الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

سیاست گذاری‌های دولت یازدهم گره رکود صنعت راه را باز نکرد

نماینده مردم دیر، کنگان، جم گفت: سیاست گذاری های دولت یازدهم گره رکود در صنعت راه را نگشوده است.

سیاست گذاری‌های دولت یازدهم گره رکود صنعت راه را باز نکردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سکینه الماسی نماینده مردم دیر، کنگان، جم در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: اینجانب به عنوان نماینده مردم و حامی اکثریت کابینه معرفی شده را واجد شرایط تعهد، تخصص، دلسوزی و توانمندی می‌دانم.

وی ادامه داد:‌ نطق امروز من در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارتخانه راه و شهرسازی به معنای نادیده گرفتن زحمات آنها در این وزارتخانه نیست ولی به دلیل اینکه در این مدت وزارت آقای آخوندی برخی موانع مرتفع نشده است، ناچار شدم به سوگندم وفادار مانده و در اینجا به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی حاضر شوم.

الماسی در خصوص موضوع راه و ساختمان عنوان کرد: از سه دلیل موفقیت‌ کشورها در توسعه بدون شک یکی از آنها برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای است که نقش فرابخشی در کشور دارد.

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم ادامه داد: آقای آخوندی در حال حاضر اغلب جابه‌جایی‌ مسافر و بار در کشور ما از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد سهم بیش از 160 میلیون نفری در جاده‌ها در جابجایی مسافر در مقابل کمتر از 20 میلیون نفری برای مجموعه بخش‌های ریلی، دریایی و هوایی نشان می‌دهد که الگوی حمل و نقل به طور جدی نیازمند تغییر می‌باشد.

وی افزود: سفرهای جاده‌ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر است و موجب آ‌سیب به تخریب محیط زیست می‌شود.

الماسی با بیان اینکه از اقدامات ‌آقای آخوندی در توسعه کمی و کیفی راه آهن مطلع هستیم، بیان داشت: با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل و نقل جاده منطقی و علمی باشد؟ اولویت بندی توسعه خطوط آهن به استان‌ها و شهرهای کشور بر اساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است؟ آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر و بار در کشور هم ایمنی جاده‌ای مسافر و کالا را ارتقا داد و هم وابستگی حمل و نقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشمگیری کاهش داد؟‌

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه‌های کشور در جاده‌ها کشته می‌شوند، تصریح کرد: آیا می‌دانید به ازای هر یک از مسافرینی که کشته می‌شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می‌شود؟ آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک‌های جاده‌ای کشور شناسایی و خطرات آن را مطالعه جامعه‌ای آن را انجام داده است؟ آیا نقشه‌ای از پراکنده‌ای تراکم جاده‌ای حوادث و سوانح را در دست دارد؟

وی گفت: ضرورت دارد نسبت به ساخت جاده‌ها و متناسب با نیازسنجی‌ها و حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شود. اگرچه در سال‌های گذشته شاهد کاهش تلفات جاده‌ای بودیم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته‌ایم؟

الماسی درباره موضوع مسکن در کشور بیان کرد: صنعت ساختمان در سال‌های آخر دولت دهم به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شده است و رکود بر این بخش مهم اقتصاد ایران همچنان سایه افکنده است. سیاست‌گذاری‌های دولت یازدهم گره فروبسته را باز نکرده است، اگرچه رونق و رکود این صنعت تابع متغیرهای دیگری هم می‌باشد اما پرسش اساسی این است که در شرایط سخت دوران گذار آیا باید به جامعه نظام مهندسی کشور آن هم با جمعیت 490 هزار نفری متخصص و اهل فن این حوزه تکیه کرد یا باالعکس؟

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم افزود: با تصمیماتی مثل تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود دو سال مخالفت‌های سازمان نظام مهندسی که نه تنها به بدنه کارشناسی لطمه جدی وارد کرده بلکه به طور قطع با اصل 44 قانون اساسی، قانون شهرداری‌ها و قوانین سازمان نظام مهندسی در کنترل ساختمان در تضاد است، شاید در جواب بگویید که توافق کرده‌ایم اما به توافق خود هم پایبند نبوده‌اید.

وی افزود: دغدغه جدی مردم به ویژه در حوزه رفع مشکلات مسکن جوانان که حق برخورداری از آن در قانون اساسی ما آمده به خوبی رفع نشده است این البته به معنای الزام حضور مستقیم دولت در ساخت مسکن نیست و به نظر می‌رسد که نقش دولت می‌تواند سیاست گذاری و نظارت باشد اما آنچه مورد نگرانی مردم شده احساس می‌شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده است و گاهی صداهایی از دولت به گوش می‌رسد و از سخنان چند روز گذشته رئیس جمهور این گونه اثبات شد که در دولت اختلاف نظرهای جدی در مورد مسکن وجود دارد. آقای آخوندی بفرمایید که سیاست جنابعالی در دولت دوازدهم چگونه است؟

الماسی ادامه داد: جوانان ما منتظر هستند تا تأثیر سیاست‌ها و اجرای آنها را به صورت ملموس حس کنند. ایران بر روی گسل زلزله قرارگرفته و تاریخ این را بیان می‌کند که بر اثر این عارضه نامهربان جان‌های بسیاری گرفته شده است آیا برای مقابله با خسارت‌های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم و اصولی سازی وجود دارد؟

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم گفت: معتقدیم که در بازسازی بافت‌های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌ایم و بسیاری از شهرهای ما در صورت بروز زلزله به طور جدی آسیب خواهند دید، البته این نیازمند هماهنگی و همراهی‌های فرابخشی است اما اگر به چنین مبحثی دست پیدا نکرده‌ایم دلیل آن چیست؟ دلیل آن خلأ قانونی یا عدم به عمل قانون است.

وی تصریح کرد:‌ به تعبیر کارشناسان و صاحب نظران بوشهر قلب اقتصاد ایران است. دریا، نفت، گاز، انرژی، تجارت، شیلات و صدها فرصت پیدا و پنهان دیگر دارد که از این استان موقعیتی خاص و منحصر به فرد ساخته است، چطور در معادله وزارتخانه راه و شهرسازی توسعه زیرساخت‌های آن در نظر گرفته نشده است؟ مگر غیر از این است که تنها بندر جنوبی ایران که کوتاه‌ترین فاصله با مرکز دارد و با چهار کشور به تنهایی هم مرز است و 937 کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس دارد و بزرگترین پایانه‌های نفتی در آن وجود داشته و پارس جنوبی و شمالی نگین افتخار ایران را در آغوش خود دارد؟

الماسی با بیان اینکه بوشهر ایران کوچکی است که توسعه آن پیشرفت بیشتری برای کشورمان به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: بیش از ده سال پیش عملیات اجرایی خط آهن بوشهر آغاز شده است با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در این استان که از هر نقطه کشور ضرورت ایجاد خط آهن را ایجاب می‌کند ولی در پرونده کاری شما خطی برای اجرای آن متصور نشده‌اید و هرچه هست در حد حرف و شعار است.

نماینده کنگان، دیر، عسلویه و جم ادامه داد: اتوبان بوشهر به شیراز و اتوبان جم به فیروزآباد که در اینجا نیاز است از پیگیری‌های آقای کرمپور تشکر کنم و اتوبان دیر و بوشهر نیز سرنوشت مشترک راه آهن را دارد و پرونده آن در پستوی فراموشی است.

وی با بیان اینکه سیراف 21 قرن پیش پایتخت تمدن دریایی بوده است، عنوان کرد: تجارت در این سرزمین بیش از 20 قرن قدمت دارد و طرح ایجاد بندر پارس مدت زیادی است که از دولت دوم اصلاحات تاکنون در دستور کار است اما در عمل این مهم انجام نشده و مردم می‌پرسند که سهم کشور وسیع و پهناور در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در مدیریت‌ شما چیست در حالی که کشورهای همسایه جمهوری اسلامی با احداث دهها بندر بزرگ و توسعه یافته و شبکه‌های پیشرفته ریلی با جدیت مدعی افزایش حمل و نقل خود در دنیا و منطقه هستند.

الماسی گفت:‌ ‌آقای آخوندی حتی اگر به باور مجموعه دوستان شما دو بار استیضاح‌تان دلایل سیاسی داشته باشد اما به طور مشخص بخش مهمی از این دلایل به خاطر مشکلات مدیریتی بوده که تاکنون مرتفع نشده است و ضعف مفرط در استفاده نکردن از نوآوری‌های نو و تکنولوژی، توسعه نیافتن IT در ناوگان ریلی جاده‌ای و دریایی، پیگیری ضعیف جهت تخصیص اعتبارات، بدهی بالا به پیمانکاران، ضعف برخی معاونت‌های بنادر، نادیده گرفتن ظرفیت‌های بالا در خلیج فارس و دریا، عدم راه اندازی خط ریلی از مشکلات مدیریتی شما در دوره تصدی و وزارت راه و شهرسازی است.

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار