده یا غیر کشنده در افراد ۳۰ سال به بالا، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های پستان و دهانه رحم و بررسی عوامل خطر رفتار‌های چهارگانه شامل تغذیه نامناسب، کم تحرکی، مصرف دخانیات و مصرف الکل را از محور‌های فعالیت ایراپن عنوان کرد.

وی اضافه کرد: برنامه ایراپن از سال گذشته در ۴ شهرستان شهرضا، نقده، بافت و مراغه به صورت پایلوت اجرا شد و پس از ارزیابی‌های نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و تأیید آن، به صورت کشوری به اجرا درآمد.

فدایی ادامه داد: با فراهم شدن تجهیزات و ارائه آموزش‌های لازم، این برنامه از نیمه دوم سال جاری در کلیه شبکه‌های بهداشت و درمان، پایگاه‌های سلامت شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت چهارمحال و بختیاری اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۷۶ درصد از بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر هستند گفت: ۴ عامل خطر مصرف الکل، استعمال دخانیات، کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب از مهمترین عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری‌های ریوی و تنفسی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار