افتتاح بخش لرها در موزه مردم شناسی قجر

بخش لرهای موزه مردم شناسی قجر به مناسبت نکوداشت روز قزوین افتتاح شد .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ عضو شورای شهر قزوین گفت: این موزه تجلی فرهنگ، هنر، آداب و رسوم مردم ملت ایران به ویژه شهر قزوین است که غرفه لرها در این موزه جانمایی شد.

احد چگینی افزود : برای این غرفه لباس هایی در مناطق لر نشین دوخته و بر تن مانکن ها پوشانده شده است.

وی اضافه کرد : در بخش لرهای موزه قجر سنت شیرواره به نمایش گذاشته شده و این سنت نشان دهنده همیاری، تعاون و همکاری در زندگی ایلیاتی است .

عضو شورای شهر قزوین گفت: در رسم شیرواره ، خانواده های عشایر ، خانواده های کم بضاعت را یاری می کردند به طور مثال یکی از دو خانوار ، مقدار شیر دوشیده از گوسفندان خود را برای مدتی معین در اختیار خانواده دیگر قرار می داد و آن خانواده نیز با امکانی که برایش فراهم می شد، فراورده های لبنی مانند: ماست ، کره ، روغن ، کشک ، دوغ و قره قورت را تولید می کرد.

چگینی در ادامه از راه اندازی بخش لک ها در موزه مردم شناسی قجر خبر داد و هدف از این امر را معرفی بیش از پیش آداب و رسوم لک و ترک ها به مردم بیان کرد .

وی با اشاره به سابقه مهاجرت پذیری این شهر گفت : در ایامی که قزوین بیش از نیم قرن پایتخت ایران بود،اقوام مختلفی نظیر کردها،لرها،لک ها، گیلکی ها، مازنی ها، تات ها،آذری ها در اطراف قزوین برای دفاع از پایتخت سکونت کردند و اوج این مهاجرت ها به دوره سلطنت شاه طهماسب برمی گردد.

عضو شورای شهر قزوین افزود : شاه طهماسب در آن دوره با استفاده از قوم شاه سون ها که عمدتا آذری زبان بودند ، یک لایه امنیتی در جنوب شهر قزوین ، ایجاد کرد و همچنین در شمال شهر نیز از هشتگرد تا منجیل لرها و لک ها را برای دفاع از شهر مستقر کرد.

انتهای پیام/

 

جانمایی غرفه لرها در موزه قجر قزوین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار