مدیرکل آموزش و پرورش لرستان:

لزوم آموزش ایثار و محبت به دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان تاکیدکرد: باید عشق و محبت را در کلاس‌های درس آموزش داد و به دانش‌آموزان آموخت که باید به هم‌نوعان خود عشق ورزید و برای خدمت به دیگران ایثار کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ خدانظر دریکوند، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان  گفت: تعلیم و تربیت نیازمند نگاه نوینی است و معلمان درس پژوه با شکستن قالب‌های سنتی گذشته دریچه نوینی را به تعلیم و تربیت گشوده‌اند که قابل تقدیر و تحسین است.

وی درس‌پژوهی را نقطه عطفی در تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: این‌که معلمان درس‌پژوه با شکستن قالب‌های سنتی نگاه نوین به تعلیم و تربیت و تدریس دارند و به‌دنبال یافتن راه‌حل‌ها و شیوه‌های جدید هستند و می‌خواهند که خلاقیت و نوآوری را در کلاس‌های درس ایجاد کنند و آفریدن و خلق کردن شیوه‌های جدید، اسیر وضعیت موجود نشوند کار بزرگی است.

دریکوند ادامه داد: نقد عمده‌ای که بر شیوه‌های تعلیم و تربیت دنیا وارد است و تعلیم و تربیت ما هم نمی‌تواند خود را مستثنای از این نقد بداند؛ این است که متناسب با تغییر و تحولات، کلاس‌های درس متحول نشده‌اند و سیستم تعلیم و تربیت با پرداختن بر حافظه‌محوری و یادگیری‌های سنتی از آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی تا حدودی غافل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اظهارکرد: ما نباید فراموش کنیم رسالت داریم انسانی را تربیت کنیم که حس مثبت و خوشایندی را نسبت به هویت خود داشته باشد و از زندگی اجتماعی با دیگران لذت ببرد و دیگران را دوست داشته باشد.

دریکوند تاکید کرد: باید اذعان کرد که مسائل تربیتی و پرورشی بر مسائل تربیتی اولویت دارد و نباید به مسائل تربیتی هم نگاهی محدود و بسته داشت.

وی با تاکید بر این‌که باید عشق و محبت را در کلاس‌های درس آموزش داد و به دانش‌آموزان آموخت که باید به هم‌نوعان خود عشق ورزید و برای خدمت به دیگران ایثارکرد، اضافه کرد: معلم باید در کلاس درس هر دانش‌آموز را به تنهایی در نظر بگیرد و متناسب با شرایط و خُلق و خوی او روش‌های متناسب تربیتی را اعمال کند.

دریکوند تصریح کرد: در کلاس و مدرسه نباید یک دانش‌آموز هم نادیده گرفته شود؛ چراکه ممکن است در آینده یک دانش‌آموز سرنوشت یک ملت و جامعه را تغییر دهد و رقم بزند کمااینکه تمام بزرگانی که در تاریخ سرنوشت‌ساز شدند، روزگاری در کلاس درس معلم آموزش دیدند و تربیت شدند .

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه به تعامل و هم‌افزایی معلمان اشاره کرد و افزود: در تدریس و اعمال روش‌های تربیتی باید از خرد و اندیشه سایر معلمان و صاحب‌نظران بهره برد و نباید از این‌کار احساس ناخوشایندی را داشت.

دریکوند شور، شعف و نشاط را نشانه سرزندگی و شادابی مدارس عنوان کرد و گفت: اگر تحرک، پویایی، نشاط و شادابی در مدارس وجود نداشته باشد، باید گفت که این مدرسه در تعلیم و تربیت دچار جود و رکود شده است .

وی عشق، علاقه و لذت از رسالت معلمی را لازم و ضروری برشمرد و اظهارکرد: اگر از شغل معلمی لذت نبریم و احساس خوشایندی از حضور در کلاس درس نداشته باشیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد .

وی به مقایسه نظام ارزشیابی سنتی با ارزشیابی توصیفی پرداخت و ادامه داد: در نظام ارزشیابی سنتی نقاط ضعف دانش‌آموز برجسته‌تر از نقاط مثبت در نظر گرفته می‌شد و روی آن تمرکز می‌شد؛ اما در ارزشیابی توصیفی معلم بر نقاط مثبت دانش‌آموز و تلاش‌های او تمرکز می‌کند و آنها را برحسته می‌کند .

باقر توکلی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان هم از شرکت بیش از یک هزار و ۵۰۰ معلم در مرحله منطقه و شهرستانی این جشنواره خبرداد و گفت : ۵۰۵ طرح به مرحله استانی راه پیدا کرد که پس از داوری ۱۱۹طرح به‌عنوان طرح های منتخب استان برگزیده شدند.

وی هدف از اجرای این طرح را آشنایی معلمان با شیوه‌های نوین تدریس و استفاده از روش حل مسئله در تدریس عنوان کرد و افزود: هر طرح درس‌‌پژوهی توسط یک یا چند معلم اجرا می‌شود.

انتهای پیام/م

اموزش ایثار ومحبت به دانش آموزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.