جوان‌ها آخرین ملاک را پول قرار بدهند

سنخیت و کفویت در اعتقادات، اخلاق و خانواده از ملاک‌های مهمی است که باید مورد توجه جوان‌ها قرار بگیرد.

حجت الاسلام مهدی حائری زاده کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبر نگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  به  مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرمومنان علی (ع) و دخت نبی فاطمه زهرا (س) درباره ملاک‌های مناسب ازدواج جوانانگفت: یکی از نکات قابل توجه در زندگی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) ملاک‌ها یی است که آن دو بزرگوار برای زندگی کردن در کنار یکدیگر داشتند. ملاک اول سنخیت و کفویت در اعتقادات است. متاسفانه گاهی جوان‌های امروزی به این مسئله توجه نمی‌کنند، اما بحث اعتقادی بسیار مهم است و خروجی رفتار‌ها برگرفته و نشات گرفته از اعتقادات آدم هاست. پس نکته اول این است که دو طرف متدین باشند و باور‌ها و اعتقاداتشان با هم همخوانی داشته باشد.
وی ادامه داد: نکته دوم موضوع اخلاق است. یعنی دو نفر خلقیاتشان به هم بخورد. ممکن است شخصی آداب و رسومی داشته باشد که طرف مقابل آن را نداشته باشد. مثلا یک طرف بسیار خونسرد و طرف مقابل بسیار خونگرم است. یا مسائلی برای یک طرف مهم است که برای طرف مقابل اهمیتی ندارد. رفتار‌هایی که می‌شود از طریق تحقیق کردن از اشخاصی که به شخص مورد نظر نزدیک هستند به دست آورد.
این کارشناس مذهبی افزود: ملاک سوم ملاک خانواده است که دو خانواده از حیث فرهنگی و اجتماعی با هم منطبق باشند. البته نمی‌شود گفت: صد در صد شبیه به هم باشند، ولی حداقل از هر لحاظ به هم نزدیک باشند. مثلا از نظر جمعیت دو خانواده یا کم جمعیت و یا هردو پرجمعیت باشند، یا از نظر خطه زندگی بهتر است که از همان منطقه باشند. افرادی که برای دو منطقه متفاوت از هم هستند ممکن است به علت نزدیک نبودن آداب و رسوم به مشکل بخورند.
او در ادامه به نکته مهمی اشاره و بیان کرد: نکته مهم و قابل توجه این است که خانواده‌ها سعی کنند به فرزندانشان مهارت‌های زندگی را بیاموزند. امروزه تقریبا همه جوانان تحصیلکرده هستند، ولی متاسفانه مهارت‌های زندگی را بلد نیستند. مهارت‌هایی مثل آشپزی، تعامل با افراد، فرزند داری، شوهر داری، زن داری لازمه زندگی هستند. اگر پدر و مادر‌ها بتوانند این مهارت‌ها را به فرزندان آموزش دهند که چه بهتر. اگر نه کلاس‌های فراوانی در حال حاضربرای یادگیری این مهارت‌ها وجود دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متاسفانه اولین ملاک جوان‌ها در حال حاضر مسائل مادی است. اما این ملاک در واقع جزو آخرین ملاک هاست. چون اگر شخص انسان معتقدی باشد، غیرت، بینش و اقتدارش این باور را در او ایجاد می‌کند که تلاش کند. اشخاصی بودند که پولدار هم بودند، اما چون ترمز اعتقادی و دینداری نداشته اند، زندگی شان به سرانجام نرسیده. برعکس افرادی هم بودند که سطح زندگی مادی شان کمتر از حد متوسط هم بوده، ولی چون ترمزی به اسم خدا و پیغمبر (ص) داشتند زندگی شان را ادامه می‌دهند و خدا هم به آن‌ها کمک می‌کند. اینکه ملاک این باشد که خدا در معادلات زندگی انسان‌ها در هر دورانی حاکم باشد، انسان موفق می‌شود.
حجت الاسلام حائری در پایان توصیه‌ای به جوانان داشت و بیان کرد: توصیه می‌کنم به جوان‌ها کسی که به خواستگاری می‌رود یا قرار است به خواستگاری اش بیایند حتما دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب خیر و عافیت کند.

انتهای پیام/

ملاک اول ازدواج کفویت در اعتقادات است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
جالبه