مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس:

مردم فارس رکورد دار مصرف آب در جهان/تنش آبی در ۵۰ شهر استان فارس

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: سرانه مصرف آب در فارس رکورد دنیا را شکسته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قلندری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: استاندارد جهانی سرانه مصرف آب در شبانه روز در شرایط عادی به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر، در شرایط خشکسالی ۱۰۵ لیتر و در زمان بحران بین ۵۰ تا ۷۵ لیتر است که این آمار در استان فارس ۱۹۶ لیتر بوده که امسال با چهار درصد افزایش، به ۲۰۳ لیتر رسیده است.


قلندری با بیان این که صرفه جویی در مصرف آب لطمه‌ای به بهداشت و نیازهای ضروری نمی‌زند، افزود: امسال مردم استان باید ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند تا مشکل کمبود آب حل شود.


قلندری ادامه داد: ۵۰ شهر استان فارس در تنش آبی هستندو در صورت درست مصرف نکردن آب توسط شهروندان و هم استانی‌ها، شرایط ۱۹ شهر بحرانی می‌شود.


وی اظهار داشت: قیمت واقعی هر لیتر آب ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما به طور میانگین هر لیتر آب با قیمت ۴۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.


قلندری با بیان این که آب با سهم یازده صدم درصدی، کمترین هزینه را در نرخ سبد خانوار‌ها دارد، بیان کرد: پایین بودن هزینه آب، سبب بی توجهی در مصرف این مایه حیات می‌شود.


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس افزود: در چند سال گذشته، ۱۲۰ حلقه چاه آب استان فارس از مدار بهره برداری خارج شده است.


وی گفت: میانگین عمق چاه‌های حفر شده در کشور ۲۵۰ متر است که این آمار در استان فارس به ۳۵۰ متر رسیده است و در بعضی شهرستان‌ها عمق چاه‌های حفر شده به ۵۰۰ متر می‌رسد.


قلندری ادامه داد: برداشت بی رویه آب سبب ایجاد بحران فرونشت آب خوان‌ها شده است که مشکلی غیر قابل جبران است.


وی با بیان این که با این شرایط بحران آب، فارس مانند کشتی سوراخ شده است، تصریح کرد: تغییر اقلیم که در پی افزایش حرارت و تغییر نوع بارش ایجاد شده، شرایط استان فارس را بحرانی کرده است.


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس اظهار داشت: استان فارس در زمینه استفاده از پساب هم از دیگر نقاط کشور عقب مانده به گونه‌ای که برخورداری از پساب در کشور ۲۵ درصد و در استان فارس ۹ درصد است.
انتهای پیام/ر


شرایط ۱۹ شهر بحرانی در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.