به نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت افزایش سقف وام صندوق باقرالعلوم (ع) برای دانشجویان

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: تلاش ما افزایش سقف وام برای دانشجویان نیازمند، از طریق جذب حمایت‌های مالی است.

تلاش ما جذب حمایت‌های مالی برای افزایش وام صندوق قرض‌الحسنه باقرالعلوم (ع) استحسن به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت و گو با  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: تلاش ما افزایش سقف وام صندوق باقرالعلوم (ع) برای دانشجویان دانشگاه تهران از طریق جذب حمایت‌های مالی به ویژه کمک استادها است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی مسئولان صندوق برای جذب منابع مالی و تأکید بر نقش مؤثر اعضای هیأت علمی از طریق کمک‌های بلاعوض ادامه داد: در چند سال اخیر در کنار کمک‌های مالی دانشگاه و سپرده‌گذاری استادها تلاش‌های زیادی برای جذب منابع مالی نهاد‌ها و مؤسسات خارج از دانشگاه مانند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.

به نژاد تصریح کرد: انتظار است در آینده از مشارکت بیشتر این قشر فرهیخته دانشگاهی برخوردار شویم تا در این راستا سقف وام‌های دانشجویی افزایش پیدا کند، چون بر این اعتقادیم که با توجه به هزینه‌های موجود این میزان وام جوابگوی نیاز‌های دانشجویان نیست.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران، درباره نحوه تأسیس صندوق باقرالعلوم (ع) عنوان کرد: این صندوق از سال75 با انگیزه کمک به دانشجویان نیازمند تأسیس شد، اما بنا به دلایلی تا سال83هیچ‌گونه فعالیتی نداشت و در حقیقت از نیمه دوم سال 83 فعالیت آن آغاز شد.

وی گفت: از زمان بازگشایی صندوق تاکنون170استاد، یک هزار و 50 نفر از کارکنان و15 هزار و 800 دانشجو به عضویت این صندوق درآمده‌اند و تاکنون بیش از14هزار نفر از تسهیلات صندوق بهره‌مند شده‌اند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: پرداخت وام بر اساس آئین نامه‌های داخلی است و هیچ پیش شرطی برای آن در نظر گرفته نشده است، چرا که اعتقاد بر آن است هرگونه شرط و شروط اصل قرض‌الحسنه بودن این وام را زیر سوال خواهد برد، بنابراین پس از احراز نیاز، وام به دانشجو پرداخت می‌شود.

 به‌نژاد افزود: در حال حاضر سقف وام برای دانشجویان مجرد ۵ میلیون ریال و دانشجویان متأهل ۸ میلیون ریال است و اقساط وام بر اساس سنوات باقی مانده دانشجویان تقسیط می‌شود.

مشکلات نحوه بازپرداخت وام دانشجویان به صندوق رفاه دانشگاه

وی با اشاره به مشکلاتی که در گذشته درباره نحوه بازپرداخت وام وجود داشت، گفت: در برخی مواقع ما در زمینه بازپرداخت وام از سوی دانشجویانی که توان مالی نداشتند با مشکل مواجه بودیم در حال حاضر با اتصال این صندوق به سامانه گلستان برای دانشجو بدهی ایجاد می‌شود که در زمان فارغ‌التحصیلی باید این بدهی را تسویه کند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران، با بیان اینکه این صندوق به هیچ سپرده‌ای سود پرداخت نمی‌کند و در هیچ گونه فعالیت اقتصادی شرکت ندارد، افزود: قرض‌الحسنه زمانی زیباست که با همان شیوه اسلامی و نشأت گرفته از فرامین قرآن و پیشوایان دینی انجام شود. فقط چهار درصد کارمزد برای تامین برخی از هزینه‌های صندوق دریافت می شود؛ بیشتر هزینه‌ها از سوی معاونت دانشجویی دانشگاه جهت خدمت‌رسانی بهتر پرداخت می‌شود.

به نژاد انگیزه مسئولان وقت برای خدمت بیشتر به دانشجویان، ترویج سنت نیک قرض‌الحسنه در بین دانشجویان و دانشگاهیان و کمک به رفع بخشی از مشکلات دانشجویان را از جمله عوامل تأسیس صندوق دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار