فاطمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

متوسط عمر شرکت‌های دانش‌بنیان 4 یا 5 سال

یک کارشناس مسائل اقتصاد دانش بنیان گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک هستند و فعالیتشان چهار یا پنج سال بیشتر دوام ندارد.

متوسط عمر شرکت‌های دانش‌بنیان 4 یا 5 سالسید علی فاطمی کارشناس مسائل اقتصاد دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص چگونگی شکل گیری اقتصاد دانش بنیان گفت: پس از انقلاب و جنگ تامین نیاز‌ها و زیرساخت‌ها به منزله یک موضوع لوکس و سطح بالا برای ایران تلقی میشد، اما تقریبا از اوایل دهه ۷۰ این موضوع شکل جدی به خود گرفت و رویکرد‌هایی هول محور فناوری و نوآوری به وجود آمد و فناوری از یک موضوع لوکس به یک اولویت تبدیل شد.

کارشناس مسائل اقتصاد دانش بنیان با بیان این موضوع که هدف از شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان کمک به صنعت و دولت در پروژه‌ها بود تصریح کرد: ما صنایع بزرگی داریم، اما هنوز نتوانسته‌ایم فناوری و نوآوری  پیشرفت داشته باشیم. از حیث ادبیات سازی برای اقتصاد دانش بنیان موفق بوده‌ایم، اما اغلب دستاورد‌ها محدود و حفاظت شده اند.

وی با اشاره به این موضوع که ما به دنبال اشاعه فناوری در صنعت هستیم اظهار کرد: فناوری و نوآوری باید از محدوده ستاد علمی و فناوری فراتر رود و به وزارتخانه‌ها راه پیدا کند تا آنها در راستای یکدیگر فعالیت کنند.

توسعه کمی شرکت های دانش بنیان در کشور

 فاطمی در خصوص عملکرد شرکت‌های دانش بنیان گفت: این شرکت‌ها از لحاظ توسعه کمی پیشرفت خوبی داشتند، اما از لحاظ کیفی هنوز باید پیشرفت کنند. بسیاری از  این شرکت‌ها کوچک هستند و فعالیتشان چهار یا پنج سال بیشتر دوام ندارد و به علت اینکه فعالیت صنعتی در بازار برایشان وجود ندارد لذا باید شرکت‌های دانش بنیان بزرگ با بستر‌های حقوقی و اقتصادی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال در قراردا‌های توسعه نفتی وزارت نفت باید همانطور که شرکت‌های خود را می شناسد و از آن‌ها بهره می‌گیرد شرکت‌های دانش بنیان را نیز بشناسد و از توان آن‌ها استفاده کند.

این کارشناس مسایل دانش بنیان در پایان با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود و ظرفیت‌ها مسیری که شرکت‌های دانش بنیان طی می کنند مسیر خوبی است، تصریح کرد: باید تمام توان را به کار گرفت تا همانطور که شرکت‌های دانش بنیان از لحاظ کمی به توسعه رسیده اند از لحاظ کیفی نیز در مدار توسعه و موفقیت قرار گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.