یک پژوهشگر و کارگردان تئاتر:

کلید جدیدی برای ورود به سنت‌های ایرانی پیدا کردم

ترلان رسول‌اف جشنواره آیینی سنتی را فرصتی برای شناخت گونه‌های نمایش ایرانی دانست.

کلید جدیدی برای ورود به سنت‌های ایرانی پیدا کردمبه گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی؛ ترلان رسول‌اف از جمهوری‌آذربایجان، با اشاره به ریشه‌های مشترک فرهنگی میان ایران و آذربایجان توضیح داد: برخی‌ خرده‌فرهنگ‌های ایران و آذربایجان شبیه است و ریشه‌های مشترکی نیز دارند. در کشورم در ایام محرم هم‌چون ایران طی 10 شب شبیه‌خوانی برگزار می‌شود. همچنین شخصیت «جرت‌دان» مانند مبارک در ایران است. جرت‌دان براساس کهن الگوهای آذربایجان به وجود آمده و مهم‌ترین کاراکتر در نمایش‌ها است و شبیه مبارک ویژگی‌های خاص دارد.

وی با تاکید بر این که با حضور در این رویداد فرصت داشتم کلید جدیدی برای ورود به شناخت سنت‌های ایرانی پیدا کنم، افزود: تکنیک، مفاهیم، شیوه اجرایی کدهایی است که در اجراها و سمینار موجب شد با نمایش سنتی ایرانی بیشتر آشنا شوم و این موقعیت را جشنواره آیینی سنتی برایم فراهم کرد.

رسول‌اف که با مقاله «خودانگیختگی در نمایش‌های آیینی» در جشنواره حضور یافته است، ادامه داد: نیاز داریم بیشتر درباره تحقیقات و دستاوردهای دیگر پژوهشگران بدانیم. بهتر بود در سمینار به ارایه خلاصه مقالات بسنده نشود و اطلاعات بیشتری کسب می‌کردیم تا با بررسی رویکردهای جدید به تولید نمایش بپردازیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن جشنواره آیینی سنتی تاکید کرد در دوره‌های بعدی این رویداد حضور پررنگ‌تری خواهدداشت و گفت: در کشورم جشنواره‌ای با این رویکرد در سطح بین‌المللی برگزار نمی‌شود.

 

انتهای پیام/

 

نظر یک پژوهشگر آذربایجانی درباره جشنواره نمایش های آئینی سنتی 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار