محمدی:

شناسایی هویت 11 پیکر مفقود شده در حادثه منا تا هفته آینده/ سرنوشت پرداخت دیه شهدای منا و مسجدالحرام بعد از پایان موسم حج مشخص می‌شود

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: آزمایش DNA خانواده‌های 11 زائر مفقود شده فاجعه منا انجام شده و طبق اظهارات وزارت حج و صحه عربستان، نتیجه حدودا یک هفته‌ی دیگر اعلام خواهد شد.

شناسایی هویت 11 پیکر مفقود شده در حادثه منا تا هفته آینده/ سرنوشت پرداخت دیه شهدای منا و مسجدالحرام بعد از پایان موسم حج مشخص می‌شودبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از جمع 461 زائر ایرانی که دو سال پیش در فاجعه منا جان خود را از دست دادند، 11 پیکر هنوز هویت نامعلومی دارند. محل دفن این پیکرها دقیقا مشخص نیست. طبق اظهارات آن زمانِ مسئولان حج کشور، قرار بود عربستان با اطلاع کشورها، خاکسپاری اجساد را انجام دهد، اما به خاطر شرایط پیکرهای بازمانده از آن فاجعه، سریعا همه آن‌ها را در قبرستان مکه به خاک سپرد.

سازمان حج و زیارت ایران، آمارهای پراکنده‌ای از تعداد زائران دفن شده در قبرستان مکه داده است، اما آخرین‌بار اعلام کرد که از بین زائران دفن شده در مکه، 11 تن همچنان هویت نامعلومی دارند. شناسایی آن‌ها همزمان شد با قطع روابط سیاسی با ایران ازسوی عربستان. اکنون بعد از دو سال، جمعی از خانواده‌های آن شهدا به حج رفته‌اند تا از این فرصت برای یافتن زائر جا مانده استفاده کنند.

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره‌ی پیگیری‌های صورت گرفته، اظهار داشت: قبلا این موضوع در مذاکره با وزیر حج عربستان مطرح شده بود، به همین دلیل خانواده‌هایی که مشخصا مزار شهید آن‌ها مشخص نیست در این موسم با ما همراه شدند.

وی افزود: پیش از ایام تشریق با هماهنگی وزارت حج و صحه عربستان، آزمایش DNA انجام شد که مطابق گفته مقامات سعودی، پاسخ‌دهی فرایندی حدودا 15 روزه دارد که با توجه به اینکه یک هفته از آزمایش می‌گذرد، امیدواریم نتیجه زودتر مشخص شود.

رئیس سازمان حج همچنین گفت: در طول مذاکراتی که با وزیر حج عربستان داشتیم، موارد مربوط به فاجعه منا، ریشه‌یابی آن، دیه شهدا بر اساس قاعده «قتیل الزحام» و همچنین دیه شهدای مسجدالحرام که وعده داده شده بود، مطرح شده و مصرانه دنبال خواهد شد. اخیرا در جلسه‌ای که با وزیر حج عربستان داشتیم، تایید کردند که این مساله را بررسی می‌کنند و نتایج را بعد از موسم حج اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام/

اعلام نتیجه DNA شهدای مفقود شده حادثه منا تا هفته آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
مگر سردخانه نبردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
وای خدای من
آخرین اخبار