سجادی در نشست خبری مطرح کرد؛

٥٠٠ میلیارد تومان؛ مطالبات ماهیانه داروخانه‌های خصوصى

دبیر انجمن داروسازان با اشاره به مطالبات داروخانه ها گفت: مطالبات داروخانه‌ها در بخش خصوصى ماهیانه ٥٠٠ میلیارد تومان است.

٥٠٠ میلیارد تومان؛ مطالبات ماهیانه داروخانه‌ها در بخش خصوصىبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدى سجادى دبير انجمن داروسازان ايران در نشست خبرى که امروز  به مناسبت روز داروساز برگزار شد، گفت: استانداردسازى بيشترى در خصوص صادرات دارو با توجه به كيفيت و بسته بندى بايد مورد نظر صنعت داروسازى قرار بگيرد.

وی ادامه داد: بحث ديگر الزامات اشتغال داروسازان است كه حدود ٧٥ درصد داروسازان در بخش خدماتى و به طور مشخص داروخانه ها فعال هستند.

سجادی تصریح کرد: يكى از عرصه هاى فعاليت داروسازان در بيمارستان ها است كه در اين زمينه ضعف بسيارى داريم، داروسازى بيمارستانى جزو الزامات اشتغال است كه نياز به توجه بيشترى دارد.

دبير انجمن داروسازان ايران با بیان اینکه در داروسازى اجتماعى و خدمات داروسازان نیاز به تحولاتی عظیم است، بیان کرد: در  ٢ سال گذشته بسته ارتقاى خدمات را ارائه كرديم كه مورد تاييد سازمان غذا و دارو نيز قرار گرفت و در اين بسته از نشان داروخانه تا فضاى داروخانه مورد توجه قرار گرفته و تدوين شده است.

بدهی سازمان های بیمه گر بزرگترین مشکل در حوزه داروسازی

وی گفت: طرح توانمندسازى خدمات داروخانه ها باعث رضايتمندى بيشتر مردم خواهد شد و اميدواريم داروخانه ها طى ٢ سال آینده  به سمت اجراى تمام موارد اين كتاب حركت كنند.

سجادى گفت: مطالبات داروخانه ها در بخش خصوصى هر ماه ٥٠٠ ميليارد تومان است كه براى هشت ماه بالغ بر چهار هزار ميليارد تومان مى شود.

 دبير انجمن داروسازان ايران درباره مطالبات داروخانه ها از سازمان هاى بيمه گر اظهار کرد: يكى از مهم ترين مشكلات ما در حال حاضر، طلب از سازمان هاى بيمه گر است.

وی تصریح کرد: آخرين دريافتى داروخانه ها به طور متوسط تا آذر ٩٥ از بيمه سلامت و تا بهمن ٩٥ از سازمان تامين اجتماعى است.

سجادی افزود: در مورد بيمه سلامت هشت ماه است كه مطالبات پرداخت نشده و بابت اين موضوع هشدار مى دهيم و اعلام خطر مى كنيم.

 دبير انجمن داروسازان ايران اظهار کرد: انجمن داروسازان برای شعبه ها تحت فشار است و استان ها به مردم اطلاع مى دهند كه اگر سازمان هاى بيمه گر نتوانند مطالبات را پرداخت كنند در پيچيدن نسخه ها با مشكل مواجه مى شويم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه بیش از ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور به وسیله شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، اشتغال و مدیریت دارویی شعار همایش داروسازی امسال است که با حضور اساتید متخصص داخلی برگزار می‌شود و محورهای اصلی این همایش شامل لزوم استانداردسازی، الزامات اشتغال در حوزه داروسازی، مدیریت کیفیت حلقه‌های دارو و چالش‌های این بخش  در شرایط رقابتی و ایده‌های دارویی است   

 سجادی تأکید کرد‌: فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه و کیفیت بیشتر، دیده شدن واحد‌های تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت داروها از جمله اولویت‌های حوزه داروسازی است که ما در حوزه صادرات امروزه ۳۰ درصد رشد داشته و میزان آن از ۱۰۰ میلیون دلار به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

 دبیر انجمن داروسازی ایران با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان داروساز در جا‌هایی به غیر از مشاغل اصلی و تخصصی خود مشغول هستند، افزود: ۷۵ درصد فارغ‌التحصیلان در بخش خدماتی شاغل بوده و در قسمت بیمارستان‌ها به ارائه خدمات دارویی می‌پردازند که متأسفانه این حوزه مظلوم واقع شده در صورتی که فعالیت آن  بسیار حساس است و همکاران ما نقش مهمی در کاهش مصرف و عوارض دارویی دارند.

 وی با انتقاد از اینکه باید در جهت توانمندسازی گام برداریم اما متأسفانه با بی‌مهری‌هایی از سوی وزارت بهداشت روبرو بوده‌ایم، بیان کرد: همکاران ما در قسمت داروسازی با تقویت سطح کیفی تولیداتشان سعی در ارتقای محصولات داخلی دارند به همین جهت این حوزه سعی کرده به سمت تکنولوژی نوین و دانش‌های نو حرکت کند.

 سجادی با بیان اینکه طرح توانمندسازی خدمات داروخانه‌ای و ارتقای آن همچنین استفاده از فضای داخلی و لوگوی داروخانه در دستور کار قرار دارد، افزود: دستورالعمل‌های مهم برای نظارت بر نسخه‌پیچی تدوین شده است و به صورت یک کتابچه در اختیار همکاران قرار می‌گیرد تا استانداردسازی و ارزشیابی طی 2سال آینده انجام شود.

 دبیر انجمن داروسازی ایران عنوان کرد: مطالبات بیمه‌ها حدود ۸ ماه بوده که بیمه سلامت تا آذر ۹۵ و بیمه تأمین اجتماعی تا بهمن ۹۵ را به ما پرداخت کرده است و به دلیل کاهش نقدینگی و گردش مالی در داروخانه‌ها طی روزهای آینده تأمین دارو می‌تواند دچار مشکل شود بطوری‌که در برخی از استان‌ها برخی از داروخانه‌های دولتی و حتی خصوصی پیدا شده که اطلاعیه‌هایی مبنی بر تحویل دارو به صورت بیمه منتشر شده است.

 سجادی ادامه داد: توسعه طب سنتی در ایران که سابقه قدیمی و غنی از گیاهان دارویی دارد بسیار مناسب است، اما برای تجویز نسخه در داروخانه‌های گیاهی باید یک پزشک متخصص آن دارو‌ها را تجویز کند ولی انجمن داروسازان مخالف داشتن داروخانه‌ای گیاهی به صورت مجزا هستند و متأسفانه عطاری‌ها به ارائه داروی سنتی بدون هیچ نظارتی تبدیل شده است که باید برای کاهش عوارض نظارت‌های قوی‌تری انجام شود.

 دبیر انجمن داروسازی ایران ادامه داد: ارائه دارو‌ها خاص به وسیله داروخانه‌های خصوصی با توجه به توان آن‌ها عرضه می‌شود، زیرا نگهداری این دارو‌ها شرایط خاصی را می‌طلبد.

 وی با بیان اینکه در جهت جذب سرمایه گذاری اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: ایجاد شهرک دارویی برکت با هدف استاندارد سازی و تقویت زیر ساخت‌های لازم و همچنین توسعه دارو سازی بوده ، فعالیت بخش خصوصی در دولت‌های قبلی دیده نشده و از خدمات بیشتر از سوی دولت تصاحب شده بود که امیدوارم به مساله سرمایه داری در حوزه دارویی توجه بیشتری شود.

 در ادامه مراسم محمدباقر ضیاء رئیس انجمن داروسازان اظهار کرد: وزارت بهداشت و شخص وزیر در عرصه سلامت کار‌های خوبی را انجام داده است، اما نسبت به حوزه داروسازی بی‌مهری‌هایی در این زمینه صورت گرفته و این مسئله نشان دهنده تمایل کم وزارت بهداشت در حوزه داروسازی است.

 وی بیان کرد: منافع مردم و بیماران هدف اصلی حوزه داروسازی در کشور است، اما متأسفانه در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات ارزشمند داروسازی دیده نشده است و همین مسئله گله اصلی ما از شخص وزیر است زیرا متناسب با خدمات تعرفه خوبی در نظر گرفته نشده است.

 رئیس انجمن داروسازی ایران، ادامه داد: با ایجاد سیستم الکترونیکی (HIX) مجموعه کنش‌های داروخانه‌ها به صورت مستقیم و آنلاین و حتی اطلاعات بیماران در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد و به غیر از این مسئله بحث بار مالی این طرح بوده که متأسفانه بر دوش داروخانه‌ها است و امروزه از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و متأسفانه من باید بگویم که در طرح تحول نظام سلامت نیز داروساز دیده نشده است.

 وی ادامه داد: مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر در حدود ۴ هزار میلیارد تومان است و همین مسئله در آینده‌ای نزدیک زنجیره تأمین دارو را در کشور دچار مشکل می‌کند.

 رئیس انجمن داروسازی ایران یادآور شد: در حوزه دارو سازی فارغ تحصیل بیکار نداریم، اما اگر وضع همین رویه به پیش رود در طی ۴ سال آینده اشتغال دارو سازان در سازمان‌های ذیربط با مشکل روبرو می‌شود و در حال حاضر بحث سرمایه گذاری دارویی بسیار مهم است و سهم دارو ساز در کارخانه‌های دارو سازی بسیار کم است.

 

وی ادامه داد: رئیس فعلی سازمان غذا و دارو در راستای برطرف شدن مشکلات اعضای این انجام اقدامات خوبی انجام داده است و من امیدوارم فرد دیگر نیز آشنا به مسائل و مشکلات داروسازی بوده و فارغ‌التحصیل این رشته جایگزین شود.

 

در ادامه مراسم رهبر مژدهی آذر گفت: نقشی که برای داروسازان ارائه شده مناسب نیست به طوریکه تنها ۲۰ درصد داروساز بابت فروش دارو سود می‌گیرد که همین پول را بانک‌های مختلف می‌دهند، اما با این تفاوت که داروخانه‌ها مسئولیت کاری‌شان بسیار زیاد است و وزارت بهداشت برای ما خدمات خوبی را تعیین نکرده است.

 

وی بیان کرد: خدمات دارو سازی هزینه‌اش در حدود ۲ هزار تومان است که با این اوضاع متاسفانه باید بگویم که هویت داروخانه از دست می‌رود و امروزه شاهد دخالت عطاری‌ها در امر درمان هستیم.

 

در ادامه مراسم صادقی رئیس انجمن داروسازان قم گفت: دارو یک تیغ دو لبه است و این نباید به دست هر کسی به کار گرفته شود و داروسازان سلامت جامعه را عرضه می‌کنند و تشخیص، درمان و تجویز دارویی سبب جاری شدن سلامت می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار