تیتر امشب/ اهمیت عملیات نظامی در دیرالزور

فتح حلب معادلات جدیدی به وجود آورد که بعد از آن دیرالزور و رقه باید آزاد می شد، ارتش سوریه با برداشتن محاصره یک حرکت استراتژیک انجام داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهتدی کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اهمیت عملیات نظامی در دیرالزور گفت:  از نظر نظامی دو نکته مهم است یکی اینکه پیشروی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در بیابان بسیار مهم بود. ده هزار داعشی نیز در دیرالزور بودند و ارتش سوریه در آنجا دفاع می کرد.

 
وی افزود: یک واحد ارتش سوریه سه سال در دیرالزور در محاصره بود. دیرالزور نزدیک ترین شهر به عراق است و چاه های نفت سوریه در این منطقه است، داعش با قاچاق نفت آن را از طریق ترکیه به فروش می رساند. داعش درحال حاضر در محاصره ارتش سوریه است و از منابع مالی محدود شده که این ضربه سنگینی برای داعش است.
 
تیتر امشب/ اهمیت عملیات نظامی در دیرالزور

وی گفت: برداشتن محاصره از پادگان های ارتش که در محاصره بود یک حرکت استراتژیک است و مهمترین نکته تاثیر معنوی است. تعداد نیروهایی زیادی از داعشی ها به دلیل نزدیکی به عراق در دیرالزور مستقر شده بودند لذا سقوط دیرالزور ضربه سختی به داعش وارد می کند و آزادی رقه نزدیکتر می شود و کار داعش رو به پایان است. بعد از این باید به سراغ تکفیری جبهه النصره رفت و سوریه را کامل از حضور تکفیری ها پاک کرد.

مهتدی گفت: تا سال 2013 و 2014 دهها گروه تکفیری با اسامی مختلف بخش های وسیعی از سوریه را در اختیار داشتند. اولویت اول ارتش پاکسازی ریف دمشق بود اولویت دوم حلب و مناطق شهر حمص و غرب دمشق و مرز لبنان بود که ارتش سوریه در آن مناطق پیروزی های زیادی بدست آورد. حال که ارتش سوریه در بسیاری ازمناطق به پیروزی رسیده و مناطق زیادی را پاکسازی کرده است به مناطق شرقی خواهد رفت. تراکم جمعیت سوریه در غرب است و در شرق جمعیت کمی ساکن است بنابراین اولویت با مناطق پرجمعیت است که در حال حاضر تمرکز ارتش سوریه بر دیرالزور است. 

 وی افزود: در زمانی تصور می شد که آموزش های خاصی به افراد داعش داده شده و تصور تسلیم داعش وجود نداشت اما با هلاکت افراد زیادی از داعش تعداد زیادی از نیروهای داعش خود را تسلیم خواهند کرد احتمال زیادی هست که افرادی که فرار کنند به سمت مرز خواهند رفت و تنها راه فرار داعشی ها به سمت الانبار عراق خواهد بود.
  
مهتدی افزود: امریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و ... هزینه های هنگفتی برای تجزیه سوریه و سرنگون کردن نظام سوریه صرف داعش کرده اند. امریکایی ها مایل نیستند که این هزینه ها نابود شود و به دنبال این هستند که اگر داعش در این مناطق ( عراق و سوریه) با نابودی روبروست در جاهای دیگر جایگزین شود. امریکایی ها می خواهند از حضور داعش در افغانستان علیه  ایران و روسیه استفاده کنند.
  
 وی در ادامه درباره نشست بعدی درباره سوریه گفت: برای تبدیل پیروزی ها به دستاورد نیاز به نشست در آستانه است لذا کنفرانس آینده در آستانه آغاز حل سیاسی مسئله سوریه خواهد بود و دستاوردهای خوبی خواهد داشت. در داخل سوریه داعش به پایان می رسد اما در ادلب نیروهای جبهه النصره را  داریم که باید پاکسازی شود.

رویوران کارشناسی خاورمیانه دیگر مهمان برنامه تیتر امشب در ادامه با توضیح در نقشه گفت: دیرالزور در شرق سوریه و روی رودخانه فرات واقع شده است .دیرالزور یکی از  بزگترین شهرهای اطراف رودخانه فرات است و جاده دمشق به سمت عراق هم از جنوب رقه می گذرد.
 
داعش از قسمت جنوبی وارد شهر شد. به دلیل اینکه امریکا این منطقه را در دوسال پیش بمباران کرد و نیروهای سوریه را به شهادت رساند برای داعش فرصت سازی کرد که در دو منطقه جایگزین شود.
 
 تیتر امشب/ اهمیت عملیات نظامی در دیرالزور
 
وی افزود: این محاصره بعد از جنگ جهانی دوم طولانی ترین محاصره در طول تاریخ بوده است. 

بسیاری از نیروهای داعش از شهر فرار کرده اند. فرمانده داعش در این منطقه نیز فرار کرده و در قسمت شمالی شهر مخفی شد. رقه یک منطقه محاصره شده بود و راهی به سمت عراق و مرزها نداشت. 

 
 رویوران گفت: حضور امریکا به صورت غیر مستقیم بود وقتی امریکا این مناطق را بمباران کرد برای داعش فرصت سازی کرد. ارتش سوریه اسناد زیادی از جمله بازجویی افراد داعش منتشر  کرده که نشان می دهد با امریکا همکاری داشته اند و بر علیه دولت سوریه فعالیت داشته اند.
 نیروهایی که در آنجا بودند منطقه را می شناسند و در منطقه حضور داشتند و از منطقه در مقابل داعش دفاع کردند که کار داعش را با مشکل مواجه کرد. استفاده از مردم به عنوان سپر انسانی برای داعش به صورت گسترده وجود نداشت.
 
وی افزود: دیرالزور در منطقه ای واقع شده که بیشتر دشت و تپه است و خیلی بلند نیست لذا داعش نمی توانست از موقعیت جغرافیایی استفاده کند.
 
رویوران گفت: عملا سوریه به سمت پاکسازی از داعش در آینده نزدیک در حال حرکت است و پیش بینی پیروزی های دیگر  یدور از انتظار نیست. با شکستن محاصره ارتباط با منطقه جنوبی موجب شکست و سقوط داعش خواهد شد. در تلعفر تصور دولت این بود که این منطقه در دو هفته آزاد شود اما در یک هفته آزاد شد. بعد از خان طومان ارتش سوریه هر عملیاتی را طراحی کرد با پیروزی همراه بود. در یک هفته آینده شهر دیرالزور به طور کامل آزاد خواهد شد چون توان عملیاتی ارتش سوریه بسیار قوی شده است. 
 
رویوران گفت: بخشی از نفت سوریه در استان حسکه و بخشی در دیرالزور است. نزدیک به 300 هزار بشکه در این مناطق تولید می شد داعش از این منابع برای نگهداری نیروهای خود استفاده می کرد حال با سقوط این مناطق و قطع دست داعش از مناطق نفتی سوریه داعش در تامین نیروهای خود به مشکل برخواهد خورد. بعد از آزادسازی حلب دولت سوریه در موضع قدرت قرار گرفت لذا فرایند آستانه را متحدین سوریه طراحی کردند و با حضور ایران، روسیه و سوریه آتش بس در این مناطق شکل گرفت.

وی افزود: از 24 میلیون جمعیت سوریه 20 میلیون در غرب است و 4 میلیون در شرق است که این باعث شد محورهای عملیاتی در اولویت دوم قرار بگیرد و آزادسازی مناطق غربی اولویت دولت سوریه باشد. فتح حلب معادلات جدیدی به وجود آورد که بعد از آن دیرالزور و رقه باید آزاد می شد. 

وی افزود: رقه از چهار طرف محاصره است و افراد داعش مجبور خواهند شد به سمت شرق بروند چون در شمال نیروهای دموکراتیک سوریه هستند بنابراین احتمال می رود داعشی ها به سمت اردن بروند. اردن نیز نیروهای بیشتری در مرز اردن مستقر کرده است.

 وی افزود: اردن قبلا چند کمپ آوارگان سوری در مناطق مرزی برقرار کرده و با مناطق  داخلی سوریه در ارتباط است که این ممکن است  موجب اختلال در اردن شود. در تلعفر بخشی از نیروهای به سمت سنجار حرکت کرده اند چون نیروهای داعش تحت حمایت امریکاست از امریکا برای حرکت های بعدی کمک خواهد گرفت.

اردن و ترکیه تدارکات نظامی تکفیری ها را قطع کرده اند لذا خیلی ها این واقعیت را پذیرفته اند از آنجایی که تدارکات قطع شده است پیروزی ها قطعی و نزدیک خواهد بود.

 رویوران گفت: در سطح رقابت های جهانی، امریکا در ابعاد استراتژیک چین را رقیب خود می داند هرچند که روسیه در ابعاد نظامی رقیب قابل توجهی برای امریکاست. چین به دلیل اقتصاد قوی و تولید ناخالص ملی بیش از ده هزار میلیاد دلار رقیب جدی برای امریکاست، در غرب چین هم هفتاد میلیون مسلمان آلگور وجود دارد که امریکا به دنبال برهم زدن غرب چین است و انتقال داعش به غرب افغانستان برای برنامه ریزی امریکا در غرب چین است بنابراین ترس امریکا از قدرت گرفتن غرب چین موجب شده که چین احتمال اول در برنامه ریزی امریکا خواهد بود.
 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
 

بررسی تحولات اخیر منطقه وعملیات آزادسازی در دیرالزور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.