رضی‌پور مطرح کرد؛

ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک توسط افراد غیرادیولوژیست تخلف است

عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسان گفت: براساس رأی دیوان عدالت، ارزیابی شنوایی توسط افراد غیرادیولوژیست قانونی نیست.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی رضی پور جویباری عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در جلسه نمایندگان شعب استانی انجمن علمی شنوایی شناسان در تهران، اظهار کرد: دو دغدغه اصلی شنوایی شناسان جوان و تازه فارغ التحصیل، دخالت افراد غیر ادیولوژیست به این حرفه و عدم پوشش بیمه‌ای خدمات شنوایی شناسی است.

وی افزود: مورد اول با رای دیوان عدالت اداری و اجرایی شدن آن با همکاری معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان نظام پزشکی حل خواهد شد و در مورد دوم امید است با مکاتبات صورت گرفته با مسئولین بیمه سلامت و حمایت وزیر بهداشت، امیدواریم این مشکل هم در دوره وزارت دکتر هاشمی حل شود و جامعه ادیولوژی و بیماران بتوانند از پوشش خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند.

رضی پورجویباری ادامه داد: سال ۹۳ مدیرکل حوزه اعتباربخشی وزارت بهداشت بخشنامه‌ای صادر و آن را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده بود و این بخشنامه جنبه آمرانه داشت و مغایر قانون بود که در جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح و بخشنامه مغایر با قانون تشخیص داده شد و ابطال گردید.

وی با عنوان این مطلب که رای هیات عمومی دیوان عدالت به منزله قانون بوده و برای تمامی دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است، گفت: از این پس پزشکان عمومی،‌ گوش، حلق و بینی و طب کار حق تجهیز مطب‌های شان به تجهیزات شنوایی سنجی را ندارند و نیاز است معاونان درمان و بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به این مهم توجه داشته و نسبت به اصلاح امور گذشته اقدام و در صدور مجوز جدید، مقررات قانونی و رای دیوان را رعایت کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران افزود: با این رأی، ورود افراد غیر ادیولوژیست به حیطه کاری ادیولوژیست‌ها خاتمه داده شد و اگر در جایی از کشور افراد غیر مرتبط خدمات شنوایی همانند ارزیابی شنوایی، تجویز، تنظیم و ارائه سمعک انجام می‌دهند باید جمع آوری و پلمپ شود چرا که به موجب قانون اینگونه خدمات در انحصار دانش آموخته رشته شنوایی شناسی هست.

وی اظهار کرد: اگر یک متخصص طب کار یا گوش و حلق و بینی در قالب مطب خودش بخواهد خدمات شنوایی ارائه دهد از این پس باید حتما از ادیولوژیست پروانه دار استفاده کند.

رضی پورجویباری افزود: انجام، تفسیر و ارزیابی شنوایی و تجویز و ارائه سمعک به موجب قانون منحصرا توسط ادیولوژیست باید انجام شود لذا بخشنامه بیمه سلامت در خصوص چگونگی پرداخت هزینه سمعک به بیماران در بخشی از مفاد بخشنامه به جایگاه قانونی و انحصاری دانش آموخته رشته شنوایی شناسی در تجویز و ارائه سمعک به بیماران توجه نشده و مغایر با قانون است.

وی گفت: انجمن علمی شنوایی شناسان ایران طی نامه‌ای به مدیریت بیمه سلامت درخواست اصلاح آن را داشته است که امیدواریم با رویکرد مثبت وزیر بهداشت و ریاست بیمه سلامت مشکل پوشش بیمه خدمات شنوایی شناسی و اصلاح بخشنامه چگونگی پرداخت هزینه سمعک که موجب سرگردانی و تحمیل هزینه مضاعف به بیماران و اخلال در فرآیند خدمات به مددجویان شده است، حل شود.

انتهای پیام/ 

بیمه سلامت مشکل پوشش بیمه خدمات شنوایی شناسی را حل کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار