تایید طرح مقرره حمایت از معلومات افشاء نشده تجارتی وصنعتی

کمیته قوانین کابینه، طرح مقرره حمایت از معلومات افشاء نشده تجارتی وصنعتی را تأیید کرد.

تایید طرح مقرره حمایت از معلومات افشاء نشده تجارتی وصنعتیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، طرح مقرره غنی سازی آرد و روغن های خوراکی، طرح ایزاد و تعدیل برخی از مواد قانون اداره عالی تفتیش و نیز طرح حمایت از معلومات افشاء نشده تجارتی و صنعتی، در جلسه کمیته قوانین کابینه به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس آن کمیته، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس اجندای جلسه، ابتدا طرح ایزاد و تعدیل برخی از مواد قانون اداره عالی تفتیش در جلسه کمیته قوانین، بررسی شد.

طرح ایزاد و تعدیل در قانون اداره عالی تفتیش که باهماهنگی اداره عالی تفتیش و وزارت عدلیه به جلسه ارائه شده بود، موضوعاتی چون بورد مشورتی، شرایط وظایف اعضای این بورد، تعیین و مدت زمان رئیس این اداره و موضوعات تفتیش از جانب اداره عالی تفتیش را در بر می گرفت.

رئیس اداره عالی تفتیش به جلسه پیشنهاد کرد که در قانون نافذ اداره عالی تفتیش، مواردی دیگری نیز وجود دارد که ضرورت به تعدیل دارد و باید در این لیست تعدیل پیشنهادی گنجانیده شود.

اعضای جلسه پس از بررسی های لازم فیصله کرد که رئیس اداره عالی تفتیش، نماینده وزارت مالیه، نماینده وزارت اقتصاد، مشاور حقوقی رئیس جمهور یا نماینده ایشان، در یک جلسه مشترک زیر نظر وزیر عدلیه، اصلاحات و پیشنهادات مورد نظر را در متن تنظیم نماید.

دراین جلسه، طرح مقرره غنی سازی آرد و روغن های خوراکی از طرف وزارت صحت عامه به جلسه ارائه گردید.

این طرح به منظور تولید و تورید آرد گندم و روغن های خوراکی غنی شده به مواد معدنی و ویتامین ها، مطابق به استندرد های ملی در (6) فصل و (28) ماده با همکاری وزارت صحت عامه و وزارت عدلیه تهیه و تدوین شده است.

این طرح پس از بررسی از جانب اعضای جلسه، به خاطر برخی مشکلات تخنیکی در عنوان ومحتوای آن، از جمله صلاحیت های بورد ملی نظارت بر مواد غذای غنی شده و مسئله چگونگی ایجاد سهولت برای بخش خصوصی و تجار افغانستان، مورد تأیید قرار نگرفته و فیصله گردید که یک کمیته مشترک با عضویت وزارت صحت عامه، وزارت تجارت و صنایع، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، معین وزارت اقتصاد، نماینده سکتور خصوصی، زیر نظر وزیر عدلیه این طرح را بازنگری و در جلسات بعدی کمیته قوانین جهت تصمیم گیری ارائه نمایند.

در جلسه امروز کمیته قوانین، طرح مقرره حمایت از معلومات افشاء نشده تجارتی و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت. این مقرره، سرانجام از جانب اعضای جلسه تأیید گردید و وزارت عدلیه موظف شد که پس از تنظیم اصلاحات پیشنهادی در متن، آن را به کابینه ارائه نماید.

طرح مقرره حمایت از معلومات افشاء نشده تجارتی و صنعتی از جمله اسناد تقنینی است که افغانستان جهت الحاق به سازمان تجارت جهانی متعهد به طی مراحل آن شده است.

بر اساس ماده سوم این مقرره، «معلومات افشاء نشده به نتایج، آزمایش و معلوماتی گفته می شود که حین ارائه آن به ادارات ذی ربط، افشاء نشده باشد، هرچند که بعد از ارائه، نشر یا همگانی گردد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.