توانایی های استان ایلام در بخش کشاورزی

استان ایلام یکی از مستعدترین استان های کشور برای پرورش انواع واحدهای دامی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، استان ایلام،تا پایان نیمه نخست سال جاری 2 میلیون و 500 هزار رأس دام سبک و سنگین، 61 واحد گاوداری صنعتی شیری با 2 هزار و 800 راس، 350 واحد گاوداری نیمه صنعتی شیری با سه هزار و 900 راس، 170 واحد پرواربندی گوساله صنعتی با 21 هزار راس، 594 واحد پرواربندی گوساله نیمه صنعتی با 19 هزار و 200 راس، 26 واحد پروار بندی بره با ظرفیت 13 هزار راس، 386 واحد پرورش طیور با ظرفیت هفت میلیون قطعه مرغ در هر دوره، زنبور عسل با 76 هزار کلنی و توان تولید 700 تن عسل در سال در این استان وجود دارد.


در حوزه شیلات نیز 200 واحد پرورش ماهیان سرد و گرم آبی با توان تولید 6 هزار و 925 تن ماهی در سال در استان فعال است که از این تعداد، 155 واحد را ماهیان گرمابی و 45 مورد نیز مربوط به پرورش ماهیان سردآبی است.


مقدار تولید سالانه فرآورده های دامی استان 165 هزار تن انواع تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیرخام است که عمده این فرآورده های دامی افزون بر نیاز مصرف داخل استان است و توان صدور آنها به بازارهای داخلی و خارج کشور وجود دارد.


مجموع اراضی باغی و زراعی استان 340 هزار هکتار است که 80 هزار هکتار آن را اراضی آبی و مابقی آن را دیم تشکیل داده است که یکی از برنامه های اصلی سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه اراضی آبی استان ایلام به شیوه های مدرن و نوین افزایش سطح این اراضی به میزان 180 هزار هکتار تا سال 97 است.


سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در صدد کاهش اراضی دیم و حرکت به سوی کشاورزی آبی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است در این ارتباط طرح احیای اراضی شهرستان دهلران از آبخور سد کرخه، سامانه گرمسیری، توسعه کشت در محیط های گلخانه ای و همچنین طرح های کوچک تامین آب را در دست اجرا دارد.


گندم، جو، کلزا، ذرت، انگور و لیمو بیشترین میزان تولید محصولات زراعی و باغی کشاورزی استان ایلام را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام/ع

ایلام،استانی مستعد در بخش های کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.