افزایش بهره وری تولید و شکوفایی صنعت دامپروری در خلخال

طرح های در دست اجرا برای اصلاح نژاد انواع دام در شهرستان خلخال موجب افزایش بهره وری تولید و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت دامپروری این شهرستان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهرستان خلخال به دلیل اقلیم کوهستانی و همجواری جغرافیایی با منطقه رطوبی گیلان، دارای مراتع غنی قابل توجهی است و ظرفیت های کافی برای توسعه صنعت دامپروری در این شهرستان وجود دارد.

به گفته عباس جعفرزاده، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلخال این شهرستان دارای 222 هزار هکتار مرتع است و در عین حال بیش از 80 درصد جنگل‌های استان اردبیل در شهرستان خلخال واقع شده که نشان دهنده پوشش گیاهی غنی این بخش از استان است.

جغرافیای کوهستانی منطقه، قرار گرفتن اغلب روستاها در دامنه های شیب دار و وجود مراتع نسبتاً خوب، دامپروری را به شغل اصلی اغلب روستائیان این شهرستان خلخال تبدیل کرده است.

فرماندار شهرستان خلخال با بیان اینکه این شهرستان قابلیت‌های بسیار عظیمی برای تولید علوفه مورد نیاز مجتمع‌ها دارد گفت: علاوه بر اراضی شیب دار شهرستان، حاشیه رودخانه قزل‌اوزن به دلیل آب و هوایی گرمتر نسبت به سایر مناطق شهرستان ظرفیت مناسبی برای کشت انواع علوفه در فصول مختلف سال دارد.

فریدون بابایی با بیان اینکه در این منطقه می‌توان سالانه در 3 نوبت علوفه مورد نیاز دامی کشت و برداشت کرد، تصریح کرد: با این قابلیت، شهرستان خلخال یکی از مستعدترین مناطق برای احداث و راه‌اندازی مجتمع‌های بزرگ دامداری است.

وی افزود: احداث مجتمع های بزرگ دامپروری در مناطق مختلف خلخال از چند سال پیش آغاز شده است در حال حاضر یکی از بزرگترین مجتمع های دامپروری در دست احداث، مجتمع دامپروری سازمان اتکا می باشد که قرار است پس از بهره برداری بیش از 2 هزار و 500 راس گاو شیرده در آن پرورش یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به ظرفیت های توسعه صنعت دامپروری در شهرستان خلخال گفت: در حال حاضر افزایش تولید گوشت قرمز، شیر و لبنیات به محور اصلی فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان خلخال تبدیل شده است.

بهلول تکلوی از توزیع بیش از 1500 تن سبوس بین دامداران این شهرستان خبر داد و با بیان اینکه این اقدام با هدف حمایت از دامداران انجام می شود افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و شرایط جوی حاکم پیش بینی می شود در سالجاری سبوس توزیع شده بین دامداران شهرستان خلخال 50 درصد افزایش یابد.

رونق گرفتن دامپروری صنعتی در شهرستان خلخال

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از تلاش برای رونق گرفتن دامپروری صنعتی در این شهرستان خبر داد و گفت: به همین منظور تلاش می کنیم با اجرای طرح اصلاح نژاد، استفاده از گونه ها و نژادهای پربازده در دامداری های این شهرستان افزایش یابد.

هادی ذبیحی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های کاری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه صنعت دامپروری در شهرستان خلخال است افزود: پروژه اصلاح نژاد دام در خلخال در مرحله اول با خرید یک هزار راس گاو از نژاد تجاری سمینتال اجرا شده است.

وی تصریح کرد: دام سنگین نژاد سمینتال، نژاد دو منظوره اقتصادی با قابلیت تولید شیر و گوشت بالا است که هزینه نگهداری آن در مقایسه با سایر نژادهای دامی بسیار پایین و برای دامداران با صرفه تر است که انتظار می‌رود دامپروان و کشاورزان با استقبال از این طرح شاهد بازده محصولات و فرآورده‌‌های دامی خود باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال همچنین با اشاره به اینکه پنج نفر از کارشناسان امور دام جهاد کشاورزی خلخال مسوول پیگیر پروژه اصلاح نژاد و تلقیح مصنوعی دردامداری های خلخال هستند افزود: با دستیابی به اهداف این طرح در آینده نزدیک شاهد ارتقای سطح تولیدات دامی از نظر کمی و کیفی خواهیم بود.

ذبیحی در خصوص اقدامات انجام گرفته در راستای اصلاح ژنتیکی گوسفند در منطقه نیز افزود: اجرای ترکیب ژنتیکی گوسفند نژاد رونانف از دیگر اقدامات معاونت بهبود تولیدات دامی است که در جهت ایجاد تعادل دام و مرتع وافزایش چند قلو زایی تاثیر بسزایی داشته است.

وی افزود: در بحت اصلاح نژاد بز شیری هم در سال 95 تعداد 400 راس بز شیری پرتولید مهابادی با اعتبار 280 میلیون ریال خریداری و بین دامداران منطقه توزیع شده است.

ذبیحی اظهار امیدواری کرد طرح های در دست اجرا برای اصلاح نژاد انواع دام در این شهرستان موجب افزایش بهره وری تولید ارزش افزوده محصولات و توسعه پایدار در دامداری های صنعتی و واحدهای دامی روستایی شود و این اقدامات در نهایت به رونق و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت دامپروری این شهرستان انجامید.

 

انتهای پیام/ح

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.