خوئی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

صنعت داروسازی در معرض تهدید جدی قرار دارد

رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه صنعت داروسازی ایران با چالش ماندگاری و بقا دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: صنعت دارو در معرض تهدید جدی قرار دارد.

صنعت داروسازی در معرض تهدید جدی قرار داردسید حمید خوئی رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به مهمترین چالشی که صنعت داروسازی با آن مواجه است، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت داروسازی با چالش ماندگاری و بقا دست و پنجه نرم می‌کند و این صنعت در معرض تهدید جدی قرار دارد، چرا که تنها کالایی که در 2 سال اخیر قیمت آن ثابت مانده، دارو است.

وی در خصوص تفاوت کیفیت داروهای ایرانی و خارجی و اینکه چرا برخی از پزشکان مصرف داروهای خارجی را به بیماران توصیه می‌کنند، بیان کرد: انگیزه تجاری در پشت این قضیه وجود دارد، البته برخی از نقدها به داروی ایرانی درست است و در صنعت داروسازی هنوز راه نرفته زیادی داریم .

وی تاکید کرد: بایدهمواره به این نکته توجه داشت که ارتقای کیفیت هزینه دارد و مهمترین عامل بازدارنده ارتقاء کیفیت دارویی کشور، دولت و وزارت بهداشت است، چرا که ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، فرصت افزایش کیفیت را از بین برده است.

رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه در 2 سال گذشته هزینه‌های سوخت، حمل و نقل، آب، برق و… افزایش یافته است؛ تصریح کرد: محصولات دارویی قیمتی ثابت داشته است، لذا در بسیاری مواقع، مجبور هستیم ماده اولیه ارزان بخریم و این به معنای یک فرایند معکوس است.

به گفته خویی کیفیت یک طیف است و تمام داروهای دنیا باید براساس استانداردی که فارماکوپه نام دارد ساخته شوند که متأسفانه ما در شرایط فعلی با وضعیت عدم دریافت مطالبات کارخانجات داروسازی از پخش‌ها و پخش‌ها از بیمه ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر به طور مثال دارویی ارائه و ۴۰۰ روز بعد پولش به تولیدکننده داده شود این امر یک سیکل معیوب را ایجاد می کند؛ اظهار کرد: ثابت نگه داشتن قیمت دارو نیز از طرف دیگر صنعت داروسازی را دچار بحران هویت و بقا کرده است.

رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه اگر دولت اقدام عاجل نکند، به زودی بخش قابل توجهی از صنعت داروسازی تعطیل خواهد شد؛ یادآور شد: اکنون داروی ایرانی قابل اعتماد بوده و تنها مظلوم واقع شده است و در حق داروی ایرانی طی سال‌های گذشته جفا شده است.

انتهای پیام/ 

مشکلاتی که صنعت داروسازی ایران را تهدید می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دردمند
۱۰:۴۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
واقعاجای مسامحه نیست بیاییم به خاطرخدا وانسانیت وهمنوع خودوبه هرچه وچیزی که احترام می گذاریم وقبولش داری وحتی نداریم یک فکری قبل ازضرروزیان وویران شدن خانه ها وو و بکنیم وواقعا دولت محترم تدبیر وامید تدبیری بیندیشد
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۰:۰۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
کلا سلامت مردم در خطره .هم ویزیت ها بالاست و هم قیمت داروها سرسام آورده .اکثر داروهای ایرانی هم تحت پوشش بیمه نیست خارجی پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۹:۰۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
ما که هر وقت دکتر میریم اصرار به مصرف داروی خارجی داره در حالی که پول خرید همو داروی ایرانی رو هم نداریم وقتی نسخه رو میبری داروخانه هیچ قلمش تحت پوشش بیمه نیست.چرا رسیدگی نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
تورو خدا برای قیمت داروها یک فکری کنید انقدر قیمت دارو بالاست که حتی برای یک سرما خوردگی هم باید با دفترچه 50 هزارتومن پول دارو بدی..اگه صنعت داروسازی در خطره جان مردم هم با این قیمت بالای دارو ها در خطره
آخرین اخبار