علی اتحاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

این روزها ساز و کار هنر بر درآمدزایی استوار است/ بازیگر چهره؛ تضمینی برای فروش یک نمایش

وقتی در کشور ما تیراژ کتاب از 1000 نسخه کمتر است، نباید به دنبال اندیشه و تفکر بود.

اندیشه در میان هنرمندان کارمزد نیست/ بازیگر چهره، تضمین کننده فروش یک اثر نمایشی استعلی اتحاد کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت بی‌محتوایی برخی نمایش‌ها گفت: از سال 87 که بودجه‌های دولتی برای تولید کار فرهنگی هنرمندان قطع شد و تئاترشهر و بنیاد فارابی بودجه‌ای در اختیار نداشتند، خود به خود این بخش‌ها به دست نهادهای خصوصی افتاد و تولید آثار فرهنگی در تئاتر یا دیگر حوزه‌ها بر ساز و کار درآمدزایی استوار شد.

وی ادامه داد: ما امکاناتی را که در شهرهای دیگر برای اجرای آثار هنری هست، در اینجا نداریم. با این شیوه تمامی هنرمندان را به اهالی کارمزد تبدیل کرده‌ایم و در چنین شرایطی نمی توان توقع تولید آثار اندیشمندانه داشت. وقتی در کشور ما تیراژ کتاب از 1000 نسخه کمتر و دایره واژگان ما به 400 واژه رسیده است، پس نباید خیلی به دنبال اندیشه و تفکر بود.

اتحاد درباره حضور بازیگران چهره سینما و تلویزیون در تئاتر اظهار داشت: وقتی پیشبرد هر نمایش به گیشه موکول می‌شود و بودجه ای هم در کار نیست، معمولا بازیگر چهره، تضمین کننده فروش یک اثر نمایشی است. فضای تئاتر پر تجربه‌تر از فضای سینماست و تجربه بسیاری می‌توان از آن کسب کرد. در حالی که سینمای ایران سال هاست از حوزه اجتماعی خارج نمی شود و خیلی از بازیگران به همین دلیل به تئاتر روی می‌آورند.

این کارگردان در خصوص به صحنه بردن آثار نمایشی غیر ایرانی تصریح کرد: من متن کارهایم را خودم می نویسم و متن هایم را منتشر می‌کنم. سال قبل هم نمایشنامه‌هایی را منتشر کردم. به نظرم اگر بخواهیم اثر یک نویسنده دیگر را کار کنیم، گرفتن اجازه از نویسنده راه درازی دارد.

 

انتهای پیام/

 

گلایه کارگردان جوان درباره تولید آثار نمایشی بی‌محتوا

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار