باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

بیمه بیکاری،مُسَکنی که درد را کاهش می دهد اما درمان نمی کند/ سهمیه اشتغال برای افراد بیکار،سازنده تر خواهد بود

پرداخت حقوق در زمان بیکاریِ ناخواسته توسط تأمین اجتماعی از نمونه تدابیر حمایتی به شمار می رود که به اعتقاد برخی از کارشناسان سازنده و مؤثر نیست.

بیمه بیکاری،مُسَکنی که درد را کاهش می دهد اما درمان نمی کند/ سهمیه اشتغال برای افراد بیکار،سازنده تر خواهد بودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت بیمه بیکاری در زمان بیکاریِ ناخواستۀ افراد و گروه هایی که شاغل بوده اند از تدابیری به شمار می رود که در شرایطی وخیم و طاقت فرسای از دست دادن شغل، تأمین کنندۀ بخشی از نیازهای معیشتی افراد خواهد بود.

اگرچه ابتدا به ساکن، این حمایت ها و قوانین وضع شده در این خصوص، مثبت، سازنده و کارآمد به نظر می رسد، اما کم نیستند کارشناسان و صاحب نظرانی که اساساً بیمه بیکاری را ساز و کاری منطقی و معقولانه نمی‌دانند و بر لزوم بازبینی و اصلاح قوانین مرتبط با آن تأکید می ورزند.

بر اساس قوانین و ضوابط تعریف شده، سقف پرداخت مقرری در زمان بیکاری 50 ماه است و بعد از آن، فرد از پوشش حمایتی مذکور محروم خواهد شد.

سعید جمالی،کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش حائز اهمیت و تعیین کننده اشتغال در پیشرفت و تعالی اجتماعی، اقتصادی و شخصیتی انسان، اظهار داشت: در سایه کار و اشتغال، معیشت و بقای اقتصادی انسان تضمین و تأمین می شود.

وی افزود: اگرچه تعریف بیمه بیکاری به عنوان یکی از بسته های حمایتی در زمان بیکاری و محروم شدن از اشتغال،کمک حال نسبتاً مناسبی برای ادامه و گذران امور اقتصادی است، اما محدود بودن این زمان و تعریف سقف حداکثر 50 ماه و رها کردن فرد بیکار بعد از پر شدن این بازه زمانی از نارسایی ها و نقصان های قابل توجهی است که باید نسبت به اصلاح و باز بینی آن اقدام شود.

جمالی گفت: منظور از اصلاح شدن امر مذکور، افزایش سنوات پرداخت مقرری نیست زیرا این شیوه، کمکی به اقتصاد و پویایی کشور نخواهد کرد و قرار نیست یک فرد سالهای مدید و طولانی مدت به دلیل بیکاری و محرومیت از اشتغال، حقوق دریافت کند.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: شیوه های این‌چنینی نبوغ، خلاقیت، تلاش و کوشایی را از انسان سلب می‌کند و اساساً  این روشها در کشورهای توسعه یافته، مورد قبول حاکمیت نیست و اقبال عمومی مردم به آن نیز چندان قابل توجه نیست.

وی افزود: پرداخت مقرری بیکاری زمانی مثبت و سازنده است که در بازه زمانی حداکثر 50 ماهه، شرایط و بستر اشتغال به کار مجدد افراد و گروه های بیکار به‌صورتی تضمین شده فراهم گردد، در غیر اینصورت، پرداخت حقوق بیکاری منافع و مصالح عمومی و کلان کشور را تأمین نخواهد کرد و جز سنگین تر شدن بار هزینه های دولت و سازمان تأمین اجتماعی نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

جمالی گفت: باید ساز وکاری تعریف و لحاظ شود که اساساً امنیت شغلی افراد با ثبات و افزایش هر چه بیشتری همراه شود و در صورت مواجه شدن فرد با بیکاری در مرتبه و مرحله بعدی با مقرری بیکاری آن هم بصورت مقطعی، جبران مافات کند.

سهمیه اشتغال برای افراد بیکار،سازنده تر از پرداخت مقرری بیکاری است

فریبا صدق آبادی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم توسعه افزایش فرصت های شغلی در کشور به عنوان یک ضرورت حیاتی و اجتناب ناپذیر گفت: برخی از صاحب نظران اقتصادی و کارشناسان صنعت بیمه معتقدند، تعریف سهمیه اشتغال به مراتب سازنده تر از بیمه و مقرری بیکاری خواهد بود.

وی افزود: چنین پرداخت هایی در شرایطی که فرد دچار از کار افتادگی می شود و در عمل امکان فعالیت برای او فراهم نشده، ضروری است که البته ساز وکارهای لازم در این خصوص تعریف و پیش بینی شده است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: در کشورهای پیشرفته همچون ژاپن، فرهنگ کار، آن‌چنان در اذهان عمومی  رسوخ پیدا کرده که اساساً بیکاری محلی از اعراب ندارد و افراد و گروه های اجتماعی بخش قابل توجهی از هویت خود را از اشتغال و فعالیت خدماتی و اقتصادی خویش ( فارغ از نوع اشتغال) اخذ و کسب می کنند.

وی افزود: همین که فرد برای توسعه و پیشرفت کشور خود مشغول به فعالیت یا خدمات رسانی  باشد، قابل احترام است.

صدق آبادی گفت: پرداخت بیمه بیکاری می تواند به نوعی باعث تن پروری شود که نمونه های بسیاری از این موارد در پرونده های بازرسی اداره کار یا تأمین اجتماعی قابل اثبات خواهد بود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: حمایت از کارفرمایان برای جذب و اشتغال افراد بیکار و تعریف مشوق‌های حمایتی همچون معافیت های مالیاتی برای کارفرمایانی که به جذب افراد و گروه های بیکار مبادرت می ورزند، حمایت از تولید و فراهم ساختن بستر و شرایط لازم برای مشارکت و سرمایه گذاری های بخش خصوصی از نمونه تدابیری است که با اتکای به آن امنیت و ثبات شغلی تقویت می شود و به تبع آن، ضریب شیوع بیکاری نیز به حداقل ممکن کاهش می یابد.

وی در خاتمه یادآور شد: یکی از اصلی ترین ارکان پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور به فرهنگ کارِ حاکم بر آن معطوف می شود و با عنایت به این اصل اثبات شده، هر آنچه برای اشتغالزایی و ثبات شغلی تلاش شود به همان میزان چرخ عمران، آبادانی و شکوفایی کشور با سرعت و شتاب فزآینده تری به گردش در می‌آید و در سایه این توفیقات، بحران ها، ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج و...نیز به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
من بیکارم و بیمه بیکاری نیستم چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
چجوری میشه بیمه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خدا کمکون کنه
United States of America
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
زمان بیکاری بایدبتونیم هزینه های زندگی رو تامین کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
عامل اصلی تاخیر در ازدواج جوانانها بیکاریه!
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل کوشا
۲۱:۳۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
یک فکر بکنید برای اونهایی که قرارداداشون پروژه ایه،بیمه بیکاری کم میشه و حقوق بیمه بیکاری رو نمییرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
وقتی توی خیابون و کوچه هاقدم میزنیم سیل جوانهای بیکار که سرگرمی دیگری هم ندارند ول میگردند دخترهامون با آرایشها و پوشش های نامناسب و پسرها به دنبال آنها، واقعا جای تاسف است که اینطوری نیروی کارجوانهایمان به هدر میره وکسی چاره نمی اندیشد. نمیدانم این وضع نا هنجار تا کی ادامه خواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
ما با استفاده از تولیدات ملی هم پیشرفت نمیکنیم و نمونش صنعت خودرو. از اول انقلاب تا الان این صنعت انحصاری ست و تا الان تو این حوزه پیشرفت نداشتیم هیچ سال به سال کیفیت محصولات پایینتر هم میاد. نمونش بنده سال ۹۴ یک ۲۰۶ خریدم با قیمت ۳۶ میلیون که همون موقه قیمتش تو دبی ۲۶ میلیون بود. این به کنار از اون موقه تا الان این ماشین ماهی نبود که خراب نشه.وقتی که میرفتم نمایندگی جوری برخورد میکردن انگار من بدهکارم نه اونا. از اون موقه تا الان سعی میکنم یه میخ که ساخت ایران باشه نخرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
امان از بیکاری هزارتا فساد میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
وظیفه دولت که بودجه واختیاردستش بایدشغل بده به جوانان وگرنه چه فایددار کوکارکه بیمه بیکاریم داشته باشیم ومگه این اتباع خارجی افغانی که بیشترشغلهارواشغال کردن کاریم مونده برای هم وطنان ایرانی ماچراچیزی که ضررداره به کشور جلوش نمیگیریم ودیگه امیدبه کارنیست فقربیادایمان میره جرم وجنایت کل کشورگرفته
Iran (Islamic Republic of)
Asad
۱۸:۱۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
آقا اینا را ولش!!! یارانه چی شد یارانه را می گم!!! یارانه
Iran (Islamic Republic of)
vvvvvv
۱۸:۰۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
با اینکه ژاپن برای فرهنگ کار نمونه خوبی است ام باید گفت که همین فرهنک کار آن به مورارد دیگر فرهنگ در این جامعه صدمه اساسی وارد کرده در ژاپن فرهنگ براین است که فردی اگر اشتباه کرد گاه با جان و اموالش و حتی خانواده اش تاوان آن را می پردازد و استراحت معنی کمی برای آنها دارد این است که خانواده ژاپنی چیزی است که به سختی دیده می شود و بچه ها را خانواده بزرگ نمی کند بلکه این اجتماع ژاپن است که آنها را بزرگ می کند (بیشتر وقت بچه ها در مدارس و کلاس های مختلف و یا اجتماعهای دیگر(معمولا بغیر از خانواده) سپری می شود) و بزرگ سالان گاهی حتی برای خواب هم به خانه نمی آیند و این است که رشد جمعیت ژاپن بشدت منفی است و جمعیت هم در پیری به سر می برد.از این روست که الگو قرار دادن فرهنگ ژاپن برای کار با فرهنگ ایرانی ما تداخل دارد و با این کار بشدت متضرر خواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
خدا نگهدار
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
هر دم از این باغ بری می رسد
Germany
مرتضی
۱۲:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
جواب این جوونای بیچاره بیکار رو کی میخواد بده . چرا داشتن شغل باید یه آرزو باشه ؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
هر دم از این باغ بری می رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
با مهاجرت ما چیزی درست میشه مشکلات حل میشه؟ ما بریم!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۵۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام به نظر من هیچ مردی نیست که دلش بخواهد توی خونه بشینه و پول مفت بیمه بیکاری بگیره ولی وقتی از هر شهرک صنعتی فقط چند تا شرکت اونهم با تعدیل نیرو در حد 10 درصد دارند کار می کنند چیکار میشه کرد.باید به نیروهای درونیمون اعتماد کنیم و از تولید ملی دفاع کنیم تا شرکتها دوباره جون بگیرن.
Germany
علیرضا
۱۱:۵۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
ضمن اینکه وضعیت اقتصادی بایدازپایه درست بشه نه باقطع درامد یه سری افراد که واقعا نیازمند اونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
عادتمون به بیمه نده مثل یارانه آگه پول دارید خیلی کار میشه باهاش کرد مثلا پس انداز کنید تو بانک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
پول بیمه بیکاری که کفاف هزینه ها رو نمیده .بنده خودم در زمان دریافت بیمه بیکاری تو مغازه داییم کار میکردم تا دوباره کار پیدا کنم .در واقع کمک خرجم بود.اونوقت بازرس بیمه گزارش داده و بیمه ام رو قطع کردن.هیچ وقت اون بازرس رو نمیبخشم.چون به ناحق این کار رو کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۶
خداکمک کنه
Germany
ناشناس
۱۱:۰۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
هیچ برنامه ای برای آینده نسل جوان نداشته و نه خواهد داشت. چون اصلاً سواد سازماندهی نسل جوانو نداره تا جوان در سن مشخص خدمت بره و استخدام بشه و ازدواج را تجربه کند !!!

یا علی
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۰:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند
گوییا باور نمی‌دارند روز داوری کاین همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۱۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام حالا نمیخواین بیمه بیکاری بدید از قول کارشناساتون تز بیخود و وعده پوچ ندید .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
معمولا هر دم از این باغ بری می رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
این عمر زندگانی یست به نام مرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
بدبخت جوونایی مثل من که یه ساله دنبال کار می گردن و هیچی به هیچی هر جا هم که میرن ازشون سابقه ی کار می خوان نه بیمه ی بیکاری دارن نه درامد دارن نه حتی یه دفترچه ی بیمه دارن که اگه مریز شدن به دکتر مراجعه کنن کمترین امکانات اولیه رو هم ندارن
آخرین اخبار