بیماری بروسلوز قابل پیشگیری و غیر قابل درمان

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: بروسلوز یک بیماری واگیردار عفونی مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری از طریق حیوان آلوده قابل است.

 بیماری بروسلوز قابل پیشگیری و غیر قابل درمانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ مجید اسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: بیماری بروسلوز به علت ایجاد سقوط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.


وی افزود: طرح ملی و هدفمند مبارزه با بیماری بروسلوزدر دستور کار قرار دارد و نمونه گیری از شیرهای خام توزیعی در سطح شهرستان و همچنین خونگیری از دام های مشکوک ، شناسایی و کشتار دام های مبتلا از جمله اهداف اجرای این طرح است.

اسدی گفت : این طرح از چندین سال قبل کلید خورده و همچنان ادامه دارد که پیشگیری از بیماری بروسلوز با اجرای واکسیناسیون و قراردادهای منعقد شده در بخش خصوصی در این راستا از جمله اهداف شبکه دامپزشکی شهرستان در سال جاری است.

وی با بیان اینکه بروسلوز یک بیماری واگیردارعفونی مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری از طریق حیوان آلوده از جمله گاو، گوسفند، بز و حتی شتر به انسان قابل انتقال است ، افزود: این بیماری با توجه به ویژگی ها و تظاهرات بالینی متعدد که از خود نمایان می کند در انسان به بیماری هزار چهره معروف است زیرا عامل این بیماری می تواند در هر جای از بدن انسان رخنه کند و عوارض زیادی دهد.

رییس دامپزشکی شهربابک گفت : درد مفاصل، تب، لرز، بی اشتهایی، عرق شبانه، سر درد، درد بدن، کاهش وزن، درد زانو و سستی بدن را از علائم و نشانه های این بیماری در انسان و سقط جنین، زایمان نوزاد ضعیف و ناتوان، کم شدن شیر دام و عقیم شدن دام های نر از علائم و نشانه های این بیماری در دام است.

اسدی افزود: به دلیل مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، واکسیناسیون این بیماری به صورت رایگان انجام می شود و این امر مهم یک امتیاز مثبت است که دولت در اختیار دامداران قرار داده است که در سال جاری تا کنون حدود 120 هزار راس بره و بزغاله و حدود 3000 راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شده است.

وی در خصوص شیر دام ها گفت: به دلیل اینکه عامل تب مالت از طریق شیر محلی قابل انتقال است بر همین اساس نیاز است شیر بعد از اینکه به دمای جوش رسید به مدت پنج دقیقه در حالت جوش باقی بماند.


انتهای پیام /

 

بیماری بروسلوز، مشترک بین دام و انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.