در گفتگوی 18:30 مطرح شد؛

بررسی شاخص جدید تورم/اعلام نرخ تورم براساس دهک های جامعه از مهرماه

معاون اقتصادی مرکز آمار گفت:علاوه بر اعلام ماهانه تورم شهری و روستایی، از مهرماه نرخ تورم براساس دهک های جامعه نیز محاسبه و اعلام می شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان حسین زاده معاون اقتصادی مرکز آمار در برنامه گفتگوی  18:30 شبکه خبر در خصوص نحوه محاسبه آمار اقتصادی  از سوی مرکز آمار گفت: مرکز آمار، آمارهای منطقه ای مختلفی در حوزه های روستا و شهری، حساب های منطقه ای، ضریب جینی، درآمد و غیره را شامل می شود که تمامی این آمارها ملی و منطقه ای هستند.

وی با بیان اینکه انتشار آمار در حوزه تورم، کالاها و خدمات مصرفی شامل دو شاخصه شهری و روستایی است گفت: آمار شهری اول هرماه و آمار روستایی هفتم هرماه منتشر می شود که مقرر شده از این پس  این دو آمار همزمان  اول هر ماه ارائه شود.

حسین زاده با اشاره به روش جدید محاسبه نرخ تورم تصریح کرد: تورم ملی محصول جدید مرکز آمار است که از تجمیع دو تورم شهری و روستایی بدست می آید.

وی بیان کرد: سال پایه آماری در کشور سال 1390 است که تلاش می کنیم سال پایه را در مهر ماه به 1395 تغییر دهیم.

معاون اقتصادی مرکز آمار در پاسخ به اینکه چرا مردم آثار کاهش تورم را حس نمی کنند گفت: تورم واقعی همانی است که منتشر می شود اما حس مردم نیز درست است زیرا تورم اعلام شده آمار میانگین  قیمت انواع کالا و خدمات است و مردم بیشتر اوقات تنها قیمت خوراکی ها را مد نظر قرار می دهند که افزایش قیمت بیشتری نسبت به سایر کالاها دارد.

این مقام مسئول در خصوص علت تفاوت آمار مرکز آمار با بانک مرکزی گفت:مرکز آمار در جمعیت آماری خود حدود 290 منطقه شهری را ارزیابی می کنیم در حالیکه بانک مرکزی تنها مناطق بزرگ شهری به تعداد 71 منطقه را زیر پوشش آماری خود قرار می دهد.

وی افزود: همچنین بانک مرکزی تورم روستایی را محاسبه نمی کند.

حسین زاده تصریح کرد:در دنیا بیش از 97.5 درصد اطلاعاتی آماری توسط سازمان های آماری جمع آوری و منتشر می شود و در کشور ما نیز مرجع رسمی تولید و انتشار آمار ، مرکز آمار محسوب می شود.

معاون اقتصادی مرکز آمار خبر داد:مقرر شده از مهرماه تورم براساس دهک ها تنظیم و اعلام شود چراکه به طور معمول میزان تورم برای دهک های پایین جامعه بیشتر از دهک های بالا است.

انتهای پیام/

اعلام نرخ تورم براساس دهک های جامعه از مهرماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار