خشک شدن ۳۰ درصد از چشمه‌های تأمین آب عشایر

۳۰ درصد از چشمه‌های تأمین آب عشایر استان چهارمحال و بختیاری خشک شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۳۰ درصد از چشمه‌های تأمین آب شرب عشایر در مناطق ییلاقی این استان به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی خشک شده است.

وی با اشاره به زمان تقویم کوچ پاییزی عشایر از ۲۰ شهریور افزود: به همین منظور و تا ۲۰ مهرماه تأمین و انتقال ۲۰۰ هزار لیتر آب شرب مورد نیاز عشایر به صورت سیار صورت می‌گیرد.

حسین پور اضافه کرد: در حال حاضر آب آشامیدنی یک هزار و ۳۸ خانوار عشایری استان با همکاری بخش خصوصی و از طریق پنج دستگاه تانکر ۱۲ هزار لیتری تأمین می‌شود.

وی، اعتبار مورد نیاز برای طرح‌های آبرسانی در مناطق عشایری این استان را ۶ میلیارد ریال برآورد کرد و ادامه داد: برای تأمین آب پایدار عشایر به صورت مجتمع، ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ملی نیاز است.

حسین پور با بیان اینکه ۱۴ رشته چشمه با دبی ۱۴ لیتر آب در ثانیه برای تأمین آب آشامیدنی مناطق عشایری شهرستان‌های شهرکرد، لردگان، فارسان، کوهرنگ، اردل، بروجن و کیار در سال جاری احیا و مرمت شد گفت: ایجاد حوضچه، لایروبی و لوله گذاری از جمله اقدامات بهسازی این منابع می‌باشد.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری این استان، حدود ۱۰ و شصت و دو صدم درصد جمعیت عشایری کشور و ۱۰ و نیم درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار