ابتکار:

طرح قرق اختصاصی حیات وحش با وجود مخالفت‌های بسیار راه‌اندازی شد

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشحالم که با وجود مخالفت‌ها با طرح ممنوعیت شکار، توانستیم با ایجاد طرح قرق اختصاصی، مدیریت و پرورش حیات وحش را راه‌اندازی کنیم.

طرح قرق اختصاصی حیات وحش با وجود مخالفت‌های بسیار راه‌اندازی شد/ بهبود وضعیت تالاب‌ها از مهم ترین دستاوردهای محیط زیست طی 4 سال اخیر بودبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تودیع و معارفه معصومه ابتکار و عیسی کلانتری عصر امروز(دوشنبه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، مدیران و کارشناسان محیط زیست و جمعی از فعالان این حوزه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در ادامه این مراسم معصومه ابتکار رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست که هم اکنون در سمت معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شده است، اظهار داشت: در 4 سال گذشته ۱۰۰ هزار درخواست برای بهره برداری و استقرار صنایع و معادن و اجرای پروژه‌های مختلف اقتصادی‌ داشتیم که تلاش کردیم به‌ صورت قانونی و با رویکرد مثبت این درخواست ها را مورد ارزیابی زیست محیطی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به برخی از طرح ها نه گفتیم، افزود: اطمینان می‌دهم در طول 4 سال گذشته هیچ طرحی بدون انجام ارزیابی زیست محیطی اجرایی نشد، از میان ۱۰۰ هزار تقاضای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد آنها مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را گرفتند.

ابتکار گفت: اگر به ساخت یک رستوران در بستر رودخانه ،به تاسیس یک صنعت بر روی رودخانه ها و به استحصال معدن داخل اثر طبیعی ملی «نه» می‌گوییم، این تصمیم ها بر اساس قانون است.

رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود:اگر می‌خواهیم وضعیت شکننده محیط زیست ایران را تغییر دهیم، باید بتوانیم به بعضی از تقاضاها «نه» بگوییم و در برابر آن‌ها مقاومت کنیم. برخی در این دوره اعلام می‌کردند که محیط زیست، محیطی ایست است، اما من می‌گویم اگر کنترل و مدیریت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صورت نگیرد، محیط زیست به «محیط نیست» تبدیل می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه در جاهایی بر اساس قانون و مقررات با بعضی از طرح‌ها مخالفت کردیم، تصریح کرد:همه این مخالفت‌ها برای تنظیم توسعه کشور بود، اما ما به همان ۸۵ درصد طرح‌هایی که مجوز دادیم مانند صنایع و معادن، افتخار می‌کنیم. این افتخار سازمان محیط زیست در دولت یازدهم است که توانست در قانون معادن آئین‌نامه زیست محیطی را که قبلا حذف شده بود لحاظ کند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مشکلی با رشد و اقتصاد سبز ندارد، گفت: ایران بحران‌های جدی در حوزه محیط زیست دارد که با گسترش فرهنگ مشارکت و همکاری مردم به سمت رفع معضلات پیش برود.

وی ادامه داد: برنامه آقای کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه برنامه این سازمان در دولت یازدهم خواهد بود.

معاون رئیس جمهور گفت: وضعیت محیط زیست ایران نسبت به سال 92 بسیار مناسب است، با اینکه آسیب‌های بسیاری هم من و هم خانواده‌ام از بی‌انصافی‌ها و جراحت های برخی از افراد دیدیم، اما همه آنها از بین رفته و برای من خاطره و تجربه‌های خوبی از حضورم در سازمان محیط زیست باقی مانده است.

ابتکار با تقدیر و تشکر از مقام معظم رهبری تصریح کرد: سخنرانی رهبری معظم در اسفندماه سال ۹۳ و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست پشتوانه‌ای برای حرکت سازمان محیط زیست در دولت یازدهم ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حمایت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از سازمان محیط زیست، گفت: وی با حمایت خود از محیط زیست و سیاستگذاری‌های دقیق، تحولات آشکاری در حوزه محیط زیست ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم به عنوان یک دولت محیط زیستی نامگذاری شده بود، افزود: رئیس جمهور حمایتهای خود از محیط زیست را در دولت یازدهم حتی با وجود گروه‌ها و اشخاصی که در کار محیط زیست دخالت می کردند داشتند، تا این سازمان بتواند گام های موفقی در محیط زیست بردارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از مدیران، کارشناسان و معاونان خود، تصریح کرد: من در این دوره همکاران سخت کوشی داشتم که مجبور بودند ساعت‌های بسیاری کار کنند. همچنین از معاونانی بهره‌مند بودم که بسیاری از امور را برعهده داشتند و در مقابل بسیاری از مشکلات ایستادگی کردند تا محیط زیست به نقطه اعتدال برسد.

رئیس سابق سازمان محیط زیست گفت: خدا را شکر گزارم که امروز در بسیاری از شهرهای کشور هوا سالم‌تر است و شهروندان ایرانی هوای بهتری تنفس می‌کنند.

وی افزود: خوشحالم که با وجود مخالفت‌ها با طرح ممنوعیت شکار، توانستیم با ایجاد طرح قرق اختصاصی، مدیریت و پرورش حیات وحش را راه‌اندازی کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست در این دوره بسیار تقویت شدند، گفت: در دولت یازدهم تشکل‌های مردم نهاد را باور کردیم و آنها همیشه در کنار ما برای حفظ محیط زیست بودند. همواره از انتقادات آنها استفاده کردیم. در دولت یازدهم شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست ایران ایجاد شد که این شبکه کمک حال سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم نیز خواهد بود.

ابتکار از حضور هنرمندان در عرصه حفظ محیط زیست کشور تشکر کرد و گفت: در این دوره با تلاش هنرمندان جشنواره فیلم سبز در اشل بین‌المللی برگزار شد، همچنین در این دوره علاوه بر اینکه تصویر یوز بر پیراهن ملی پوشان فوتبال ایران نقش بست، تعداد زیادی از ورزشکاران سفیر محیط زیست شدند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه‌ها در دولت یازدهم همکاری خوبی با سازمان محیط زیست داشتند، افزود: در شرایط حاضر دو واحد درسی اختیاری محیط زیست در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. همچنین اولین کتاب درسی انسان و محیط زیست برای مقطع یازدهم در مهر ماه امسال توسط آقای کلانتری رئیس جدید سازمان محیط زیست رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای سازمان محیط زیست در دو دوره 2 ساله و 4 ساله منتشر شده است، گفت: سازمان محیط زیست طی 4 سال گذشته دستاوردهای مهمی داشته است که بهبود وضعیت تالاب‌ها از مهمترین آنها به شمار می‌آید. احیای دریاچه ارومیه، هورالعظیم و هامون با مشارکت مردم اتفاق مهم دیگر در این حوزه است.

ابتکار با اشاره به اینکه در بخش صنعت گام‌های مهمی در زمینه سبز شدن اقتصاد ملی برداشته شده است، تصریح کرد: مشاغل سبز با همکاری وزارت رفاه تعریف شد که امیدواریم در دولت دوازدهم استمرار یابد.

ابتکار در ادامه با اشاره به دستاوردهای سازمان محیط زیست در حوزه بین‌الملل اظهار کرد: 20 تفاهم‌نامه بین‌المللی و منطقه‌ای دو جانبه و چند جانبه داشتیم، همچنین 70 دوره توان افزایی با کمترین هزینه برای محیط بانان برگزار شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: به طور کلی پایه گذاری اساسی و خوبی در دولت یازدهم در حوزه محیط زیست صورت گرفته است. امیدواریم سازمان محیط زیست در دولت دوازدهم در پیمودن این مسیر موفق عمل کند.

انتهای پیام/

سخنان ابتکار در روز تودیع و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار