دائر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

برجستگی‌های گنبدی پوست ارمغان تلخ بیماری‌های التهابی/ رسوب کلسیم در پوست را جدی بگیرید

یک عضو انجمن متخصصان پوست ایران گفت: برجستگی‌های گنبدی یا ضایعات پلاکی برجسته زرد رنگ در بدن نشانه بیماری‌های التهابی در پوست است.

برجستگی‌های گنبدی پوست ارمغان تلخ بیماری‌های التهابی/ رسوب کلسیم در پوست را جدی بگیریدداریوش‌ دائر عضو انجمن متخصصان پوست ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛  اظهار کرد: رسوب کلسیم در پوست یا بافت زیرپوست جزو بیماری هایی است که شیوع چندانی ندارد. این عارضه با نام «کلسیفیکاسیون پوستی» یا «کلسینوزیس‌کوتیس» شناخته می شود.

وی درباره علل بروز «کلسینوزیس‌کوتیس» بیان کرد: از مهم ترین بیماری های التهابی که در پیدایش این عارضه نقش دارند، می‌توان به بیماری های روماتیسمی مانند «درماتومیوزیت» و «اسکلرودرما» (تصلب پوست) اشاره کرد. همچنین در بیماری لوپوس و پورفیری به دنبال ورود و آلودگی پوست با برخی کِرم‌ها از قبیل فیلاریا و کدوی خوکی نیز رسوب کلسیم در پوست دیده می‌شود.

این عضو انجمن متخصصان پوست ایران افزود: وارد آمدن ضربه به پوست یا تزریق مواد حاوی کلسیم هم در ایجاد «کلسیفیکاسیون پوستی» موثر است.به طور مثال ضربات وارد شده بر پاشنه پای شیرخواران می‌تواند سبب این عارضه شود.

دائر تاکید کرد: تومور و بیماری های ژنتیکی نیز از دیگر علل به وجود آمدن «کلسینوزیس‌کوتیس» است. این بیماری می‌تواند به دلیل اختلال در سوخت و ساز کلسیم و افزایش سطح ویتامین D در بدن، بیماری سارکوئیدوز و همراه با پرکاری پاراتیروئید به وجود آید.«کلسینوزیس‌کوتیس» می‌تواند ناشی از گسترش سرطان های اعضای داخلی به استخوان ها نیز باشد.

وی تصریح کرد: معمولاً در بیماری های التهابی علائم رسوب کلسیم در پوست پس از سه تا 10 سال مشاهده می‌شود. این رسوبات به شکل برجستگی های گنبدی یا ضایعات پلاکی برجسته زرد رنگی در بدن، دست و پاها بروز پیدا می‌کنند.در برخی اوقات سطح این ضایعات زخمی شده و مواد گچی شکلی از آنها خارج می‌شود.زخمی و عفونی شدن این رسوبات از مشکلاتی است که درمان این ضایعات را دشوار می‌کند.

این عضو انجمن متخصصان پوست ایران گفت: در مواردی همچون گسترش سرطان های داخلی به استخوان ها یا اختلال پاراتیروئیدی این برجستگی ها ممکن است بدون درد باشند.

دائر درمان اصلی این رسوبات را جراحی و خارج کردن آنها دانست و عنوان کرد: از لیزر CO2، تزریق کورتون درون ضایعات، داروی تیوسولفات سدیم به شکل موضعی یا تزریق داخل ضایعه، در کنار درمان با داروهایی همچون «دیلتیازم» و «آلندرونات» و «ماینوسایکلین» هم می‌توان کمک گرفت.

وی یادآور شد: رسوبات و تجمع کلسیم در پوست یا زیر پوست باید جدی گرفته شود و در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به متخصص مراجعه کرد تا تشخیص به موقع و درمان صورت گیرد.

انتهای پیام/

برجستگی های گنبدی پوست نشانه چست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.