طرح های بزرگ توسعه سیستان و بلوچستان

اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار برای حفر نخستین چاه آب ژرف کشور

با اختصاص 25 میلیارد تومان اعتبار ؛حفاری نخستین چاه آب ژرف کشور تا دو ماه آینده در سیستان و بلوچستان آغاز می شود .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب در برنامه مردم و مسئولین شبکه استانی هامون گفت: مطالعات آبهای ژرف در استان از دی ماه سال گذشته با فعالیت 22 گروه روسی و ایرانی انجام شده و به نتایج امید بخشی رسیده است.

هاشمی با اشاره به مشکل خشکسالی و کم آبی در سیستان و بلوچستان افزود: قرار است طرح احداث چاههای ژرف در جنوب ، مرکز و شمال سیستان و بلوچستان اجرا شود که احداث اولین چاه ژرف هم با تخصیص 25 میلیارد تومان بزودی آغاز میشود.


وی همچنین به اجرای طرح آبرسانی با لوله به 46 هزار هکتار اراضی دشت سیستان اشاره کرد و افزود: این طرح از نظر وسعت و مدل اجرا در تاریخ استان و کشور بی نظیر است.


استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این که طرح آبرسانی با لوله دشت سیستان 76 هزار خانوار را با جمعیت حدود 380 هزار نفر در بر میگیرد گفت برای اجرای این طرح علاوه بر 500 میلیون دلار قبلی 350 میلیون دیگر هم اختصاص یافته و از نادر طرحهای کشور است که بودجه آن از طرح جلوتر است.

هاشمی با بیان اینکه اجرای خوب این طرح مستلزم مشارکت مردم و تغییر الگوی کشت است گفت: این طرح از هدر رفت سالانه 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب منطقه که در حال حاضر به علت دمای بالای 45 درجه و طوفان‌ها تبخیر میشود جلوگیری میکند.

وی همچنین از اختصاص 940 میلیون دلار سرمایه گذاری برای توسعه بندر چابهار خبر داد و گفت: از این مبلغ 150 میلیون دلار را کشور هند تامین خواهد کرد و مابقی آن سرمایه گذاری داخلی با مشارکت بخش خصوصی است.

استاندار سیستان و بلوچستان آغاز طرح گازرسانی از ایرانشهر به چابهار، اخذ مجوز برای ایجاد فرودگاه، تسریع در روند احداث خط آهن چابهار- زاهدان –مشهد را از برنامه های جدی دولت برای رونق هر چه بیشتر بندر استراتژیک چابهار عنوان کرد و گفت: با ایجاد این زیرساخت ها زمینه جذب هر چه بیشتر سرمایه گذار بخش خصوصی در این منطقه فراهم میشود.

وی توسعه خدمات راه آهن بین شهری را هم از اولویتهای دیگر دولت در استان عنوان کرد و گفت: این هفته قطار زاهدان-اصفهان هم راه اندازی میشود.

وی اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان را هم بسیار خوب عنوان کرد و گفت: هم اکنون از 6 هزار طرح حوزه بخش بهداشت و درمان کشور بیش از 600 طرح مربوط به سیستان و بلوچستان است.

استاندار گفت: با توجه جدی وزیر بهداشت به این استان و با بهره برداری از این طرح ها و بیمارستان های در دست احداث در چابهار ،زاهدان ، ایرانشهر و کنارک ، شاخص های بهداشت و درمان استان به شاخص های کشوری خواهد رسید.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به مصوبه اخیر دولت برای راه اندازی 5 بازارچه جدید مرزی در استان اشاره کرد و گفت: با این مصوبه مرزنشینان استان تا شعاع 50 کیلومتری از معافیت ماهانه 500 هزار تومانی برخوردار میشوند و درامد آنها که هم اکنون به طور متوسط 6 میلیون تومان در سال است با این معافیت دو برابر میشود.

وی به وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون مردم استان احساس امنیت بیشتری دارند و اقبال سرمایه گذاران خارجی و داخلی به این استان نشانه امنیت مطلوب استان ماست.

استاندار گفت: برای اولین بار در تاریخ سیستان و بلوچستان یک میلیارد و 540 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های فولاد، نیرو، بندر،انرژی‌های نوو صنعت جذب شده است.

وی نقش دادن به جوانان و بانوان ، فراهم کردن فرصت مساوی برای همه نخبگان و فرهیختگان،جذب 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل و کسب 421 کرسی شوراها توسط بانوان را از شاخصه های توسعه پایدار در استان عنوان کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص اقدامات فرهنگی در استان گفت:ما در سال‌های اخیر توانسته ایم با وجود محدودیت های کشورها برای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی شان در یونسکو،چند اثر از استان شامل کویر لوت و شهر سوخته را ثبت جهانی کنیم و در تلاش برای ثبت جهانی روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای جهانی صنایع دستی هستیم.

وی توجه ملی و کلان به ورزش استان را هم از اولویت های توسعه ورزش در استان جوان سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

افتتاح طرح های بزرگ در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار