هشدار دانشمندان نسبت به خطرات زیست‌محیطی آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی

گروهی از دانشمندان چینی نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار زیست‌محیطی ناشی از ادامه آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی هشدار دادند.

هشدار دانشمندان نسبت به پیامدهای فاجعه بار آزمایش های هسته ای کره شمالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپرس؛ دانشمندان چینی معتقدند تداوم آزمایش های هسته ای کره شمالی و وقوع زمین لرزه های مکرر می تواند به نابودی طبیعت کوهستانی این کشور و تخریب سایت هسته ای «پانگی-ری» منجر شود.

سایت هسته ای «پانگی- ری»، منطقه ای در کوهستان های شمال غرب کره شمالی است که 5 آزمایش بمب های هسته ای این کشور در آن انجام شده است و تداوم این انفجارها می تواند همه طبیعت این منطقه را به نابودی بکشاند.

کره شمالی روز یکشبه ششمن بمب هسته ای خود را در این منطقه آزمایش کرد. آنچه از سوی پیونگ یانگ به عنوان یک انفجار «کامل» معرفی شده، موجب وقوع زلزله به قدرت 6.3 ریشتر شد.

تحقیقات گروهی از دانشمندان دانشگاه علم و صنعت چین نشان می دهد ادامه آزمایش های هسته ای کره شمالی در این منطقه کوهستانی پیامدهای فاجعه بار زیست محیطی به دنبال دارد.

«وانگ نایان»، رئیس سابق انجمن هسته ای چین و محقق ارشد برنامه تسلیحات هسته ای این کشور درباره تکرار آزمایش هسته ای کره شمالی و تاثیر آن بر محیط زیست گفت: فقط یک آزمایش هسته ای دیگر در منطقه پانگی-ری کافی است تا کوهستان های آن با زمین همسطح شوند. تداوم این رویه حفره هایی در زمین ایجاد می کند که به سادگی موجب انتشار اشعه های تخریب کننده در سراسر منطقه می شود.

وی در مصاحبه با روزنامه «چاینا مورنینگ پست» ادامه داد: این رویه در اصطلاح علمی «فرو ریختن بام» نام دارد. اگر منطقه کوهستانی از بین برود و حفره های ظاهر شوند، آنچه نباید رخ دهد، اتفاق می افتد.

این دانشمند هسته ای افزود: آزمایش بمب هسته ای نیازمند یک کوه با قله بلند و شیب های صاف است. قله های کوهستانی منطقه پانگی ری قله های زیادی دارد ولی برای آزمایش‌های مکرر هسته ای مناسب نیست.

وانگ ضمن اشاره به قدرت آزمایش بمب هیدروژنی اخیر کره شمالی گفت: یک بمب 100 کیلوتُنی نسبتا یک بمب بزرگ با قدرت انفجاری بالا است. دولت کره شمالی باید این آزمایش ها را متوقف کند چراکه ادامه این آزمایش ها نه تنها برای کره شمالی بلکه برای کشورهای دیگر به ویژه چین نیز تهدید بزرگی محسوب می شود.

پیونگ یانگ پس از آزمایش یک بمب هیدروژنی ادعا کرده است که به فناوری ساخت کلاهک هسته ای با وزن سبک که قابلیت نصب شدن روی موشک های بالستیک بین قاره ای دارد، دست یافته است.

برخی منابع اعلام کردند کره شمالی بطور شبانه موشک دیگری را به سمت سواحل غربی این کشور منتقل کرده است.

کره شمالی اوایل سال جاری موشک بالستیک قاره پیمای «هوآسونگ-14» را آزمایش کرد. پس از آزمایش این موشک، پیونگ یانگ اعلام کرد قادر به هدف قرار دادن بخش هایی از خاک آمریکاست. این موضوع به تشدید بحران در شبه جزیره کره و پیشنهادات مختلف جامعه بین المللی برای حل این بحران منجر شد.

روسیه و چین اعلام کرده اند تهدید کره شمالی و اعمال تحریم های بیشتر، «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی را از ادامه فعالیت های هسته ای و موشکی باز نمی دارد و دیپلماسی مذاکره بهترین گزینه برای حل این بحران است. به نظر می رسد آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به دنبال ابزار قدرتمندتری برای کاهش تهدیدهای پیونگ یانگ هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار