در ادامه تنش‌های ترکیه و آلمان؛

وزیر امور اروپایی ترکیه: سخنان گابریل شبیه نژادپرستان است

وزیر امور اروپایی ترکیه با انتقاد شدید از وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که او مانند یک نژادپرست سخن می‌گوید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، عمر چلیک، وزیر امور اروپایی ترکیه روز چهارشنبه زیگمار گابریل، وزیر امورخارجه آلمان را به الگوبرداری از نژادپرست‌ها و راستگرایان افراطی متهم کرد.
 
این اتهامات در حالی مطرح شد که تنش میان آنکارا و برلین تشدید شده است. چلیک در توییت‌های خشمگینانه نوشت: «گابریل مواضع اصیل را بیان نمی‌کند. او این اظهارات را از راستگرایان افراطی و نژادپرستان کپی برداری می‌کند ».
 
عمر چلیک دست کم در 29 توییت، آلمان و همچنین اتریش را هدف حمله قرار داد. روابط ترکیه با اتریش نیز به ویژه بعد از اینکه وین از سفر نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه به آن کشور برای شرکت در سالگرد کودتای نافرجام ژوئیه 2016 جلوگیری کرد با تنش روبروست.
 
وزیر امور اروپایی ترکیه افزود: «این حملات نژادپرستانه، فاشیستی و اسلام ستیزانه نمی‌تواند آسیبی به ترکیه بزند ». عمر چلیک همچنین وزیر امور خارجه آلمان را به تلاش برای آسیب رساندن به روابط ترکیه و اتحادیه اروپا با مواضع نژادپرستانه متهم کرد.
 
میشائیل روت وزیر مشاور امور خارجی آلمان در مصاحبه با روزنامه دی ولت این اظهارات را «آزار دهنده و غیر قابل قبول» توصیف کرد. او با اشاره به اینکه «این اظهارات نباید تکرار شود » اعلام کرد امروز با در نظر گرفتن تنش های فعلی مطرح کردن اختلاف سیاسی با رعایت احترام متقابل اهمیت ویژه ای دارد».
 
روابط ترکیه و آلمان بعد از کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 با تنش روبروست. آلمان پاکسازی گسترده در ترکیه بعد از کودتای نافرجام را که به بازداشت بیش از 50 هزار نفر منجر شد، محکوم کرده است و آنکارا به همین علت برلین را به حمایت از تروریست‌ها متهم می‌کند.
 
به گفته مقامات آلمانی،‌ حدود 10 شهروند آلمانی که برخی تابعیت دوگانه دارند در ترکیه زندانی هستند. دنیز یوجل خبرنگار آلمانی - ترکیه ای روزنامه دی ولت آلمان از فوریه زندانی است و پیتر اشتوتنر فعال آلمانی پنجم ژوئیه همراه با دیگر فعالان حقوق بشر از جمله ایدیل اسر مدیر سازمان عفو بین الملل در ترکیه دستگیر شد.
 
انتهای پیام/
 

حمله لفظی عمر چلیک به وزیر خارجه آلمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار