ساری،

اشتغال پایدار با توانمند سازی صنایع کوچک

صنایع کوچک و متوسط در رشد و توسعه صنعتی کشورها از جایگاه خاصی برخوردار است و اختصاص تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان یکی از مؤلفه های حمایتی می تواند در پیمایش مسیر توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد.

به  گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در دهه‌ های اخیر با تغییر در ساختار صنعتی کشور‌ها از جایگاه خاصی برخوردار شده است.

کارشناسان و سیاست گذاران اقتصادی معتقدند که بخش خصوصی به ویژه در صنایع کوچک و متوسط، عامل مهم توسعه اقتصادی محسوب می‌ شوند، به طوری که در دوران رکود و تحریم که واحد‌های صنعتی کشور بحران‌های مختلف را تجربه می‌کردند، برخی تولیدکنندگان با بهره گیری از توان داخلی توانستند با کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصت‌ های شغلی جدید بر رشد اقتصادی اثر گذارند.

در این گزارش در گفتگو با تعدادی از فعالان اقتصادی مازندران، رونق صنایع کوچک و متوسط و تاثیر آن در اقتصاد بررسی شد.

سلیمانی یکی از تولیدکنندگان فرآوری فن‌ های ساختمانی با بیان اینکه در دوران تحریم با وجود برخورداری از سرمایه بسیار زیاد همراه با تجهیزات و امکانات مدرن و بکارگیری بیش از ۳۰ کارگر، چیزی نمی‌توانستند تولید کنند، گفت: بعد از ۵ سال رکود، توانست با تغییر در چارت مدیریتی خود و تعامل با مشتری و آشنایی با سلیقه آن‌ ها بر تحریم‌ ها فائق آید و پله‌ های ترقی را طی کند.

وی افزود: بعد از برداشته شدن تحریم‌ ها نیز، با استفاده از اولین کشتی خارجی که در بندرعباس پهلو گرفت موفق شد دو کانتینر سنگ به شهر هامبورک آلمان صادر کند.

 

اشتغال پایدار با توانمند سازی صنایع کوچک

نقش آفرینی صنایع در دوران تحریم

ایام تحریم، روز‌هایی که ترس از تعدیل نیرو لرزه بر اندام کارگر ایرانی می‌انداخت برخی از صاحبان صنعت آن را ندیده و نشنیده گرفتند و پیش رفتند.

پورموسوی تولیدکننده فرآورده‌های سلولوزی تولید کننده دیگری است که با خریداری کارخانه صنایع غذایی با بدهی میلیاردی، در دوران تحریم توانست آن را مجدد سرپا کند.

این تولید کننده گفت: واحد تولیدی صنایع غذایی را با داشتن بدهی چند میلیاردی به بانک، در دوران تحریم خریداری کرده و با پرداخت کل بدهی آن، توانسته آن را مجدد راه اندازی و حدود ۴۰ کارگر آن را بیمه کند.

 

اشتغال پایدار با توانمند سازی صنایع کوچک

یکی از کارگران این کارخانه نیز گفت: هنگامی که با تعدادی از دوستان خود که در شرکت‌ های دیگر فعالیت می‌ کردند، صحبت می‌ کرد، متوجه شد زمانی که این شرکت‌ ها تعدیل نیرو داشتند، این کارخانه نیرو جذب می‌ کرد.

 

اشتغال پایدار با توانمند سازی صنایع کوچک

قفل اشتغال با کلید صنایع کوچک و متوسط باز می‌شود

روز‌هایی که صنایع یکی پس از دیگری قفل تعطیلی بر خود می‌ دید، واحد‌هایی کوچک، اما پرتوان و پرانرژی بودند. 

فلاح تولید کننده انواع روغن‌ های گیاهی، تولید مواد غذایی با کیفیت بالا را هدف اصلی و رمز موفقیت خود اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه روغن‌ های گیاهی از تاثیرات بالاتری روی سلامت جامعه برخوردار است و کمتر از سوی تولیدکنندگان دیگر مورد توجه قرار گرفته، آن را به عنوان محصول تولیدی خود انتخاب کرد.

 

اشتغال پایدار با توانمند سازی صنایع کوچک

حالا ۱۵ هزار تن انواع روغن از دانه‌ ای گیاهی، چون کنجد، کلزا، تخم کتان، آفتابگردان و ذرت سالانه در این کارخانه تولید و روانه بازار مصرف می‌ شود.

این کارخانه دار با بیان اینکه به منظور حمایت از تولید داخلی، تمام تجهیزات و ماشین آلات کارخانه اش داخلی است، افزود: از آنجا که ماشین آلات داخلی از تمام ظرفیت‌ ها و خدمات ماشین آلات خارجی، برخوردار است، ترجیح داد از تولید ملی استفاده کند.

تولیدکننده ایرانی برای تولید کردن حمایت می‌ طلبد

فعالان اقتصادی معتقداند حمایت دولت از صنایع کوچک و متوسط و رونق این صنایع می‌تواند کلید قفل اشتغال باشد.

آن‌ها بر این باورند که در صورت حمایت واقعی دولت از صنایع کوچک و متوسط و رونق آنها، این صنایع می‌توانند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی داشته باشند.

تولید کنندگان با بیان اینکه نرخ سود بانک‌ ها در کشور زیاد است، دادن فرصت بیشتر به تولیدکنندگان جهت بازپرداخت تسهیلات را از سوی دولت خواستار شدند.

۹۶ درصد صنایع کشور را با سهم اشتغال ۵۰ درصد، صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

 

اشتغال پایدار با توانمند سازی صنایع کوچک

به گفته کارشناسان با حمایت جدی‌ تر دولت از واحد‌های صنعتی کوچک و واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل غریب بر ۲ میلیون شغل ایجاد می‌شود، اقدامی که علاوه بر اینکه می‌تواند کلید قفل اشتغال باشد با افزایش تولید ناخالص داخلی به رشد اقتصادی هم کمک می‌کند.

انتهای پیام/ م

گزارش از مرضیه عابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۷:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
من سه ساله بیکارم لیسانس صنایع غذایی گرفتم. همه کارخونه ها میگن سابقه کاری حداقل یکسال من از کجا بیارم دولت هم استخدامی میزنه درهمه اداره ها رشتمو نمیخان اگه بخوان بومی ان شهر باید باشی
آخرین اخبار