ظریف در گفتگوی ویژه خبری:

اولويت ما حفظ برجام است/ بايد عليه بدعهدی های آمريكا اجماع سازی جهانی كنيم

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم گفت: ما باید بر علیه آمریکا به خاطر بد عهدی هایش اجماع سازی جهانی ایجاد کنیم .

اولويت ما حفظ برجام است/ بايد عليه بدعهدی های امريكا اجماع سازی جهانی كنيمبه گزارش  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح اولویت های سیاست خارجی دولت دوازدهم پرداخت و گفت: همانطور که آقای رئیس جمهور هم اعلام کردند ، یک اولویتی که دستگاه سیاست خارجی دنبال خواهد کرد بحث حفظ برجام و جلوگیری از بد عهدی های آمریکاست.

وی افزود: همانطور که قبلا هم گفتیم ما نباید اجازه دهیم که آمریکا برجام را به هزینه ایران نقض کند و این سیاستی است که از ابتدای روز اجرایی شدن برجام و با علم به بد عهدی های آمریکا دنبال کردیم و حتی در مذاکرات برجام هم با بی اعتمادی به آمریکا، برجام تدوین شده و زمینه ها و مقررات لازم برای تهیه مقابله دیده شده است لذا این موضوع یکی از اولویت هایی است که در دولت قبل دنبال شد و در این دولت هم دنبال خواهد شد.

 وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در برنامه خود دو اولویت دیگر را به عنوان دو ابر اولویت خدمت مجلس ارایه کردند گفت: یکی از این اولویت ها روابط با همسایگان و دیگری دیپلماسی اقتصاد مقاومتی است.

ظریف تصریح کرد: در حوزه روابط با همسایگان متاسفانه ما در منطقه ای به سر می بریم که هم اکنون مهد آشوب ها، ناملایمات سیاست های غلط منطقه، مداخلات خطرناک خارجی و اوج گرفتن افراطی گری حمایت شده از سوی برخی کشورهای داخل منطقه و هم از سوی کشورهای خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه منطقه نیاز به آرامش دارد، یادآور شد: مشاهده کردیم در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت امام ، علی رغم همه توانمندی‌های بسیار خوبی که از نظر امنیتی و اطلاعاتی داریم ، کماکان زندگی در یک منطقه ناامن خود ایجاد ناامنی می کند و هزینه های امنیتی را بالا می برد.

ظریف ادامه داد: شهدای زیادی در این زمینه تقدیم کردم به ویژه شهید حججی که خاطر ایشان را گرامی می داریم و مقاومت ایشان را که رمز افتخار ملت ماست ، این ها همه دلایلی هستند که ما باید توجه ویژه به این منطقه داشته باشیم و ما به عنوان قوی ترین و امن ترین کشور منطقه مسىئولیت داریم.

نیاز به چتر حمایتی خارجی برای حفظ امنیتمان نداریم

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم اظهار داشت: اگر به دور و برتان نگاه کنید ما تنها کشوری در منطقه هستیم که امنیت را از خود می گیرد و نیاز به چتر حمایتی خارجی برای حفظ امنیتمان نداریم.

وی تاکید کرد: ما امنیتمان را از مردم می گیریم، مردمی که با حضورشان در انتخابات بار دیگر امنیتمان را تضمین کردند، همینطور ما پیشرفتمان را از مردم می گیریم و اینطور نیست که انزوا طلب باشیم ولی برای پیشرفت نگاهمان به داخل است و پیشرفت و امنیتمان از درون تولید می شود، لذا علی رغم اینکه این توانمندی را داریم و شاید هم به خاطر همین توانمندی مسئولیت ویژه ای در منطقه داریم و قدرتی در منطقه هستیم که خواهان منطقه ای امن است.

 ظریف افزود: ابر اولویت دوم ما بحث دیپلماسی اقتصادی است ، در دولت یازدهم هم بنده در زمان کسب رای اعتماد برای دولت یازدهم اعلام کردم که تلاش خواهم کرد سیاست خارجی هزینه ای برای توسعه کشور نباشد بلکه تلاش کند به توسعه کشور کمک کند، ما در گذشته به خاطر فشارهایی که از سوی قدرتهای سلطه گر تحمل کردیم و به خطر تحریم ها ، سیاست خارجی نمی توانست به توسعه کشور کمک کند بلکه از توسعه کشور هزینه سیاست خارجی را می کردیم و به همین دلیل هم با تورم و نرخ رشد منفی مواجه بودیم.

 در دولت دوازدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعال تر عمل خواهیم کرد

ظریف ادامه داد: در این دولت توانستیم موانع توسعه اقتصادی و روابط اقتصادی که همان تحریم های ظالمانه بود را برداریم در دولت دوازدهم تلاش بیشتری خواهیم کرد که فعال تر در حوزه دیپلماسی اقتصادی حرکت کنیم و همانطور که مطلع هستید یک ساز و کار جدیدی در وزارت خارجه ایجاد کردیم به عنوان معاونت اقتصادی و بر کمک به توسعه اقتصادی کشور تمرکز خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص پیشبرد اهداف سیاست خارجی در منطقه نیز اظهار داشت: در این رابطه ما چند نیاز داریم ، یکی گسترش همکاری های همه جانبه است، بهترین بازارهای ما در همین منطقه هستند، برای بخش خصوصی که بتوانند تولید اشتغال زا داشته باشند، همان اهدافی که مقام معظم رهبری به صورت ویژه برای امسال مطرح کردند و امروز هم آقای رئیس‌جمهور گفتند که هدف اصلی دولت اشتغال است ، برای چنین اشتغالی تولید مان باید بازارهای صادراتی خارج از کشور را داشته باشد و فقط معطوف به بازارها و نیازهای داخلی کشور ناشد تا بتوانیم اشتغال لازم را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در منطقه ما ، یکی ، دو کشور هستند که سیاست خارجی خود و شاید هم حل مشکلات داخلی خود را در گرو داشتن تنش و تشنج می بینند لذا ما باید تلاش کنیم در این منطقه که از زمان تجاوز صدام علیه جمهوری اسلامی ایران، روی آرامش به خود ندیده ، همان سیاستی که آن زمان جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و آن ایجاد ساز و کارهای گفتگو و امنیت منطقه ای بود مجددا هم این ساز و کارها را دنبال کرده و بر آن متمرکز شویم و اقداماتی برای گسترش ارتباطات داخل منطقه اعم از ارتباطات اقتصادی، فرهنگی، مردمی و تعاملات علمی در این منطقه انجام دهیم؛ البته موانعی هم وجود دارد که باید این موانع را با هماهنگی رفع کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که داشتیم برخی ناهماهنگی های داخلی بوده که تلاش خواهیم کرد از طریق اقناع و گفتگو و هم افزایی با سایر نهادهای داخلی هم در حوزه اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی و اعلامی و اظهار نظر ها تلاش کنیم یک سیاست هم افزا و یک رشته اقدامات هم افزا را برای اینکه منافع ملی را در منطقه پی بگیریم ،داشته باشیم.

ظریف در تشریح برنامه های دستگاه دیپلماسی برای ارتقاء جایگاه ایران در مجامع بین المللی و منطقه ای نیز بیان داشت: الحمدالله ما یک توفیق بسیار مهمی در این حوزه داشتیم و آن لغو قطعنامه های فصل ششمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و لغو قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و پایان دادن به اتهامات برنامه نظامی هسته ای بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی این اتهامات را سال ها علیه ایران مطرح کرده بود.

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم افزود: یکی از مهمترین موانع ارتقاء نقش و جایگاه ایران در سازمان های بین المللی همین واقعیت بود که این سازمان ها، ایران را در قالب فصل هفتم و یا در قالب وضعیت ویژه در آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان معضل امنیتی ؛ البته به صورت ظالمانه، غیر واقعی و دروغین مطرح کرده بودند و ما از این مرحله به لطف خدا و یمن حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ و حضور مجددشان در انتخابات اخیر عبور کردیم.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که باید تلاش بیشتری در رابطه با آن صورت گیرد، بحث حضور جدی تر ما در مجامع بین‌المللی در حوزه حقوق بشر و سایر حوزه ها است.

ظریف تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ، بر اساس قانون اساسی یک سیاست ذاتا حقوق بشری است؛ حقوق بشر یعنی اینکه شما از محرومین در مقابل ظلم ستمگران دفاع کنید، این معنی واقعی انسان ها و حقوق بشر است، ما این مفهوم را در قانون اساسی مان داریم و این به معنای مداخله نیست؛ ما هیچ گاه یک دولت مداخله گر در امور داخلی سایر کشورها نبودیم اما به عنوان یک عضو جدی جامع بین المللی دفاع از حقوق بشر به خصوص دفاع از افرادی که در برابر ظلم و ستم مظلوم واقع شدند را همواره هدف اصلی سیاست خارجی تلقی کردیم و یکی از مهمترین دلایل قدرت منطقه ای ما همین سیاست خارجی حقوق بشری است که همواره جمهوری اسلامی ایران آن را دنبال کرده است.

 وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با فلسفه ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه نیز بیان داشت: ساختار وزارت خارجه ، چندین بار در طول سال های پس از انقلاب دستخوش تغییر شده و ما طبق قانون موظف هستیم که ساختار وزارت خارجه را کوچک کنیم و در حال انجام این اقدام هستیم که خود را با مقررات قانونی مخصوصا قوانین برنامه پنجم و ششم تطبیق دهیم.

وی افزود: همچنین، هم زمان نیاز بود ما یک تمرکز اقتصادی بدهیم؛ البته وزارت خارجه متوجه نقش اقتصادی خود بوده و متوجه بوده که باید تلاش های بخش خصوصی و دولتی را در حوزه خارجی تسهیل کند اما برای اینکه یک تبلور بیشتر و تمرکز بیشتری به این تلاش ها داده شود و سفارت خانه های ما و همین طور مرکز در وزارت امور خارجه بیشتر توجه کند به نقشی که دیپلماسی باید در حوزه کمک به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد تصمیم گرفتیم ضمن اینکه سه معاونت منطقه ای را حذف می کنیم و یک معاونت سیاسی ایجاد می کنیم ، یک معاونت اقتصادی هم ایجاد کنیم تا ادارات کل منطقه ای و سفارت خانه های ما موظف باشند با هر دو معاونت کار کنند، ضمن آنکه ما آن تمرکز و توجه سیاسی و امنیتی که وظیفه ذاتی هر وزارت خارجه ای در هرجای دنیاست آن را حفظ می کنیم ؛ یک تمرکز دیگری اضافه می کنیم و سفارتخانه‌ها و ادارات کل منطقه ای ما همزمان که باید به معاونت سیاسی وزارت خارجه پاسخ گو باشند به معاونت اقتصادی نیز پاسخ گو باشند.

ظریف افزود: در ذیل معاونت اقتصادی نیز قصد داریم حوزه هایی که از نظر اقتصاد مقاومتی مورد توجه بوده را به شکل ادارات کل و مدیریت هایی که آنجا داریم برجسته کنیم یعنی ما در سه حوزه صادرات و در سه حوزه وارادت تمرکز خواهیم کرد؛ صادرات کالای غیر نفتی ، صادرات خدمات فنی و مهندسی که این دو حوزه برای اشتغال ما ضروری خواهد بود و همینطور صادرات نیروی کار ، زمانیکه نیروی کار اضافی در کشور داریم ؛ این سه حوزه صادرات را باید با جدیت دنبال کنیم تا از این طریق ایران در زنجیره ارزش جهانی قرار گیرد که نه تنها به تولید و اشتغال داخلی کمک کند بلکه مانعی باشد که بخواهد جمهوری اسلامی را مجددا تحریم کند.

ظریف افزود: در واردات نیز باید توجه ویژه داشته باشیم به واردات سرمایه، هم سرمایه ایرانیان داخل کشور که مانع شویم این سرمایه از کشور خارج شود و هم جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور که قدرت مالی بسیار برای سرمایه گذاری در کشور دارند.

وی ادامه داد: در این رابطه بحث جذب سرمایه گذاری خارجی نیز حائز اهمیت است که به حمدالله در دو سال گذشته توفیق خوبی در این زمینه داشتیم ولی کافی نیست، لذا جذب سرمایه و جذب فناوری اولین اولویت ما در حوزه واردات خواهد بود، سومین حوزه جذب واردات ما ، جذب گردشگر در حوزه های فرهنگی و سلامت خواهد بود که در این زمینه ها از مزیت های بسیار خوبی برخورداریم.

وی بیان داشت: ایران از نظر امکانات فرهنگی و تاریخی از کشورهای بسیار جذاب جهان است و در سال های گذشته ما شاهد ورود تعداد زیادی گردشگر بودیم و گردشگری سلامت هم گزینه دیگری است که می تواند در زمینه اشتغال نقش بسیار مهمی داشته باشد.

ظریف در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تامین نیروهای متخصص گفت: در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه در حوزه اقتصاد بین الملل از دانشجویان بهره گرفته ایم و چند سال است که به صورت ویژه دانشجو جذب می کنیم، همچنین در آزمون استخدامی این مسئله را مدنظر قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه برای آموزش کارکنان کنونی برنامه هایی داریم افزود: هم به سفرا و هم کارشناسان آموزش های اقتصادی داده می شود، تعداد قابل توجهی از سفرا دکترای اقتصاد دارند و همچنین سفرايي داریم که قائم مقام وزارت خانه های اقتصادی بودند.

 وزارت خارجه در طول40 سال گذشته کمتر جهت گیری اقتصادی داشته است

 وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برخی از دوستان ما نسبت به همکارانم در وزارت امور خارجه کم لطفی می کنند ادامه داد: وزارت امور خارجه به دلیل شرایط بین المللی و منطقه ای در طول 40 سال گذشته بیشتر جهت گیری سیاسی امنیتی و کمتر جهت گیری اقتصادی داشته است لذا باید این جهت گیری را در وزارت امور خارجه تقویت کرد.

ظریف تصریح کرد: نکته دیگری که در وزارت خارجه وجود دارد این است که بتوانیم از توانمندی سایر دستگاه ها هم در بخش دولتی و هم خصوصی مانند اتاق بازرگانی در بحث اقتصادی استفاده کنیم، وزارت امور خارجه متولی اصلی برای روابط خارجی است.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی و سایر موسسات بخش خصوصی و دولتی باید کمک کار ما باشند ادامه داد: باید از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی استفاده کنیم ، ما نمی توانیم متصدی روابط اقتصادی خارجی باشیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه موانع داخلی برای جذب سرمایه وجود دارد گفت: یکی از مشکلات اصلی ما موانع داخلی برای جذب سرمایه است هر چند برخی موارد طبیعی است.

ظریف با اشاره به اینکه در حوزه صادرات مشکلاتی داریم اظهار داشت : ما دو سال است با بانک اطلاعاتی که به صورت آزمایشی فعالیت می کند که حاکی از اعلام توانمندی های اقتصادی به نمایندگی هایمان در خارج از کشور است کار می کند.

وزارت خارجه نقش تسهیل کننده و هماهنگ کننده در اقتصاد بین الملل دارد

وی با بیان اینکه توانمندی های داخلی را باید به خارج معرفی کرد افزود : باید توانمندی اقتصادی خود را به نمایندگی هایمان معرفی کرد لذا ، وزارت خارجه نقش تسهیل کننده و هماهنگ کننده دربازارها و اقتصاد بین الملل را دارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه باید به صورت هماهنگ عمل کرد و بازار خودمان را در خارج خراب نکنیم اظهار داشت: باید مجموعه ای از فعالیت ها به عنوان تسهیل کننده باشد .

ظریف با اشاره به اینکه قطر و روسیه امکانات زیادی داشتند ولی نتوانستیم از این امکانات استفاده کنیم گفت: در توان وزارت امور خارجه نیست که به تنهایی کار انجام دهد، حمایت از بخش خصوصی برای حضور در بازار کشورهای همسایه است که این حمایت می تواند از طریق استفاده از صندوق توسعه ملی باشد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس وعده همکاری با ما را داده اند بیان کرد: در این رابطه با شکل گیری معاونت اقتصادی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برجام افزود: برجام سندی است که بر پایه بی اعتمادی بین طرفین نوشته شده است، برجام سندی است که براساس واقعیت تدوین شده است.

ظریف با اشاره به اینکه در برجام ترتیباتی دیده شده تا مانع از بدعهدی شود گفت : ایران در برجام انتخاب های متعددی دارد که این تدبیر ها را می توان در برجام،فرمایشات مقام معظم رهبری و تدابیر مجلس دید.

وی با بیان اینکه واقعیت ها به طرف مقابل منتقل شده و می شود گفت : انتخاب های ایران محدود نیست ، آمریکا زمانی می تواند به اهداف خود برسد که ایران را به عنوان طرف بد عهد نشان دهد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ایالت متحده آمریکا با مردم ما ناسازگاری دارد اظهار داشت: ایران زمانی می تواند موفق شود که ضمن گزینه بازگشت به حالت قبل به تعهداتش پایبند باشد.

 

باید بر علیه آمریکا اجماع سازی جهانی کنیم

 وی با اشاره به اینکه ایالت متحده آمریکا از تعهدات خود سرپیچی می کند افزود : ما باید بر علیه امریکا به خاطر بد عهدی هایش اجماع سازی جهانی ایجاد کنیم ، امریکا از سر لطف به برجام رو نیاورده بود چرا که راه های مختلف را انجام داده و ناکام شده بود بنابراین مجبور شد به پای میز مذاکره بیایید.

وی با بیان اینکه آمریکا باید بداند که سیاست های غلط نتیجه ای ندارد و باید به شکل دیگری رفتار کند خاطرنشان کرد: برجام توافق دو طرفه نیست و شرکای دیگری هم دارد این امر را شرکای اروپایی امریکا تاکید کردند، هر چند ایران گزینه های دیگری هم دارد اما آمریکا می داند اگر به صورت یکجانبه خارج شود رو به انزوا خواهد رفت.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اروپا به دنبال ادامه روند اجرای برجام است و بر پایبندی به آن تاکید می کنند عنوان کرد: مهمترین قراردادهای ما در زمینه سرمایه گذاری از سوی شرکت های خارجی منجمله رنو و توتال انجام شده است و این نشان از موفقیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه مردم ما در سال 92 با حضور در پای صندوق های رای سیاست های آمریکا را محکوم به شکست کردند افزود: باید برای دولت جدید ایالت متحده جا بیفتد که سیاست های غلط نمی تواند به نتیجه درستی منتهی شود ، ادامه سیاست های غلط قبلی تنها نتیجه آن ادامه نتایج غلط قبلی است.

 ظریف عنوان کرد: برجام توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست،برجام توافقی است که مورد تایید جامعه بین المللی شورای امنیت ملل متحد است و اینگونه نیست که ایالت متحده فردا تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود .

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه انتخاب ها مسیر بازگشت از برجام را برای همه طرف ها هزینه مند می کند گفت: ایران در برجام انتخاب هایی دارد و به این انتخاب ها توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی درست و با جذب سرمایه گذاری های بیشتر از سوی اروپا و با همکاری و همراهی بیشتر اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام با جمهوری اسلامی ایران می توان تضمین کرد که ایالت متحده نمی تواند به صورت یکجانبه از برجام خارج شود و اگر خارج شود تاثیر منفی آن بیشتر از تاثیر منفی آن برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

داعش در نتیجه سیاست های غلط آمریکا و رژیم صهیونیستی است

وی خاطرنشان کرد : آمریکا سیاست های مخربی در منطقه داشته و از اشتباهات خود درس نمی گیرد هر چند در پاره ای موارد بازنگری موقتی می کنند، داعش در نتیجه سیاست های غلط امریکا و رژیم صهیونیستی است چرا که مانند ایران نمی توانند امنیت را از داخل بگیرند و مجبورند از بیرون آن را تامین کنند.

ظریف با اشاره به سیاست های غلط ایالت متحده از کودتای28 مرداد تا کنون گفت: سیاست های غلط ایالت متحده در منطقه به صورت مداوم ادامه دارد ، ترامپ بارها در انتخابات ریاست جمهوری تکرار کرده است که ترليون ها دلار در منطقه از سوی آمریکا هزینه شده و لذا فقط برای آنها خسارت به بار آورده است.

 امنیت تنها از داخل تامین می شود

 وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید به این نتیجه برسند که امنیت تنها از داخل تامین می شود و نمی توان آن را مانند کالا خرید بیان کرد: کشوری مانند ایران که چتر امنیتی اش راخود ایجاد می کند می تواند ضامن ثبات در منطقه باشد.

ظریف با اشاره به اینکه امنیت باید در درون منطقه تولید شود گفت: باید با سیاست غلط آمریکا مقابله کرد و این مسئله نیازمند گفتگوی امنیتی و همکاری فرهنگی در منطقه است لذا باید سیاست هایی که براساس تخاصم در منطقه شکل گرفته پایان یابد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون برنامه های وزارت خارجه برای تقویت محور مقاومت اظهار داشت : این توفیق را داشتیم که وارد معادلات منطقه ای شویم ،در آستانه هم اکنون تصمیم گیرنده هستیم این امر در خصوص مذاکرات لوزان نیز صدق می کند و حکایت از نقش ایران در مبارزه با تروریسم و افراطی گری دارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست خارجی ایران موفق شده این واقعیت را معرفی کند که چه کسانی پشت حملات تروریستی قرار دارند و چطور می توان با آنها مقابله کرد افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خدمت مبارزه با تروریسم و افراطی گری است و همه باید به این مبارزه بپیوندند، الان تعداد محدودی از کشور ها و گروه های مقاومت در خط مقدم مبارزه با افراطی گری و تروریسم در منطقه حضور دارند و سایر کشورهای منطقه متوجه نیستند که خود آنها در آینده اهداف اصلی افراط و تروریسم در منطقه هستند و خواهند بود.

 ظریف با اشاره به اینکه به یاری خدا و با پشتوانه مقاومت در برابر حرکت های تروریستی به موفقیت خوبی دست یافته ایم افزود: امیدواریم در سوریه به راه حل سیاسی برسیم که باید با تروریسم مبارزه کرد و نباید از آنها حمایت کرد که این امر باید مبتنی بر اراده مردم این کشورها باشد .


وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همیشه منادی راهکار سیاسی برای پایان دادن به معضل سوریه، یمن و بحرین بوده است گفت: مبانی سیاست خارجی ما در جهت حمایت از مقاومت پیگیری شده و امروز جایگاه خوبی در صحنه بین المللی داریم.

تولید دشمن جدید توسط صهیونیست ها برای فراموشی آرمان فلسطین است

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون آرمان فلسطین گفت : تولید دشمن جدید توسط صهیونیست ها برای فراموشی آرمان فلسطین است، آرمان فلسطین و مردم مظلوم آن که از حق تعیین سرنوشت و حقوق دیگر محروم شده اند از اولویت های ماست و با جلب مجدد نظر جهان اسلام در این راه گام بر می داریم.

وزیر امور خارجه با اشاره به ایران هراسی صرفا برای به فراموش سپردن عامل وحدت بخش جهان اسلام است که همانا آرمان فلسطین نام دارد گفت: باید توجه جامعه بین الملل را به واقعیت ها جلب کرد، یکی از اهدافی که ما در برنامه سیاست خارجی دولت دوازدهم به مجلس تقدیم کردیم، جلب مجدد توجه جهان اسلام به آرمان فلسطین است .

ظریف تاکید کرد: قدرت گفتمانی ما این روزها نقش قابل توجهی دارد ،هرچند خطرات زیادی جهان را تهدید میکند بنابراین باید به یک وحدت ، هماهنگی و تکثر داخلی و با تکیه بر هم افزایی در خدمت منافع ملی قدم برداریم .

ظریف با اشاره به اینکه در 4 سال آینده کشور با چالش های مهمی روبرو خواهد بود گفت: اما فرصت های قابل توجهی هم داریم، کشور ما قدرتش را از تکثر داخلی می گیرد ،لذا در طول چهار سال آینده باید با هم افزائی به سمت جلو پیش برویم .

وی با اشاره به اینکه هیچ گاه نباید به فکر منافع جناحی و گروهی باشیم افزود: امیدواریم همه دوستان ما از تفکر های مختلف ضمن اینکه از نقد خود ما را بهره مند می کنند در جهت منافع ملی به صورت هم افزا حرکت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۳۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
نمیدونم چی باید بگم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۳۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
نمیدونم چی باید بگم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۹:۳۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
نمیدونم چی باید بگم
Iran (Islamic Republic of)
رزاقی
۱۹:۳۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
آقای ظریف چرا به مشکلات زندانیان ایرانی در ترکمنستان رسیدگی نمی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
از وقتی برجام اجرا شده اونقدر وضع خونواده ما خوب شده که من با هواپیما میرم دانشگاه،..
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۲۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
شما بخواهید یا نخواهید محکومیت به برجام پای بند باشید چون چنان محکم وبا تدبیر پای این قرارداد را امضا کردید که دیگه کاری دستتون نیست وگرنه نه هر بچه ای می‌فهمه که برجام فقط برای شماست و هزینه ی اون را ملت ایران تا سالها باید بپردازه ای کاش شما هم مثل مسعولین کشور های شرق آسیا آنقدر مرد بودید تا به اشتباه خودتون اعتراف کنید و از مردم معذرت خواهی کنید هر چند که دیگه فایده ای نداذه
-
ناشناس
۱۳:۲۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
آقای ظریف از حرفهای توخالی خسته شدیم در عمل چکار کرده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
حفظ برجام!!!؟؟؟ما حفظ کنیم اونا حفظ نکنن پس کو اون وعده های گل و بلبلی ک میدادین ادم خوابو نمیشه بیدار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
پسر غوغا کن با مذاکره بادنیا بساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
پسر غوغا کن با مذاکره بادنیا بساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
دكتر ظريف به نوان نماينده 24 ميليون راي هستند
آخرین اخبار