نژادپرستی با تاریخ آمریکا گره خورده است

نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا با تاریخ این کشور گره خورده است بیش‌ترین نژادپرستی در آمریکا در قبال سیاه‌پوستان، سرخ‌پوستان، افراد لاتین‌تبار و... اعمال شده است.

نژادپرستی ریشه در تاریخ آمریکا داردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نژادپرستی نوع خاصی از تعصب است که بر مبنای استدلالات نادرست و عمومیت دادن برخی خصوصیات به گروهی از انسان‌ها، به گونه‌ای غیرقابل انعطاف، شکل می‌گیرد. هرگاه فردی اجازه دهد عقاید متعصبانه‌اش مانع از رشد و حرکت دیگری شود، تبعیض نژادی رخ داده است. آنان که همه افراد یک نژاد را از برخی مشاغل خاص، مسکن، حقوق سیاسی، فرصت‌های تحصیلی یا تعاملات اجتماعی محروم می‌کنند عاملان تبعیض نژادی هستند.

آمریکا از زمان شکل‌گیری، گرفتار نژادپرستی بوده و جنبش‌های اعتراضی بسیاری را تجربه کرده است. عمده‌ترین ساختارهای نژادپرستانه در آمریکا شامل برده‌داری، جداسازی نژادی، مدارس جداگانه برای سرخ‌پوست ها و اردوگاه‌های بزرگ بازداشت پناهجویان خارجی بوده است. همچنین تمایلات و رفتارهای نژادپرستانه حتی در زمان کنونی در تعداد بسیار زیادی از آمریکایی ها وجود دارد.

برتری نژاد سفید در آمریکا، تاریخی به اندازه تاریخ آمریکا دارد. سفیدپوستانی که از اروپا به سمت آمریکا حرکت کردند برای ساکنان بومی و رنگین‌پوست ها به خصوص سیاه‌پوست ها که از قاره آفریقا وارد آمریکا می‌ شدند در اندازه یک حیوان ارزش قائل نبودند. آنها در بازارها به عنوان برده خرید و فروش می‌ شدند و بخشی از اموال مالک سفیدپوست خود بودند. حتی جنگ‌ های شمال و جنوب در اواسط قرن نوزده میلادی نیز به نژادپرستی در آمریکا پایان نداد.

در این زمان بود که گروه‌های نژادپرستی به نام «کوکلاس کلان‌های» نژادپرست ظهور کردند. این گروه نخستین‌بار در سال ۱۸۶۵ میلادی به دست کهنه‌ سربازان ارتش کنفدراسیون آمریکا بنیاد نهاده شد. کوکلوس کلان‌ها خیلی زود و قبل از آن که در دهه ۱۹۰۰ رشد فراگیری داشته باشند، در جنوب آمریکا گسترش یافتند. این گروه به شدت با سیاهان آمریکا و مهاجران ضدیت داشته و مخالف برخورداری آنها از آزادی‌های مدنی و حقوق یکسان است. اعضای این گروه لباس‌هایی با کلاه‌هایی متمایز می‌پوشند و علیه کسانی که برتری نژاد سفید را در ایالت‌های جنوبی به چالش می‌کشیدند، دست به اعدام و یا سایر حملات خشونت‌آمیز می‌زدند.

البته آنها تنها گروه نژادپرست در آمریکا نیستند. گزارش یکی از گروه‌های فعال در زمینه حقوق مدنی در آمریکا می‌ گوید که در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰ گروه افراطی در این کشور شناسایی شدهاست. یکی از برجسته‌ترین این گروه‌ها «راست آلترناتیو» است. گروه راست آلترناتیو، مجموعه‌ای نه چندان هماهنگ از گروه‌ها و افرادی هستند که وجه مشترک آنها این است که از معیارهای متعارف سیاسی متنفر و عاشق دونالد ترامپ هستند.

 

ترامپ و رشد نژادپرستی

از زمان رئیس‌جمهور شدن ترامپ، گزارش‌هایی از اقدامات و حملات با انگیزه‌های نژادپرستانه منتشر شده است. به طور مثال مرکز حقوقی فقر گزارش داده که طی مدت تنها یک ماه پس از پیروزی ترامپ، 1052 مورد رویداد با انگیزه نژادپرستانه در سراسر آمریکا اتفاق افتاده؛ هرچند 26 مورد از آنها علیه طرف‌داران ترامپ بوده است. این رخدادها موضوعاتی مثل نژادپرستی، اسلام‌هراسی و ضدیت با مهاجران داشته است.

این رقم برای یک ماه، رقم قابل توجهی است که براساس تحلیل این مرکز، در همین مدت نفرت بعد از انتخابات افزایش یافته است. اکنون ثبات سیاسی در آمریکا به شدت متزلزل شده است. طرف‌داران برتری نژادی سفیدها پس از پیروزی ترامپ و با قدرت گرفتن روزافزون این جنبش خود را از لایه‌های زیرین جامعه چند پاره آمریکا بیرون کشیده و به خیابان‌ها آمده‌اند. سیاهان و اقلیت‌های نژادی و مذهبی آمریکا نیز به شدت از این وضعیت «احساس خطر» کرده و آنها نیز راهی خیابان‌ها شده‌اند و هر چند روز یک بار رسانه‌ها خبر از درگیری طرف‌داران دو گروه را منتشر می‌کنند.

آخرین نمونه از این اقدامات به چند روز قبل برمی‌گردد که تجمع گروه‌های سفید برترپندار و ملی‌گرایان افراطی در شهر «شارلوتسویل» ایالت ویرجینیا ظرف مدت کوتاهی به خشونت و درگیری میان اعضای این گروه‌ها و مخالفان آن‌ها منجر شد. در این تجمع که با شرکت گروه‌های نئونازی، سفید برترپندارها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد و در نهایت منجر به کشته و زخمی شدن چند تن گشت.

به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به سفیدپوستان ملی‌گرای آمریکایی دل و جرئت بسیاری داده؛ هر چند دفاع از چنین ایدئولوژی‌هایی نه امری جدید است و نه بی‌سابقه. آنچه جدید است، فراهم‌آمدن شرایطی برای بیان ایدئولوژی برتری نژادی آنها بدون هیچ‌گونه نقابی است. برای آنها به‌ دوش‌کشیدن القابی مانند نئونازی و نژادپرست ننگین نیست و حالا آنها احساس می‌کنند یک‌ بار دیگر بخشی از چشم‌انداز سیاسی مسلط ایالات‌ متحده‌ هستند.

علاوه بر تساهل تاریخی نسبت به برتری سفیدها در آمریکا، حساسیت‌ها نسبت به ظهور سفید برترپنداری کاهش یافته است. تردیدی نیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با سخنانش سبب شده است امکان مانور بیش‌تری برای گروه‌های افراطی نژادپرست در آمریکا فراهم شود. او فرصت فعالیت بیش‌تری برای این گروه‌ها فراهم کرده و باعث شده آنها امکان نشر دیدگاه‌های نفرت‌انگیز و تند خود را پیدا کنند.

 

نگاه مردم آمریکا به نژادپرستی

با این حال 49 درصد از مردم آمریکا شرکت کننده در نظرسنجی مشترک شبکه خبری «سی‌ان‌ان» و «بنیاد خانواده کایزر»، بزرگ‌ترین مشکل جامعه امروز آمریکا مسئله نژادپرستی و برخوردهای تبعیض‌گرانه در مورد اقلیت‌های نژادی در این کشور می دانند. براساس نتایج این نظرسنجی، در حالی‌ که 41 درصد از مردم آمریکا در سال 1995 میلادی نژادپرستی در این کشور را یک معضل بزرگ می‌دانستند این رقم تا سال 2011 به 28 درصد کاهش پیدا کرده بود اما در فاصله 4 سال گذشته به طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده و هم اکنون به 49 درصد رسیده است.

همچنین اعتقاد مردم آمریکا به گسترش نژادپرستی در سال‌های گذشته در میان همه اقشار اجتماعی و اقلیت‌های قومی و نژادی به یک اندازه افزایش پیدا کرده و در آینده به یکی از مشکلات برجسته جامعه آمریکا بدل خواهد شد.

در نظرسنجی مشابه دیگری که مؤسسه «گالوپ» در سال 2015 و در رابطه با حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و از میان 3 هزار و 270 نفر از مردم آمریکا انجام داد، آمده است: 60 درصد از مردم این کشور از جمله سفیدپوستان معتقدند، نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان نسبت به سال 2009 (از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما) افزایش چشم‌گیری یافته است. نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که هم‌زمان با افزایش نگرانی مردم آمریکا درخصوص افزایش نژادپرستی علیه سیاهپوستان، 33 درصد از مردم این کشور معتقدند سفیدپوستان کشورشان قربانی تبعیض و بی عدالتی هستند که این رقم در سال های 2008 و 2009 ثبت شده است.

به نظر می رسد در حالی که امروز مردم دنیا خواهان برابری، عدالت و آزادی هستند، آمریکا با حضور گروه های نژادپرست به مظهر تعصب و برتری نژادی تبدیل شده است.

منبع: الوقت

انتهای پیام/

نژادپرستی ریشه تاریخی آمریکا است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار