حدود ٦٠ درصد باشندگان ولايت کندهار به خدمات صحى دسترسى ندارند

حدود ٦٠ درصد باشندگان ولايت کندهار، درحالى به سهولت‌هاى صحى دسترسى ندارند که باشندگان ولايات همسايه آن نيز بخاطر تداوى‌شان به اين ولايت مي‌روند.

حدود ٦٠ درصد باشندگان ولايت کندهار به خدمات صحى دسترسى ندارندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، همچنان باشندگان اين ولايت شاکى اند که با گذشت يک و نيم دهه، اکنون نيز مراکز تداوى مريضى‌هاى اختصاصى، در کندرهار وجود ندارد و از مجبورى زياد راهى پاکستان و يا هم هندوستان ميشوند.

حاجى ظاهرجان رييس شوراى ولسوالى شاوليکوت گفت خدماتى که در حال حاضر براى تداوى باشندگان ارايه ميشود، کافى و بسنده نيست.

وى افزود که اکثريت باشندگان اين ولسوالى، از اثر خدمات کم صحى مجبور ميشوند تا براى تداوى خود به شهر کندهار بروند؛ درحاليکه اکثريت باشندگان اين ولسوالى، با فقر و غربت زياد دست و پنجه نرم ميکنند و توانايى رفتن به شهر کندهار را نيز ندارند.

به گفتۀ وى، سرکى که به اين ولسوالى امتداد يافته، بسيار خراب است؛ اکثر اوقات باشندگان مناطق دوردست، از اثر مريضى شان در نيمه راه، جان خود را از دست ميدهند.

وى افزود که بايد تعداد مراکز صحى در اين ولسوالى افزايش يابد؛ تا مردم ولسوالى از مشکلات خود رهايى يابند.

ريگستان و شوراوک، از جمله ولسوالى هاى ١٧گانه ولايت کندهار ميباشد که در آن، هيچ سهولت صحى وجود ندارد.

باشندگان اين ولسوالى ها نيز ميگويند که با گذشت پانزده سال، برعلاوه مشکلات زياد ديگر، به خدمات صحى نيز هيچ دسترسى ندارند.

نجيب الله يکى از باشندگان ولسوالى شوراوک گفت که در اين ولسوالى حتى کلينيک عادى نيز وجود ندارد که از سبب آن، مريضى هاى عادى نيز جان مردم را ميگيرد.

وى افزود که از اثر نبود سهولتهاى صحى، باشندگان اين ولسوالى ها مريضان عادى خود را نيز بخاطر تداوى شان به آن سوى ديورند ميبرند، که در مسير راه با مشکلات زياد مواجه ميشوند.

وى گفت راهى که به شهر کندهار امتداد يافته، طولانى و خاب است و از اثر آن، مردم به شهر کندهار رفته نمى توانند.

وى از دولت خواست که در اين ولسوالى، براى مردم سهولت هاى صحى ايجاد نمايند.

ولسوالى هاى ريگستان و شوراوک، در ٢٣٠ کيلومترى و ٢٥٠ کيلومترى جنوب شهر کندهار در سرحد با خط فرضى ديورند موقعيت دارد، که سرک هاى امتداد يافته به اين ولسوالى ها نا امن ميباشد و از اثر آن، در اين ساحات خدمات بسيار کم به چشم ميخورد.

از سوى ديگر، باشندگان شهر کندهار ميگويند که نفوس اين ولايت، به حدود ٢،٥ ميليون تن ميرسد، که در اين ولايت در چهارچوب دولتى يک شفاخانه ٣٥٠ بستر و ٥٠ مرکز صحى وجود دارد؛ همچنان در چهارچوب سکتور خصوصى نيز حدود ٢٠ مرکز صحى وجود دارد که براى اين ولايت کافى نمى باشد.

غلام سخى نوريوال باشندۀ شهر کندهار گفت که شفاخانۀ حوزوى کندهار، در سال ١٣٥٧ خورشيدى فقط براى کندهار ساخته شده بود؛ اما اکنون براى پنج ولايت حوزه که حدود ٦.٨ ميليون نفوس دارد، فعاليت مى کند.

موصوف گفت که اين شفاخانه، مصروف ترين شفاخانه در سطح کشور است؛ اما نه تنها که با کاهش شديد تشکيل مواجه است، بلکه از لحاظ کوچک بودن تعمير و محل نيز مشکلات زياد دارد.

او افزود که در برخى ولسوالى هاى پُرنفوس، يک – يک مرکز صحى وجود دارد که دسترسى تمامى مردم منطقه، به علت ساختار پيچيدۀ جغرافيايى، به آن مشکل است.

به گفتۀ او، يگانه مشکل بزرگ صحى شهر کندهار اين است که با وجود گذشت حدود يک و نيم دهه، هنوز هم مراکز صحى و شفاخانه هاى اختصاصى در آن وجود ندارد و مردم مجبوراند که مريضان خود را به کابل و يا هم پاکستان و هند انتقال دهند.

او افزود متاسفانه که سکتور خصوصى، در اين راستا سرمايه گذارى نکرده است.

به گفتۀ او، هر چند شفاخانه هاى خصوصى در بخش تداوى بيماران مفيد ثابت شده؛ اما انتقادها بر کيفيت خدمات آنها وجود دارد. آنها مى توانستند مراکز صحى اختصاصى را ايجاد نمايند؛ تا امکانات تداوى قلب، شش، سرطان و ساير امراض در آن وجود مى داشت.

داکترمحمد عظيم زمريال رييس سرپرست صحت عامۀ کندهار تاييد کرد که خدمات صحى در اين ولايت، به تمامى نياز هاى صحى باشندگان ولايت پاسخ داده نمى تواند.

موصوف به پژواک گفت که در تمامى ولسوالى ها به شمول مرکز ولايت کندهار، ٩٤ساحه از سهولت هاى صحى محروم است.

وى از وزارت صحت عامه و موسسات کمک دهنده خواست که در اين ولايت، سرمايه گذارى کنند و مناطقى را که دسترسى کم به خدمات صحى دارند، تحت پوشش صحى درآورند.

او گفت هرچند امکانات ياد شده به سطح ولايت است؛ اما خدمات صحى آن در سطح حوزه عرضه مى گردد و مريضان ولايات همجوار نيز براى تداوى به اين ولايت مراجعه مى کنند.

به گفتۀ او، از همينرو ازدحام مردم بر شفاخانه هاى کندهار و ميرويس، بيشتر شده است

زمريال گفت که در چند سال گذشته موسسات زياد خارجى در اين ولايت در بخش صحى کمک مى کرد؛ اما متاسفانه که از امکانات آن استفادۀ درست صورت نگرفت.

او افزود: "متاسفانه که ما يک شفاخانۀ نسايى- ولادى در سطح زون نيز نداريم، در اينجا جنگ و حوادث ترافيکى زياد است؛ اما کدام شفاخانۀ خاص ايمرجنسى نداريم، همچنان شفاخانه هاى اختصاصى به منظور تداوى امراض ديگر نيز وجود ندارد."

اما موصوف علاوه کرد که براى توسعۀ خدمات صحى، با مشکلات موجود مبارزه مى کنند.

او گفت که اکنون کار ساخت شفاخانۀ ٣٥٠ بسترى در کندهار که سه سال قبل آغاز شده بود، ٩٥ درصد تکميل شده است.

با ساخت اين شفاخانه، حجم کار شفاخانۀ ميرويس ٥٠ درصد کاهش خواهد يافت.

اين شفاخانۀ ٣٥٠ بسترى در ١٧٣ جريب زمين در منطقۀ عينومينۀ شهر کندهار، از سوى کمپنى افکو ساخته ميشود.

به گفتۀ او، ساخت اين شفاخانه ٥٢٤ ميليون افغانى هزينه خواهد داشت که از سوى وزارت صحت عامه پرداخته ميشود و طى چهار سال، در چهار طبقه اعمار و به بهره بردارى سپرده خواهد شد.

رييس صحت عامه گفت که اين شفاخانه در سطح حوزۀ جنوبى، يک شفاخانۀ بى مثال خواهد بود که علاوه بر کندهار، به مريضان ولايات هلمند، ارزگان، زابل و ولايات نزديک نيز فعاليت خواهد کرد.

موصوف همچنان افزود که در آيندۀ نزديک، يک مرکز امبولانس نيز در کندهار ايجاد مى گردد؛ تا در انتقال بيماران در وضعيت عاجل کمک نمايند.

به گفتۀ او، با آنکه مشکلات امنيتى، مالى و کادرى در اين ولايت وجود دارد؛ اما  رياست صحت عامۀ کندهار متعهد است که در هر نوع وضعيت، به مردم خدمات خوب صحى ارايه کند.

او افزود که در کندهار، حدود ٥٠ مرکز صحى در چوکات دولتى فعاليت مى کنند که کفايت نمى کند؛ اما گفت که براى افزايش مراکز صحى و تعداد بيشتر داکتران و کارمندان صحى، کار خواهند کرد.

قابل ذکر است که ادارۀ ولايتى کندهار نيز مکرراً گفته است که فعلاً پوشش صحى اين ولايت، ٣٣ درصد  است که يک فاجعه شمرده مى شود.

ادارۀ ولايتى، مکرراً از وزارت صحت عامه خواسته است که علاوه بر افزايش تشکيل و افزايش مراکز صحى، ساختمان هاى لازم نيز براى مراکز صحى اين ولسوالى ها اعمار نمايند.

قابل ذکر است که در ولايت کندهار، در مجموع ٩٧ مرکز صحى فعاليت مى کنند که حدود ٢٠ مرکز آن به سرمايه گذارى شخصى ايجاد شده است.

به اساس معلومات رياست صحت عامه، در سطح ولايت ٤٩٦ داکتر، نرس، قابله و ساير کارمندان صحى کار مى کنند و بدتر اينکه تعداد داکتر زن در اين ولايت، خيلى پايين است و به هيچ وجه تمامى باشندگان اين ولايت را تحت پوشش صحى آورده نمى تواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار