انتقاد معاون سابق سیا از بی‌توجهی ترامپ به داده‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برجام

«دیوید کوهن»، ترامپ را به تصمیم‌گیری یکجانبه درباره برجام بدون بهره‌گیری از مشورت‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم کرد.

انتقاد معاون سابق سیا از بی‌توجهی ترامپ به داده‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، در چند هفته اخیر تنشها میان آمریکا و ایران به شدت تشدید شده است. به دنبال شلیک هشدار ناو آمریکایی به سمت قایق ایرانی در خلیج فارس و ادعای مقامات آمریکایی در خصوص نزدیک شدن قایق ایرانی تا فاصله 140 متری این ناو، دونالد ترامپ تلویحا اعلام کرده است بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید نخواهد کرد.

دولت دونالد ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید کرده است. اما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که انتظار دارد دولتش این بار در ماه سپتامبر پایبند نبودن ایران به این توافق را اعلام کند. بر اساس گزارشی که در نشریه فارن پالسی منتشر شد، دونالد ترامپ تیمی از مشاوران خود را مسئول جمع آوری اطلاعاتی در این خصوص کرده است.

«دیوید کوهن»، معاون پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این خصوص اعلام کرد: «بسیار نگران کننده است که ترامپ پیش از جمع آوری اطلاعات علیه ایران، به این نتیجه گیری دست یافته است. کارشناسان اطلاعاتی ما که به همه داده های محرمانه و هر آنچه که متحدان ما در سراسر جهان جمع آوری می کنند و همینطور گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی دارند، در بهترین جایگاه قرار دارند که پایبندی ایران به توافق هسته ای را مورد ارزیابی قرار دهند.»

وی افزود: «اگر اطلاعات ما به دلیل سیاسی‌شدن موضوع نادیده گرفته شود، آنگاه در بخش‌های دیگر نیز این اطلاعات، کارکرد و سودمندی خود را از دست خواهد داد.»

اوایل هفته گذشته، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که اگر آمریکا تحریم های جدیدی علیه کشورش اعمال کند، تهران هر زمان که بخواهد ظرف مدت چند ساعت فعالیت های هسته ای اش را از سر خواهد گرفت.

کوهن در ادامه خاطرنشان کرد: جامعه بین المللی احتمالا با اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران موافقت نخواهد کرد؛ حتی اگر آمریکا به این نتیجه برسد که تهران به توافق هسته ای پایبند نبوده است. درواقع شما دیگر جامعه بین المللی را در کنار خود نخواهید داشت. متحدان اروپایی را در کنارتان نخواهید داشت. روسها و چینی ها را برای اعمال فشار بیشتر علیه ایرانی ها نخواهید داشت. بنابراین برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران یک شکاف میان آمریکا و بقیه جهان بوجود خواهد آمد. از سوی دیگر، ایرانی ها – که با خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای دیگر نیازی به پایبندی به تعهدات خود در خصوص این توافق ندارند – ممکن است تصمیم بگیرند که سانتریفیوژهای بیشتری را راه اندازی کنند.

انتهای پیام/

معاون سابق سیا ترامپ را به تصمیم‌گیری یکجانه درباره برجام متهم کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
گوه خورده
آخرین اخبار