برای نخستین بار در کشور؛

رقیق کننده سیال حفاری طراحی و تولید شد

کارشناسان شرکت ملی حفاری موفق شدند برای نخستین ‌بار در کشور رقیق کننده سیال حفاری با فرمولاسیون جدید و کارآیی بالا طراحی و تولید کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا ساکبی، رئیس اداره مهندسی اجرایی مدیریت سیالات شرکت در این خصوص بیان کرد: تولید این ماده در حالی محقق شد که نیاز استفاده از آن در سیال حفاری کاملا مشهود بود.
وی اظهار داشت: طراحی و تولید این ماده با بهره‌گیری از تجربیات و مطالعات میدانی توسط تعدادی از همکاران این واحد و در تعامل با یک شرکت دانش بنیان داخلی صورت پذیرفت.
ساکبی تصریح کرد: کاربست این ماده در سیال حفاری موجب کاهش دورریز سیال حفاری می‌شود و افزون بر آن مزیت‌هایی از جمله کاهش هزینه‌های سیال، جلوگیری از ایجاد وقفه ناشی از توقف عملیات حفاری به دلیل خرابی سیال و پیشگیری از آلودگی محیط زیست را بدنبال دارد.
رئیس اداره مهندسی اجرایی مدیریت سیالات شرکت ملی حفاری با بیان اینکه دستیابی به سیالات حفاری جدید و کارآمد در دستور کار این مدیریت است، اذعان داشت: استفاده از این ماده در چرخه عملیات حفاری نتایج چشمگیری در بر داشته و این در شرایطی است که رقیق‌کننده‌های موجود در عمل پاسخگوی نیاز این صنعت نبوده است.
این مقام مسئول گفت: همسو با این موفقیت در عرصه نوآوری و ابداعات که مراحل ثبت آن به نام شرکت در دست اقدام است، طراحی و ساخت دو ماده دیگر تحت عنوان پایدارکننده‌های شیل و سیالات افزایش دهنده نرخ نفوذ مته در مراحل پایان کار است و تاکنون به نتایج مطلوبی دست یافته‌ایم.
وی در زمینه اهمیت کاربرد سیال حفاری در عملیات حفر چاه‌های نفت و گاز اظهار کرد: سیال حفاری اهمیت بسزایی در فرآیند عملیات حفاری دارد و مانند گردش خون در بدن انسان است و بدون آن تداوم عملیات حفاری امکان پذیر نیست.
براساس این گزارش بین 10 تا 15 درصد از مجموع هزینه‌های حفاری به صورت مستقیم و بیش از این میزان به صورت غیر مستقیم به بخش سیالات حفاری اختصاص دارد.
انتهای پیام/گ

تولید رقیق کننده سیال حفاری در شرکت ملی حفاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Arab Emirates
saeed
۰۹:۳۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
آقای ساکبی بدادم برس 6 ساله تو نوبته جذبم پیر شدم