تیتر امشب/حذف طلاق از شناسنامه؛ شکستن قبح آن یا تسهیل ازدواج؟

اگر موضوع حذف واژه طلاق برای بانوان مطلقه ای که دوشیزه هستند به تصویب برسد،مشکلات طلاق تسهیل می شود یا اینکه این کار قبح طلاق را بیش از پیش از بین خواهد برد؟

تیتر امشب/حذف طلاق: تسهیل ازدواج یا شکستن قبح طلاقبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،حذف واژه طلاق از شناسنامه موضوعی است که مجددا مطرح شده چون یکبار این کار مطرح شده و در مجلس با رای مخالف نمایندگان روبرو شده است برای بار دوم ثبت احوال پیش نویسی در این رابطه مطرح کرده که قرار است آن را به مجلس ارائه دهد.

حذف واژه طلاق پیش از این برای بانوان مطلقه ای که دوشیزه بودند امکان داشت اما اگر این موضوع به تصویب برسد این امکان برای همه بانوان فراهم می شود.

سیدی حقوقدان درباره حذف واژه طلاق از شناسنامه گفت: من موافق حذف واژه طلاق از شناسنامه هستم چون محاسنی دارد. این کار موجب حمایت از خانواده می شود. بسیاری از ازدواج ها در دوره عقد خاتمه می پذیرد و با حذف این واژه اعتماد به نفسی به زوج و زوجه می دهیم چون در صورت ماندن واژه طلاق در شناسنامه که جزء زندگی خصوصی فرد است برای ارائه شناسنامه در جامعه به فرد استرس وارد می کند که دیگران نیز از این واقعه اطلاع خواهند یافت.

وی افزود: طبق ماده 33 قانون ثبت احوال در ازدواج موقعی از شناسنامه حذف می شود که همسر دوم غیر از اینکه باید ا طلاع داشته باشد باید ثبت واقعه ازدواج صورت گرفته باشد تا این واژه حذف شود. غیر از نگرانی در آینده که زندگی خصوصی فرد است یکی از محاسن ان این است که شاید شخص نخواهد بعدها فرزندش از ازدواج قبلی وی آگاه شود.

سیدی تاکید کرد: از نظر بار روانی نیز مهم است شخصی که طلاق داشته هروقت به شناسنامه نگاه می کند بار روانی دوباره به شخص وارد می شود پس با حذف واژه طلاق حمایت نسبی به فرد و جامعه می شود.

سیدی در ادامه افزود: موقعی واژه طلاق حذف می شود که فرد دوم که وارد زندگی فرد می شود از طلاق مطلع است. وقتی طرف دوم از طلاق مطلع است قبح طلاق از بین نمی رود. وی افزود: با ماندن واژه طلاق در شناسنامه مشکلات بیشتر می شود بنابراین باید مشکلات را تسهیل کنیم تا افرادی که مطلقه هستند راحت تر بتوانند ازدواج کنند چون ماندن واژه طلاق خود می تواند مانعی برای ازدواج دوم باشد. با حذف واژه طلاق مشکلات روانی فرد تسهیل می شود.

تیتر امشب/حذف طلاق: تسهیل ازدواج یا شکستن قبح طلاق

وی افزود: مثلا همانطور که قبل از ازدواج باید آزمایشات پزشکی انجام دهند گواهی تجرد نیز در شرایط ازدواج بعدی باشد و شرایط را تسهیل کنیم.

وی گفت: پایه ازدواج صداقت است و برای ازدواج زن و مرد باید به این اصل پایبند باشند. در سیستم سامانه ثبت احوال به بانک وصل است و به محض فوت شخص حساب های شخصی فرد بسته می شود. همانطور که سخنگوی ثبت احوال فرمودند سامانه استعلام ازدواج نیز قرار است راه اندازی شود که مشکلات برطرف می شود.

وی افزود: برای حذف بار روانی که دارد بهتر است این واژه حذف شود. با حذف این واژه کل مشکلات حل نمی شود اما اگر دیدمان طوری باشد که مشکلات را کم کنیم مشکلات تسهیل می شود.

وی گفت: ثبت احوال باید ثبت وقایع کند و در دفاتر ثبت احوال ثبت می شود اما هدف این است که فقط در شناسنامه به ظاهرحذف شود چون با این کار بار روانی این واقعه کمرنگ تر می شود.

مظفری حقوقدان و مهمان حضوری برنامه با بیان اینکه با طرح حذف واژه طلاق از شناسنامه مخالف است، با طرح پرسشی گفت: طرح این مسئله در پاسخ به حل کدامین مشکل بوده است؟

او افزود: اگر به دنبال رفع آسیب های طلاق هستیم حذف این واژه از شناسنامه چه کمکی به رفع مشکلات زوجین مطلقه می کند؟

مظفری با اشاره به اینکه این طرح تنها قبح طلاق را بیش از پیش از بین می برد، افزود: حذف واژه طلاق از شناسنامه تنها به تسهیل امر طلاق کمک می کند و در کنار آن اثرات منفی زیادی برای دو طرف به ارمغان می آورد. او افزود: رویکرد اصلی این طرح ایجاد بستری برای سوء استفاده از مردان و زنان است.

این حقوقدان گفت: آمارها نشان می دهند که درحال حاضر 4 میلیون نفر فرد مطلقه داریم که از این تعداد 1 میلیون نفرشان زیر پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند.

او با طرح سوالی گفت: مگر قرار است با این طرح حقایق را کتمان کنیم؟ این در حالیست که این امور در قانون به خوبی دیده شده است و قانون گذار راهکار مناسبی هم برای آن در نظر گرفته است.

به گفته مظفری این طرح فاقد پیش شرط است لذا فرد در ازدواج بعدی می تواند حرفی از ازدواج گذشته خود نزند، لذا اگر چنین فردی ازدواج گذشته اش هم افشا شود به حداقل 6 ماه حبس محکوم می شود، بنابراین این طرح کمکی به روند ازدواج مجدد برای افراد مطلقه نکرده است بلکه شرایط را پیچیده تر و دشواتر می کند.

تیتر امشب/حذف طلاق: تسهیل ازدواج یا شکستن قبح طلاق

او در ادامه به عیب این دیدگاه از نگاه شرعی پرداخت و افزود: وقوع طلاع آثار مخربی دارد از جمله قانون سه بار طلاق و رجوع بار چهارم که حرام است، با رفع این واژه از شناسنامه تشخیص حکم شرعی دشوار می شود که این امر درست نیست.

مظفری عیب دوم این طرح را فراهم کردن امکان سوء استفاده از زنان و مردان بی اطلاع از این موضوع می داند. وی عیب سوم را مربوط به مسائل اجتماعی می داند، اینکه عمده ترین پیشنهاد برای تصویب این طرح زنان مطلقه ای هستند که ممکن است وجود این واژه شرایط کار را برایشان دشوار کند، حال آیا بهتر نیست به جای پاک کردن صورت مسئله برای این مشکل راه حلی اندیشیده شود ؟

به گفته این حقوقدان، این طرح تنها صورت مسئله را پاک می کند اما مشکلات و حاشیه های طلاق را به قوت خود باقی می گذارد.

ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه موضوع حذف واژه طلاق خواست مردمی بوده که در این زمینه مشکلاتی داشته اند، گفت: بعضی به دلیل مراجعه به برخی از مراکز خواستار حذف این واژه از شناسنامه خود بودند که اصلاح این امر نیازمند اصلاح قانون است.

او افزود: دولت به این بحث ورود نکرده لذا باید ابعاد مختلف آن در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گفته ابوترابی با اجرای این طرح وقوع سوء استفاده چندان دور از ذهن نیست. او افزود: در نهایت در پیش نویس این طرح امکان استعلام ازدواج قبلی پیش بینی شده است.

حاج بابایی روانشناس اجتماعی نیز در ارتباط تلفنی درباره حذف واژه طلاق از شناسنامه گفت: این موضوع باید از زوایایی متعدد اخلاقی، جامعه شناسی، روانشناختی، حقوقی و فرهنگی دیده شود اما بنده معتقدم این واژه نباید فعلا حذف شود چون اول باید دلیل حذف را بدانیم. اگر چه این کار به اعتماد به نفس و همسر یابی کمک می کند اما باید توجه کنیم تولد، ازدواج، طلاق، تولد فرزند و مرگ پنج واقعه ای هستند که باید در شناسنامه طبق مقررات ثبت شود.

تیتر امشب/حذف طلاق: تسهیل ازدواج یا شکستن قبح طلاق

وی افزود: صد و بیست وزارتخانه به ثبت احوال دسترسی دارند و باید بدانیم که بسیاری از شرکت ها و سازمان های دولتی نیز به سامانه ثبت احوال دسترسی دارند و مشکل کار فرد را با حذف طلاق از بین نمی بریم.

وی افزود: ما با این کار شرایطی را فراهم می کنیم که یک زندگی دیگر در معرض تهدید قرار گیرد. به نطر بنده اگر زوجین صاحب فرزند نشده باشند حذف واژه طلاق اشکالی نخواهد داشت ومی توانیم به شرط امکان استعلام این موضوع را برطرف کنیم اما به طور کلی بازهم مشکلات را افزایش می دهد و حذف طلاق شرایط را تسهیل نمی کند.

محمد کاظمی عضو کمیسیون قضایی مجلس در تایید این طرح گفت: زوجین ممکن است به دلایل مختلفی کارشان به طلاق بکشد حال زنی که متارکه کرده کلیه ارتباطات عاطفی و قراردادی خود را با زوج حذف کرده به این ترتیب چه ضرورتی وجود دارد که این عبارت طلاق حتما در شناسنامه باقی بماند؟

او افزود: از سوی دیگر باید امکان استعلام این امر در دفترخانه ها در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم شود تا در صورت نیاز نسبت به آن اقدام شود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

حذف واژه طلاق از شناسنامه آری یا خیر؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه سادات
۰۱:۱۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
واقعات عالی میشه اگه واژه طلاق رو اژ شناسنامه پاک کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه سادات
۰۱:۱۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
واقعات عالی میشه اگه واژه طلاق رو اژ شناسنامه پاک کنید