صنعت پيله وری در ولايت هرات رشد چشمگير داشته است

باشند‌گان هرات مى گويند که ولسوالی زنده جان اين ولايت، مرکز اصلی پرورش کرم ابريشم در کشور به شمار می‌رود.

صنعت پيله وری در ولايت هرات رشد چشمگير داشته استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند درچند سال پسين، نگرانی‌ها بخاطراز بين رفتن صنعت پيله ورى درهرات به ويژه در ولسوالی زنده جان اين ولايت بالاگرفته بود؛ اما اکنون باشند‌گان اين ولسوالی می‌گويند که به همکاری برخی مؤسسات، اين صنعت دوباره رونق يافته است .

در ولسوالی زنده جان، درپرورش کرم ابريشم  بيشتر زنان مصروف اند و شکريه يکی از زنان پيله ور در ولسوالی زنده جان است که ١٦سال پيش تربيۀ کرم ابريشم را با يک جعبه شروع کرد و اکنون درکنار تامين مخارج خانوادۀ هفت نفری اش، به يک زن سرمايه دار دراين ولسوالی تبديل شده است.

اين زن پيله ور گفت: "من از صفرشروع کردم، تقريباً ١٦ سال است که شوهرم مريض است و پنج  فرزند دارم؛ يعنی عايدات خانواده به دست من است، من ابتدا از ٢٠  هزار افغانی شروع کردم، حالا به تنهايی خود ميتوانم زندگی خود را هم  پيش ببرم وضمنا از بابت صنعت پيله ورى، پنجصد هزار افغانى هم پس انداز کرده  ام."

وى افزود که از عايد همين صنعت، برعلاوۀ اينکه خرج  پنج  فرزندش را تهيه ميکند،  مصارف تداوى شوهرمريض خود را پرداخت کرده و از درامد ١٦ ساله اش سرانجام يک خانه شخصى خريدارى ومشکل نداشتن سرپناه خانواده خود را رفع کند .

شکريه تنها بانوی پيله ور نيست که ازطريق پرورش کرم ابريشم دراين ولسوالی، مخارج زندگى اش را تامين می کند؛ فاطمه و ليلما دو بانوی ديگر هم در ولسوالی زنده جان اند که هرکدام نزديک به ٤٠ سال است که درتربيۀ کرم ابريشم مشغول اند.

آنان می گويند که تنها با پرورش يک جعبۀ کرم پيله، در مدت کمتر ازيک ماه، دست کم ١١  هزار افغانی به دست می آورند.

فاطمه  گفت: "درآغاز امسال، من يک جعبه را درمدت ٢٨  روز تربيه کردم وبا فروش آن  ١١ هزار  افغانی  به دست آوردم؛ اين پول را پنج  راس گوسفند( بره) خريدم  که با کلان شدن اين گوسفند ها وفروش آن، يک مبلغ هنگفت به دستم مى آيد."

ليلماکه بيش از ٤٠ سال سابقۀ کار در پرورش کرم پيله دارد، ازاينکه مى تواند با تقبل چند روز زحمت مقدار پول را ازمدرک پرورش کرم پيله به دست آورد و نيازمندى هاى زندگى خود وخانواده اش را مرفوع مى سازد، خيلى شادمان است.

به گفتۀ اين زنان کشاورز، کرم ابريشم از مرحلۀ تربيه تا تبديل شدن به تار و تکه، در داخل خود ولسوالی زنده جان توليد و به بازار عرضه می گردد.

درکنار زنان، مردان نيز در تهيۀ غذای مورد نياز کرم پيله که همانا برگ درختان توت است، همکاری می کنند؛ آنان هرچند ازرونق گرفتن اين پيشه در ولسوالی زنده جان ابراز خرسندی می کنند؛ اما از حکومت مى خواهند که زمينۀ فروش تار وتکه های ابريشمی  دربيرون کشورمساعدگردد.

وکيل احمد باشنده ولسوالى زنده جان ولايت هرات، از زمره ده ها  مردى است که دراين بخش کار ميکند او گفت: "کرم ابريشم اينجا زياد پيشرفت کرده است، خود ما اهل همين کارهستيم، اگر دولت با ما همکاری کند و و سايلى را که اين کرم درآن تربيه مى شود دراختيار ما قرار بدهد، ما مى توانيم اين صنعت را بيشتر رشد بدهيم."

اما رحيم الدين که در کنار خانمش در پرورش کرم ابريشم همکاری می کند، به پژواک گفت که  جالی ازسوى موسسات کرم ابريشم در اختيارآنها قرار داده شده است .

وى ازحکومت خواست تا زمينه فروش کرم ابريشم به قيمت خوب مساعد گردد.

باشندگان ولسوالی زنده جان همچنان می گويند که درحال حاضر، ٩٥ درصد باشندگان اين ولسوالی به تربيۀ پيله وری بلديت دارند و اگرحکومت جعبه های بيشتر به دسترس آنها قراردهد، درکنار رشد اقتصادی مردم، سالانه ميليون‌ها افغانی به درآمد حکومت نيز افزوده می‌شود.

هرچند اين مسووليت حکومت است که جعبه های کرم ابريشم را به دسترس پيله‌وران و در رشد اين صنعت همکارى کند؛ اما بيشتر اين جعبه ازسوی يک نهاد غيردولتی به گونۀ رايگان توزيع مى گردد.

داکترنذيراحمد غفوری رييس دفتر "رادا" که يک نهاد غيردولتى در هرات است گفت که همه ساله برای شماری از خانواده ها، جعبه های کرم ابريشم توزىع مى کنند و امسال نيز برای ٧٥٠ خانواده، اين جعبه ها را  توزيع کرده اند.

موصوف افزود: "يکی از فعاليت های عمدۀ دفتر رادا درقسمت رشد اقتصاد خانم ها توليد ابريشم است که ما يک فرصت خوبی به هرات داريم؛ به خصوص در ولسوالی زنده جان که از نظرآب وهوا برای پرورش پيله بسيار مناسب است و ما دراين ولسوالی به تعداد٥٢٢٥٠ خانم را آموزش وکمک کرديم."

ازسويى هم بشيراحمد احمدی مديرعمومی ترويج رياست زراعت هرات گفت که برنامه های بسيار وسيعی روی پرورش پيله وری درهرات رويدست است،  که درگام نخست ايجاد مرکز تحقيقاتی جهت توليد تخم پيله  در ولسوالی زنده جان مىباشد، که در مدت يک يا دوسال آينده فعال مى شود و قدم بعدى درقسمت مارکيت، بازاريابی کارهای ديگری است که وزارت زراعت و ادارۀ زراعت هرات روی دست دارد.

پرورش كرم ابريشم از ديرزمان و به شكل سنتی در کشور به ويژه در ولايت هرات رواج داشته است؛ اين پیشه، در گذشته کار اصلی زنان روستايی بوده و اکنون نيز بيش از همه زنان  کشاورز در پرورش کرم ابريشم و فرآوری نخ (تار) نقش دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار