آمانو: کره شمالی در عرصه هسته‌ای پیشرفت قابل توجهی داشته است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اعلام اینکه این سازمان نمی‌تواند آزمایش بمب هیدوژنی کره شمالی را تایید کند، اذعان کرد این کشور پیشرفت سریعی در عرصه هسته‌ای داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت کره شمالی پیشرفت سریعی در آزمایش هسته‌ای داشته است.

او گفت: شدت این مورد (آزمایش هسته‌ای اخیر پیونگ‌یانگ) از موارد پیشین بیشتر بوده است. کره شمالی اعلام کرده است که این یک بمب هیدروژنی بوده است. ما نمی‌توانیم این موضوع را تایید کنیم؛ اما به خاطر قدرت زلزله مطمئنا قدرت آن بیشتر از موارد قبلی بوده است.

مجری سی‌ان‌ان پرسید اگر آن‌ها حقیقت را گفته باشند آیا این واقعا یک بمب هیدروژنی بوده است؟

آمانو گفت: ما در حال حاضر ظرفیت لازم را برای مشخص کردن این موضوع که این یک بمب هیدروژنی بوده است یا نه در اختیار نداریم. این تحلیل سازمان‌های دیگر است، اما مشخص کردن این موضوع دشوار است. تجربیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی کره شمالی نشان می‌دهد این کشور هر آنچه را می‌گوید، انجام می‌دهد. باید به طور محتاطانه بگوییم که آن‌ها پیشرفت‌هایی داشته‌اند. این پیشرفت قابل توجهی است.

نیک رابرستون، مجری سی‌ان‌ان، پرسید به نظر شما آیا کره شمالی پیشرفت قابل توجهی داشته است که هم اکنون توانسته است یک سلاح اتمی را در حالت جنگی قرار دهد و آن را بر روی موشک‌های قاره پیما نصب کند؟

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بار دیگر گفتن این موضوع با اطمینان کار دشواری است، اما همانطور که گفتم کره شمالی همان حرفی را که می‌زند به آن عمل می‌کند. این موضوع درباره تسلیحاتی کردن و مسائل دیگر هم می‌تواند صحت داشته باشد.

مجری این شبکه پرسید در چارچوب زمانی که آن‌ها این آزمایش را انجام داده‌اند و پیشرفت‌هایی که شما شاهد آن‌ها بوده‌اید، چه مدت زمانی طول کشید که آن‌ها به این پیشرفت‌ها برسند؟

یوکیا آمانو گفت: فاصله زمانی آزمایش اخیر و آزمایش پیشین یک زمان بسیار کوتاه است. قدرت این آزمایش نسبت به آزمایش پیشین بسیار بیشتر است. عاقلانه است که فرض کنیم کره شمالی پیشرفت سریعی داشته است.

مجری در ادامه این مصاحبه پرسید: آیا درست است بگوییم کره شمالی هم‌اکنون یک کشور مسلح به سلاح اتمی است و توانایی تهدید جهان را دارد؟

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش گفت: «بر اساس معاهده (ان‌پی‌تی) کره شمالی یک کشور اتمی تسلیحاتی نیست. لازم است این موضوع را به طور شفاف اعلام کنم که این کشور تعدادی تسلیحات اتمی دارد. آن‌ها تجهیزات اتمی انفجاری دارند. آن‌ها همچنین موشک‌هایی در اختیار دارند. در گذشته تهدید کره شمالی به تسلیحات اتمی مربوط می‌شد حالا «تهدید» کره شمالی به تسلیحات اتمی همراه با موشک هایش مربوط می‌شود. این مایه نگرانی شدید است. این تهدیدی شدید محسوب می‌شود. این بعد جدیدی از «تهدید» است.»

انتهای پیام/

اذعان آمانو به پیشرفت هسته‌ای سریع کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار