فوربز: واشنگتن باید مبادلات تجاری خود را با پیونگ‌یانگ افزایش دهد

نشریه آمریکایی فوربز در مطلبی نوشت آمریکا برای کاهش تنش‌ها با کره شمالی باید مبادلات تجاری خود را با این کشور افزایش دهد.

فوربز: واشنگتن باید مبادلات تجاری خود را با پیونگ‌یانگ افزایش دهدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دوهفته‌نامه آمریکایی فوربز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت یکی از گزینه‌های پیش روی واشنگتن برای کاهش تنش های اخیر با کره شمالی افزایش سریع مبادلات تجاری با این کشور است.

در ادامه گزارش فوربز آمده است: سه گزینه‌ دیگر در این باره معمولاً بر اقدامات جدی نظامی و یا پذیرش قدرت هسته ای کره شمالی متمرکز هستند. نگارنده مطلب با رد گزینه اقدام نظامی واشنگتن علیه پیونگ یانگ و یا پذیرش این کشور به عنوان یک قدرت هسته‌ای، می‌افزاید گزینه دیگری که واشنگتن در اختیار دارد تحت فشار قرار دادن چین است؛ در حال حاضر 90 درصد صادرات کره شمالی به این کشور است. آمریکا در این زمینه، در برابر چینی‌ها اهرم‌های فشار کافی در اختیار دارد؛ به طوری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شرکت‌های چینی (طرف قرارداد با کره شمالی) را تهدید به تحریم کرده است.

در ادامه گزارش آمده است ترامپ می‌تواند از طریق دیگری غیر از وضع تحریم‌ها علیه شرکت‌های چینی –این تحریم‌ها تهدیدی برای تجارت جهانی به شمار می‌آید– و یا مجازات شرکت‌ها و افراد آمریکایی نیز به اهداف موردنظر خود درباره کره شمالی دست یابد و آن افزایش سریع مبادلات تجاری میان واشنگتن و پیونگ یانگ است.

نگارنده گزارش سپس درباره اینکه چرا آمریکا باید برای حل بحران با کره شمالی، روابط تجاری خود را با این کشور افزایش دهد، می افزاید: ابتدا اینکه آمریکا در حال حاضر هم به کره شمالی صادرات –هر چند در سطح محدود– دارد. ارزش کل کالاهای صادراتی آمریکا به کره شمالی در سال 2008 میلادی به بالاترین سطح – 52 میلیون دلار– رسید. همچنین در سال‌های 2002 میلادی و 2014 میلادی نیز این رقم از مرز 24 میلیون دلار گذشت. با این حال، در سده جاری، ارزش صادرات آمریکا به کره شمالی تاکنون سه بار به کمتر از یک میلیون دلار سقوط کرده که یک بار آن در سال 2016 بوده است.

این گزارش می‌افزاید در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، بیشتر کالاهای صادراتی آمریکا به کره شمالی شامل دارو و کمک‌های بشردوستانه بود. این در حالی است که واشنگتن در سال 2016 هیچ گونه کمک‌های بشردوستانه برای پیونگ یانگ ارسال نکرد.

نگارنده گزارش گزینه افزایش مبادلات تجاری میان آمریکا و کره شمالی را به عنوان راه حلی برای جلب توجه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی - که ترامپ و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، تاکنون قادر به انجام آن نبوده‌اند- می‌داند و برای توجیه این پیشنهاد، می‌افزاید آمریکا با سوریه، ایران، چین، ویتنام، کوبا و روسیه نیز روابط تجاری دارد؛ بنابراین گسترش چنین روابطی ممکن است به کاهش بحران اخیر میان واشنگتن و پیونگ یانگ بینجامد.

حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره کره و اقدامات تحریک‌آمیز این کشور در منطقه –از جمله استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی– باعث افزایش تنش‌ها در این منطقه شده است. کره شمالی نیز در پاسخ به این اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا برنامه‌های موشکی و اتمی خود را گسترش داده است. پیونگ یانگ 13 تیرماه سال جاری شمسی و همزمان با روز استقلال آمریکا، یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیما را با موفقیت آزمایش کرد. کارشناسان نظامی می‌گویند با دستیابی پیونگ یانگ به فناوری ساخت موشک‌های قاره‌پیما، اکنون بسیاری از نقاط آمریکا در تیررس موشک‌های کره شمالی قرار دارند. پیونگ یانگ همچنین موفق به ساخت کلاهک های هسته‌ای قابل جاسازی در موشک‌های خود شده است.

از سوی دیگر، تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی، خشم مقامات این کشور را به دنبال داشت. پیونگ یانگ پس از تصویب این تحریم ها اعلام کرد به واشنگتن درس سختی خواهد داد و تهدید کرد پایگاه‌های نظامی آمریکا را در جزیره گوام هدف قرار خواهد داد. اظهارات جنگ‌طلبانه اخیر ترامپ علیه کره شمالی که این کشور را به اقدام نظامی تهدید کرد، باعث تشدید بیش از پیش تنش‌ها و نگرانی جامعه جهانی درباره وقوع جنگ هسته‌ای میان دو کشور شده است.

انتهای پیام/

درخواست نشریه آمریکایی برای افزایش مبادلات تجاری با کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار