امیراحمدیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

لابی‌های قدرتمند در آمریکا به‌دنبال اقدامات تند ترامپ علیه روسیه هستند

کارشناس مسائل آسیای میانه گفت: لابی‌های قدرتمند در آمریکا با فشار به رئیس جمهور، او را وادار به اقدامات تند علیه روس‌ها می‌کنند.

لابی‌های قدرتمند در آمریکا به‌دنبال اقدامات تند ترامپ علیه روسیه هستندبهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تنش روابط مسکو و واشنگتن، اظهارکرد: در ماه‌های آخر دوران «اوباما»، برخی روسیه را به اخلال در انتخابات ریاست آمریکا متهم کردتد و مدعی شدند روس‌ها با ایجاد فضای نامناسب رقیب «ترامپ» یعنی «هیلاری کلینتون» را  در این انتخابات کنار زدند و شرایط شکست او را فراهم کردند.

کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز با بیان اینکه مسائل مربوط به سوریه و  اوکراین منجر به گسترده‌ شدن اختلافات  آمریکا و روسیه  و حتی به تعطیلی‌کشاندن نمایندگی‌های سیاسی دو کشور شد، افزود:  در دوران ریاست جمهوری اوباما، او درخواست کاهش تعداد دیپلمات‌های روسی در آمریکا را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت روسیه هم در اقدام متقابل به اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از روسیه دست زند؛ اما پوتین این کار را انجام نداد و حتی به آنان امتیازاتی همچون سفر به خارج از حوزه ماموریتشان هم اعطا کرد، گفت: نکته اساسی در تیرگی روابط مسکو و واشنگتن بیشتر به مسائل بین‌المللی در حوزه‌های اوکراین، سوریه و شبه جزیره کریمه برمی‌گردد.

امیراحمدیان با بیان اینکه آمریکا در مسئله اوکراین، روسیه را متهم می‌کند که در فضای اتحادیه اروپا که هم‌پیمانان آمریکایی‌ها و اعضای ناتو هستند ایجاد ناامنی کرده و به جدایی‌طلبان شرق اوکراین کمک‌های نظامی و تسلیحاتی اختصاص داده است، افزود:  شبه جزیره کریمه و انضمام خاک آن به روسیه هم از جمله مسائلی است که موجب تنش روابط دو کشور شده است.

کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز با اشاره به اینکه آمریکا اخیرا خواستار تعطیلی کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو شد، بیان کرد: ممکن است روسیه برای جلوگیری از ارسال پرونده تنبیه کره شمالی به شورای امنیت دست به اقداماتی بزند.

وی با بیان اینکه کره شمالی با آزمایش بمب هسته‌ای، در فضای حیاتی آمریکا ایجاد ناامنی می‌کند، اذعان داشت: تهدید موشک‌باران جزیره گوام و موشک‌پرانی کره‌ای‌ها از روی خاک ژاپن از جمله مسائلی است که واکنش آمریکایی‌ها را در پی خواهد داشت. 

امیر احمدیان تأکید کرد: تا زمانی که روسیه به مصالحه با آمریکا دست پیدا نکند، تنش روابط  دو کشور در مسائل مختلف خاورمیانه، خاور دور، اروپا، شبه جزیره کریمه و اوکراین ادامه خواهد داشت. 

کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز خاطرنشان کرد: هر چند به نظر می‌رسید بعد از پیروزی ترامپ در  ریاست جمهوری آمریکا، روابط  مسکو و واشنگتن نزدیک‌تر شود اما لابی‌های قدرتمند آمریکا با فشار به رئیس جمهور این کشور، او را وادار به  اقدامات تند علیه روسها می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار