آشفتگی در بازار نفت/ صعود بهای طلا به بالاترین سطح در ۱۰ ماه گذشته

وقوع توفان سهمگین هاروی در آمریکا و کاهش تقاضای نفت، بازار طلای سیاه را آشفته کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، به دنبال توقف فعالیت‌های حفاری آمریکا در پی وقوع توفان سهمگین هاروی و کاهش تقاضای نفت خام، بهای طلای سیاه امروز (دوشنبه) با آشفتگی همراه بود.

توفان سهمگین هاروی که از هفته گذشته ایالت های تگزاس و لوئیزیانای آمریکا را در نوردید، حدود یک چهارم ظرفیت پالایشگاهی آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است. این توفان همچنین بر سطح تولید نفت آمریکا هم اثر گذار بوده و باعث کاهش تقاضای نفتی و در نتیجه آشفتگی بازار طلای سیاه شده است.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 13 سنت افزایش، به 47 دلار و 42 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) با 27 سنت کاهش (معادل 0.5 سنت)، 52 دلار و 48 سنت در هر بشکه معامله شد.

آمارهای دولتی آمریکا حاکی از آن است که حدود 5.5 درصد از سطح تولید نفت خلیج مکزیک (معادل 96000 بشکه نفت در روز) روز گذشته (یکشنبه) همچنان تعطیل بود. برخی از پالایشگاه های آمریکا هم در آخر هفته فعالیت های خود را از سر گرفتند.

کارشناسان بر این باورند ممکن است ماه ها زمان ببرد که صنعت نفت آمریکا به حالت اولیه بازگردد. فرماندار تگزاس خسارت توفان هاروی را بین 150 میلیارد دلار تا 180 میلیارد دلار برآورد کرد و آن را یکی از پرخسارت‌ترین توفان های آمریکا در یک دهه گذشته خواند.

بازار نفت همچنین تحت تأثیر آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی قرار گرفته است. کره شمالی روز گذشته ششمین آزمایش هسته ای را با موفقیت آزمایش کرد. دولت کره شمالی اعلام کرد کره شمالی یک بمب هیدروژنی پیشرفته را آزمایش کرد. این آزمایش موشکی نگرانی‌هایی را در خصوص احتمال دست زدن آمریکا به حمله نظامی علیه پیونگ یانگ به وجود آورد.

آزمایش موشکی اخیر کره شمالی همچنین باعث افزایش بهای طلا به بالاترین سطح در 10 ماه گذشته شد. بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 0.8 درصد افزایش، به 1340.90 دلار رسید.


انتهای پیام/

بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار