اعلام جزئیات برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان/ از پوستر جشنواره رونمایی شد

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از تجلیل هنرمندان و اضافه شدن یک بخش رقابتی جدید خبر داد.

نشست خبری جشنوراه تئاتر خیابانی مریوان برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور سیدفاتح بادپروا دبیر این دوره جشنواره، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و اهالی رسانه در تاریخ یکشنبه 12 شهریور ماه 1396 در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 در ابتدای نشست، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت: جشنواره خبابانی مریوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای کشور و بزرگ‌ترین اتفاق بیرونی ما است. جشنواره خیابانی در کنار رویدادهای بزرگ مثل فجر قرار داشت ولی با توجه به ظرفیت‌های مردم کردستان و توانمندی اهالی هنرمند مریوان و کردستان از هم مستقل شد. این جشنواره به تمام اقشار جامعه که به تماشای نمایش می‌آیند و منتقد تئاتر و مدیران جشنواره نیز در میان آنها هستند، تعلق دارد. این جشنواره جایگاه ویژه‌ای در این نقطه از کشور دارد و در جغرافیای ویژه‌ای برگزار می‌شود که شاید وضعیت مطلوبی نداشته باشد.  انتخاب دبیر توانمند جشنواره اتفاق خوبی بود که در سال گذشته رخ داد.

وی افزود: بعد از اختتامیه دوره قبل، فاتح بادپروا برای دبیری جشنواره برگزیده شد و دبیرخانه این جشنواره وظایف خود را با یک سال فعالیت مستمر انجام داد. ما امسال شاهد حضور گسترده‌تر گروه‌های تئاتری کشورهای خارجی هستیم. به نظر می‌رسد  این دوره یکی از دوره‌های موفق برای جشنواره مریوان باشد.

سپس از پوستر جشنواره با طراحی و گرافیک حمید نیکخواه از مریوان رونمایی شد.

سپس بادپروا دبیر جشنواره گفت: این جشنواره تخصصی‌ترین جشنواره تئاتر خیابانی کشور است. این جشنواره از ابتدا موفق عمل کرد و ما توانستیم در روستاها تئاتر را به مردم بشناسانیم. جشنواره مریوان امسال با شرکت هنرمندان، اهالی رسانه و شرکت‌کنندگان خارجی برگزار می‌شود. من از تک تک مسئولان هنرهای نمایشی که در کنار ما بودند تشکر می‌کنم و امیدوارم پاسخ خوبی به این مدیران و مسئولان بدهیم. اگر حضور و استقلال تماشاگران خوب مربوان نبود، این جشنواره هرگز آن قدر موفق نمی‌‌‌شد که بتوان به آن افتخار کرد. ما با دل پاک و روح هنرمندانه  مثلث هنرمندان، مردم و مسئولان این جشنواره را  به خوبی برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما امسال بخش طرح و ایده را علاوه بر بخش کودک به جشنواره اضافه کردیم.  بخش کودک استقبال خوبی از آن شد و 5 اثر پذیرفته شد. بخش مسابقه آزاد ۷۲ اثر و بخش آیینی ۲۶ اثر را قبول کرد.  بخش مرور که مربوط به سال‌های دیگر است و ۵ اثر را در این بخش برگزیدیم.

بادپروا افزود: در بخش آیینی ۶ اثر را انتخاب کردیم. در بخش بین‌الملل میزبان کشورهای فرانسه، برزیل، اوکراین، آذربایجان، اسپانیا هستیم. در بخش معلولین که بخش ویژه است از کل بچه‌های معلول ایران برای این بخش استفاده می‌کنیم. در بخش تجلیل هم از یک مسئول، شهرام کرمی و همچنین از هنرمندان پیشکسوت و با اخلاق تجلیل به عمل می‌آید. در کنار این کارناوال، کارگاه‌هایی هم در بخش‌های مختلف ایده تا اجرا، آکادمی بدن و... برگزار می‌کنیم. ما حتی یک بخشی هم به نام کانون منتقدان به جشنواره اضافه کردیم که پایان هر شب آثار را نقد می‌کند.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: ما در سال‌های گذشته به یک یا دو اثر جایزه مردمی می‌دادیم که خود مردم جایزه را تهیه می‌کردند ولی امسال در پنج بخش جایزه مردمی به برگزیده‌ها اهدا می‌شود. همچنین در این جشنواره از دو کتاب به نام تئاتر شورایی و یک کتاب دیگر رونمایی می‌شود.

بادپروا افزود: امسال با پشتیبانی استانداری کردستان قرار شد که بودجه مشخص 250 میلیون تومانی برای جشنواره تصویب شود و سعی کردیم که با مشکل مالی مواجه نشویم. از تمام آثار فیلمبرداری می‌شود و سپس در کلاس‌ها و به خود هنرمندان هم داده می‌شود.

سپس سامان خلیلیان مدیر بخش تئاتر خیابانی اظهار داشت: رویکرد امسال جشنواره، ارتباط بین‌المللی و یا به نوعی دیپلماسی فرهنگی است که شاید دوره‌های پیش خیلی به آن اهمیت داده نشده است. ما سعی می‌کنیم در این جشنواره فرهنگ‌سازی بین‌المللی کنیم.

خلیلیان تصریح کرد: امسال با ایجاد تنوع در شیوه اجرا و آشنایی با تکنیک‌هایی که در دانشگاه‌های ما برای دانشجویان وجود ندارد، سعی کردیم با حضور هنرمندان یک بخش جدیدی را به وجود بیاوریم.

 وی افزود: در هفت استان که اصلا درگیر تئاتر محیطی و خیابانی نبودند، ورک‌شاپ‌هایی را ایجاد کردیم تا به شرکت‌کنندگان آموزش بدهند و آنها به تولید آثار در این عرصه بپردازند. نتیجه این ورک‌شاپ‌ها، ایجاد جشنواره‌های استانی است.

بادپروا در پایان گفت: ما در 10 نقطه مریوان و 6 روستا و حتی در زندان‌ها هم تئاتر اجرا می‌کنیم و تئاتر خیابانی منحصر به شهر مریوان نیست.

 

انتهای پیام/

رویکرد جشنواره امسال تئاتر خیابانی مریوان فرهنگ‌سازی بین‌المللی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار