در حاشیه جلسه هیات دولت:

سیف: نظارت و کنترل بر بانک‌ها تشدید شده است/ به بانک‌ها اجازه تخلف نمی‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما اجازه تخلف به بانک‌ها نمی‌دهیم و با انضباط کامل شاهد رعایت نرخ سود نظام بانکی خواهیم بود.

سیف: به بانک‌ها اجازه تخلف نمی‌دهیمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد: بانک مرکزی در این زمینه در دو مرحله اقدام کرده است؛ تثبیت نرخ سود و نرخ تسهیلات که در آینده انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه استنباط برخی این بود که این طرح موجب شد تا جریان منابع از بانکی به بانک دیگر منتقل شود، گفت: 10 روز فرصت و صف‌هایی که تشکیل شد این بود که صاحبان سپرده برای تعیین تکلیف سپرده‌شان اقدام کنند. این فرصت 10 روز این را تعیین تکلیف کرد و مردم تصمیم گرفتند که پولشان کوتاه مدت یا بلندمدت یک‌ ساله سپرده‌گذاری کنند تا گردش منابع چه وضعیتی دارد. ما مسلماً با بخشنامه بانک مرکزی کنترل خود را گسترش دادیم تا بانکی تخلف نکند تا در مرحله بعد درباره نرخ تسهیلات اقدام کنیم.

سیف در واکنش به اینکه گفته می‌شود برخی بانک‌ها اعلام کردند تا 6 ماه آینده ممکن است 21 درصد نرخ سود داشته باشند، یادآور شد: این دسته از بانک‌ها متخلف هستند و با آنها برخورد می کنیم به هر حال ما اجازه تخلف نمی‌دهیم و این بار با انضباط کامل شاهد رعایت نرخ سود نظام بانکی خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به سود علی‌الحساب و مشکلات شرعی آن، متذکر شد: در بانکداری بدون ربا نمی‌توان سود قطعی را قبل از پایان دوره مالی به صاحب سپرده داد. ممکن است صاحب سود و سپرده در مدت سپرده‌گذاری نیاز به درآمد مستمری داشته باشد که از سود آن می‌خواهد زندگی‌اش را بگذراند که مکانیزهای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آنچه اشکال ایجاد می‌کند، این است که رقابت کاذب نرخ سود شکل بگیرد و از مبنای اصلی خود یعنی سودی که قرار است محقق شود نرخ را بالا ببریم.

سیف درباره همکاری بانکی ایران و آفریقای جنوبی، اضافه کرد: در گذشته ارتباطاتی با نظام بانکی آفریقای جنوبی ایجاد کردیم و سفری هم به سرپرستی مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی و همکاران بانکی ما به آفریقای جنوبی صورت گرفت همچنین پیش‌نویسی از MOU که می‌تواند بین بانک‌های مرکزی دو کشور امضا شود، تهیه شده البته این موارد مقدماتی است که همزمان با سفر رییس‌جمهور به آفریقای جنوبی به امضای دو کشور می‎رسد و زمینه همکاری بین‌بانکی دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۵۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
حالا نمیخواد زیاد خودت را عصبانی کنی//برات خوب نیست//تو 4 سال اولی چکار میکردی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
ما اجازه تخلف به بانک‌ها نمی‌دهیم و با انضباط کامل شاهد رعایت نرخ سود نظام بانکی خواهیم بود.
آخرین اخبار