عیدقربان در سیستان وبلوچستان

عیدقربان یعنی قربانی کردن تعلقات دنیوی در مقابل خداوند

عید قربان پاک‌ترین عیدها، برآمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است. عید قربان عید نزدیک شدن دل‌هایی است که به قرب الهی رسیده‌اند،عید قربان از آن رو عید نامیده شده است که بندگان را از تعلقات رهانیده و مهیای عروج می‌سازد.

عیدقربان یعنی قربانی کردن تعلقات دنیوی در مقابل خداوند به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،تاریخ عید قربان در حقیقت به قبل از تاریخ اسلام باز می‌گردد، این روز در حقیقت همان روزی است که حضرت ابراهیم(ع) به اذن الهی از ذبح فرزندش اسماعیل در راه پروردگار معاف شد و به جای آن قوچی را در راه خداوند قربانی کرد از آن روز تا به اکنون در روز معینی از سال که مصادف با 10 ذیحجه ماه قمری است، جشنی موسوم به «عید قربان» برپا می‌شود.

  روز نهم ذی‌الحجه‌، روز پر فضیلت و معنوی عرفه را به عموم ملت شریف و مسلمان ایران و به ویژه مردم استان تبریک و تهنیت عرض کرده و از خداوند منان قبولی ادعیه و مناجات مردم مؤمن و عزیز ایران اسلامی را در این روز سراسر صفا و معنویت مسئلت داریم.

 یکی از اعیاد ارزشی ما مسلمانان، عید سعید قربان است، عید قربانی‌کردن دوست‌داشتنی‌ها و تعلقات دنیوی به درگاه ایزد متعال است و به سرزمین منا هم اختصاص نداشته و برای جامعه اسلامی بسیار سفارش شده و مستحب است که در روز عید قربان با پوشیدن بهترین لباس‌ها این عید را جشن بگیرند.

 البته در جامعه اسلامی چون یک روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود، غالب مردم شیعه یک روز برای این مهم را فرصت می‌گذارند.

 اما روز عید قربان هیچ منافاتی ندارد که شیعه و سنی در کنار هم روزهای متفاوتی را با عنوان جشن قربان و غدیر جشن بگیرند.

از عید قربان تا غدیر یک دهه فرصت است که در سال‌های اخیر با تلاش‌هایی که صورت گرفته مراسم‌های متنوعی در این ایام برگزار شده و امسال هم در سیستان و بلوچستان توصیه بر آن است که مردم دید و بازدید خود را در این دهه بیشتر کرده و محدود به شب عید قربان و عید غدیر نباشد.

در جامعه اهل سنت به دلیل عرفی که از قدیم بوده به مدت سه روز عید قربان را گرامی داشته و جشن می‌گیرند و هیچ اجباری برای مدت زمان نبوده و قصه قطعی حتما سه روز، تاکید نظام نیست و بیشتر سفارش بر استمرار جشن‌ها به صورت آداب و رسوم مذهبی است و در عرف اجتماعی اهل سنت این زمان فرصت خوبی برای دید و بازدید و شادی است.

این عید در نزد همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی عزیز و گرامی است و از وجه مشترکات این عید در میان مسلمانان، برپایی «نماز عید قربان» است که با شکوه خاصی توسط مسلمانان هر ساله برگزار می‌شود.

عید سعید قربان در منطقه سیستان هم با شکوه خاصی برگزار می‌شود و مردم با پوشیدن لباس نو و دید و بازدید از بزرگان فامیل و خوردن شیرینی این عید را جشن می‌گیرند.

حلالیت خواهی مهم‌ترین رسم منطقه بلوچستان است

 اعیاد مختلف چون عید سعید فطر و قربان در بین اهل سنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 در روز عید قربان، اهل سنت آداب و رسوم مختلفی دارند که از آن جمله قربانی کردن، دید و بازدید و حلالیت طلبیدن است.

 قربانی‌کردن گوسفند، یک سنت حسنه‌ الزامی و سنتی موکد در بین آنها است.

 در میان آنهایی که توانایی مالی بیشتری دارند‌، مرسوم است اقوام و بستگان در منزل بزرگ طایفه گرد هم آمده و هم از گوشت قربانی استفاده می‌کنند و هم در جشن و شادی شرکت می‌کنند.

 حلالیت طلبی یا حلالیت‌خواستن در روز عید قربان از جمله آداب و رسوم اهل سنت در روز عید قربان است که به شدت به آن پایبند بوده و در این روز به دید و بازدید پرداخته و سراغ بزرگ طایفه رفته و کدورت‌ها را کنار می‌گذارند و از هم حلالیت می‌طلبند.

 این زمان فرصت مناسبی برای صلح و گذشت و آشتی است که غالبا بیشتر افراد نزد بزرگ‌ترها رفته و مشکلات و دل خوری‌های خود را رفع می‌کنند.

در این روز اهل سنت خود را مقید می‌دانند که سه روز را تعطیل و به تفریح و مسافرت و دید و بازدید اقوام بپردازند.

 مورد مهم دیگری هم که در بین اهل سنت از گذشته مرسوم بوده اما در حال حاضر کم‌رنگ شده، توجه به افراد فقیر و مستمند است که در ایام عید نیاز به توجه دارند، لذا توصیه می‌شود آنهایی که توانایی و تمکن مالی خوبی دارند به افراد نیازمند طایفه و محل زندگی خود کمک کنند.

برگزاری جشن ازدواج دختر و پسرها نیز از دیگر مواردی است که در اعیاد بزرگ انجام می‌شود.

به پیشواز عید قربان رفتن از رسومات دیگر قوم بلوچ است

سه روز پیش از عید قربان، مردم بلوچ به پیشواز عید می‌روند و زنان در برگزاری آیین‌های مختلف در بلوچستان نقش کلیدی ایفا می‌کنند آنها با نزدیک‌شدن عید، خانه و کاشانه خود را آراسته و خود را برای میزبانی خویشاوندان و اقوم نزدیک و دور آماده می‌کنند.

در بلوچستان می‌توان پیش از عید، بوی عطر آگین آن را در کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاهای مختلف احساس کرد و مردم با شور و شعف مثالزدنی خود را برای برگزاری آیین‌ها و آداب و رسوم خاص این منطقه آماده می‌کنند.

حنابندان از آیین شب قبل از عید قربان است

یکی از رسوماتی که در آداب و رسوم مردم بلوچ همچنان توانسته محفوظ بماند، مراسم حنابندان شب قبل از عید قربان است.

به طوری که در این شب، زنان و دختران با بستن حنا بر دست و پای خود که معمولاً بیشتر نقش‌های ایجاد شده برگرفته از هنر سوزن دوزی است و این طرح‌های اصیل زاییده فکر و خیال زنان بلوچ است این نقش‌ها همچنان سینه به سینه توسط آنان حفظ و منتقل شده است.

خوشبو سازی منازل و مساجد نیز شب قبل از عید قربان و یا صبح اول روز عید توسط زنان انجام می‌شود به گونه‌ای که آنها با استفاده از ماده رنگی به نام سوچکی که در بازارهای سنتی یافت می‌شود و دود دادن آن، فضای منزل را عطرآگین می‌کنند.

در روزهای قبل از عید قربان، مراکز خرید و فروشگاه‌ها و بازارها مملو از جمعیت می‌شود و با خرید شیرینی، میوه و لباس نو و غیره خود را برای استقبال از عید قربان آماده می‌کنند.

از دیگر رسومات این عید بزرگ و فرخنده، دید و بازدید از خانواده متوفی‌ها در فامیل، لباس نو پوشیدن و قربانی‌کردن حیواناتی از قبیل گوسفند، شتر و... است.

از زمان‌های گذشته، برگزاری اعیاد و مناسبت‌های مختلف در میان اقوام ایران زمین، یادآور برپایی رسوم و آیین‌های خاصی در هر منطقه‌ای از این سرزمین بوده است که ایرانیان در برگزاری مراسم‌های ملی، مذهبی و قومی خود توجه و اهتمام ویژه‌ای دارند.

مراسم عید سعید فطر و قربان از جایگاه متعالی در بین مسلمانان جهان برخوردار است و این آداب و رسوم در استان سیستان و بلوچستان نیز همچنان محفوظ مانده است.

انتهای پیام/ع

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار