زنگ خطر بحران آب در ملکشاهی

طرح آبرسانی به شهرستان ملکشاهی با کمبود اعتبار مواجه است . درحالی که نبود آب در این شهرستان به یک مشکل جدی مبدل شده است ، مسئولان وعده تکمیل این پروژه را در سال 97 می دهند.

۲۱به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، هزار نفر در شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام آب ندارند، آب این شهرستان از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است به طوری که حتی برای شست و شو هم مفید نیست.

مردم هر روز با مسافت دهها کیلومتر از سرچشمه های کوه های شهرستان آب آشامیدنی سالم برای مصرف خود تهیه می کنند، دغدغه اصلی مردم شهرستان ملکشاهی آب محسوب می شود این در حالی است که طرح آبرسانی به این شهرستان که از سال های گذشته آغاز شده به دلیل نبود اعتبارات با کندی پیش می رود.

 

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور روز سه شنبه در سفر بازدید سرپرست وزارت نیرو از استان ایلام از وضعیت آبرسانی به این شهرستان بازدید کرد.

علی اصغر قانع  با بیان اینکه همه زیرساخت های لازم پروژه آبرسانی ملکشاهی آماده است، گفت: با تزریق اعتبارات این پروژه سرعت می یابد و تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

معاون شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: کیفیت آب آشامیدنی ملکشاهی و بویژه شهر ارکواز پایین است لذا اتمام این پروژه در اولویت جذب اعتبارات قرار خواهد گرفت و با عنایت به اینکه زیرساخت های آن مهیاست تا پایان سال ۹۷ به پایان خواهد رسید.

ستار محمودی  سرپرست وزارت نیرو  نیز  در سفر به استان ایلام در  خصوص مشکل آب ۲۱ هزار از اهالی شهرستان ملکشاهی گفت: وزارت نیرو با پیگیری های نماینده مردم ایلام در مجلس از طریق سازمان برنامه و بودجه در حال تعقیب پروژه آبرسانی به شهرستان ملکشاهی است.

 

وی اظهار کرد: شهر ملکشاهی از معدود شهرهای استان ایلام است که پروژه آن شروع شده اما به دلیل محدودیت منابع اعتباری این طرح به تعویق افتاده است و این عقب ماندگی از باب کم توجهی دولت نیست؛ قراردادی برای تأمین لوله شهرهای مهم در اولویت و خارج از اعتبارات جاری با بانک ها بسته شده که پروژه شهرستان ملکشاهی از جمله این پروژه ها است.

محمودی افزود: هنوز کارهای مرتبط با این پروژه از سوی بانک و امورات قراردادی به طور کاملی به اتمام نرسیده و در همین راستا در یک راه میانبر و در مدت زمان کوتاه تر با ارائه راهکارهای منابع دیگر درصدد تآمین اعتبار این پروژه هستیم.

سرپرست وزارت نیرو ادامه داد: در مجموع در سه مرحله حدود هفت میلیارد تومان و پارسال نیز حدود شش میلیارد تومان تأمین شده است و پیگیر هستیم تا این اعتبارات هزینه پروژه شود، اعتبارات دیگر نیز همراه با لوله های پروژه تهیه شود.

 

سلام امینی نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در بازدید اظهار داشت: شرایط آب شهرستان ملکشاهی اورژانسی و اضطراری است که باید اتمام پروژه آبرسانی از سد ایلام به این شهرستان در اولویت مسئولان مرتبط قرار گیرد.

سلام امینی ادامه داد: هر چند در مجلس شورای اسلامی توزیع اعتبارات به صورت کلی است، اما رایزنی های لازم در خصوص تأمین اعتبار پروژه های نیمه تمام حوزه آبرسانی استان انجام خواهد گرفت.

اسد قاسمی فرماندار شهرستان ملکشاهی اظهار کرد: هم اکنون تامین آب آشامیدنی به عنوان مهمترین مطالبه مردم شهرستان ملکشاهی شمرده می شود.

وی افزود: طرح آّبرسانی به این شهرستان که سال ۱۳۹۱ آغاز شده نیازمند توجه مسئولان کشوری برای بهره برداری به موقع است.

قاسمی با اشاره به اینکه نبود اعتبارات از مهمترین مشکلات بر سر راه این پروژه است، گفت: مسئولان وزارت نیرو در بازدید از طرح آبرسانی به این شهرستان قول هایی برای حل مشکل اعتباری این پروژه ارائه دادند.

فرماندار ملکشاهی تصریح کرد: تامین آب آشامیدنی شهرستان به عنوان موضوع حیاتی شمرده می شود و امید داریم با بهره برداری از طرح آبرسانی به این شهرستان مشکل به صورت ریشه ای حل شود.

طرح آبرسانی به ملکشاهی از سد چم گردلان شهر ایلام آغاز شده و این طرح شامل انتقال، توزیع و تصفیه آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان است،  طول خط انتقال این طرح ۲۴ کیلومت و بوده و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه این طرح بوده است.

 

انتهای پیام/ع

 بحران کمبود آب در شهرستان ملکشاهی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.